Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 890 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: DTR voorvork in je TSX
Geschreven door SkaBla [Pim]
Geplaatst op 7-5-2004 22:57
Categorie Wielen/remmen

Yamaha DTR Voorvork in Suzuki TSX

Inleiding:
Ik wou altijd al eens een beetje goede voorrem op mijn tsx. En niet zo?n stomme trommel rem. Maar ik zag het niet zitten om een of andere voorvork van een crossmotor met wat beun werk erin te lassen/slijpen beunen. Had ik geen vertrouwen in.
Dus moest ik opzoek naar een andere oplossing. Toen kwam ik met het idee om een voorvork (met schijf) te zoeken die dezelfde poot diameter had. Tsx poten zijn 32 millimeter. Toen een beetje rond gekeken en gevraagd en zo kwam ik erachter dat de voorvork poten van een Yamaha DTR ook 32 millimeter waren. Die heb ik gekocht.

Foto?s:








En zou ze zo in mijn tsx zetten, tot ik erachter kwam dat de afstand tussen de poten bij de DTR vork groter was dan bij mijn TSX. Dit probleem lossen we in deze FAQ op!

Werkwijze:
Ik heb veel foto?s gemaakt dus zal alles duidelijk proberen te maken aan de hand van de foto?s. Ik wou de voorvork dus passend maken voor TSX.
Dus heb ik 2 tsx kroonplaten genomen en die aan elkaar gemaakt. Toen de voorvork poten erin gedaan en vast gemaakt, dat ziet er zo uit:

Foto's:




Toen heb ik het wiel erin gehangen samen met de km teller aandrijving(deze kun je niet gebruiken) die dient als afstandsbus voor de rechterkant.

Foto:


Als as gebruikte ik hier tijdelijk een Suzuki TSX achter as want de diameter die je nodig hebt is 12mm (en origineel TSX vooras is 10)
deze is dan wel te lang, uit eindelijk heb ik een achteras van een Honda MBX gekocht want deze was 20 centimeter en 12mm dik. Paste bij mij precies!

Zo ziet het er dan uit met klauw en alles erop:
Foto?s:




Dan kom je erachter dat je aan de andere kant ook een afstandsbus moet hebben anders kun je je wiel niet op z?n plaats houden. Krijg je dit:

Foto?s:






Zoals je ziet heb ik daar de velg al wat aan gepast bij een DTR velg kun je op de 4e foto zien dat er een opstaande rand op zit en dan een keerring.
Die opstaande rand heb ik er helemaal tot aan de keerring af gedremelt zodat de velg niet meer tegen de voorvork poot aan loopt. En verder heb ik
alles nog mooi afgerond zodat het zo ver mogelijk van de poot af komt, en niet aan gaat lopen zeg maar, niet zoals je op de foto ziet. Hier foto?s van mijn dremel werk:

Foto?s:




Op de foto?s zie je dat ik de keerring even afplak voor invallende rotzooi en beschadiging. En uit eindelijk heb ik nog met een schuurpapiertje alles mooi glad en zo rond mogelijk geprobeerd te maken. En elke keer beetjes weg dremelen en wel overal tegelijk. En elke keer passen of hij al tussen je poten past(die in je kroonplaten zitten) en als je ver genoeg bent, zoals ik op de foto kun je de as er door steken en kijken of het wiel goed draait. Loopt het nog aan, moet je ff bij dremelen. Maar niet verder dan de keerring, want dat heeft geen zin en is ook niet goed voor je keerring.
Dan ben je net zo ver als op de foto?s en zul je zien dat je nog 1 ding mist: een afstands busje voor de linkerkant. Anders kun je je as niet vast draaien want dan trek je je poot tegen je velg aan en dat kan dus niet.

De oplossing:
Foto:


Je moet een bus laten draaien voor de linker kant die precies in je keerring valt en tegen de binnenste rand van je lager komt.
Dit komt vrij precies want hij moet ook niet in je keerring slijten maar wel precies passen en goed steun bieden tegen je voorvork de maten die je vermoedelijk moet gebruiken zijn:
Afbeelding:


En als hij op de goede maat is:
Foto:








Dan past je wiel MET bus en alles in je TSX kroonplaten!!! En dat betekent dat het ook in je TSX past!!!


Het resultaat:
Foto?s:







Dan kan het ontluchten beginnen


En als je net zo'n probleem hebt als ik dat je remhendel speling heeft tegen over je rempomp....


Los je dat op met ringetjes die je erop lijmt


In het kort benodigdheden:
  • Dtr voorvork
  • met daarbij km teller aandrijving van dtr
  • wiel met schijf
  • de dtr remklauw
  • een goede remslang
  • een goede rempomp
  • Goed gereedschap
  • Een afstandsbus(voor links)
  • Een MBX voorwiel as


    Als er vragen zijn hoor ik het wel!
  • Pagina 3 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    robingx3 10-5-2004 20:51 Print reply

    Posts: 240
    is een rm voorvork er dan veel makkelijker om erin te zetten dan deze dtr voorvork??
     
    SkaBla [Pim] 10-5-2004 23:16 Print reply

    Posts: 4659
    Ik vind van niet....of je moet houden van lassen slijpen en ander beun werk...
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    SkaBla [Pim] 31-5-2004 20:30 Print reply

    Posts: 4659
    oke, ik heb ondertussen een andere rempomp gekocht want die ik had was dus drie keer niks, heb er nu 1 van een BMW K75RT hehe dubbele schijf enzo, dus nu eindelijk remkracht genoeg! zeer aan te bevelen ipv standaard tsx voorremmetje
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    TiNo 2-6-2004 12:33 Print reply

    Posts: 195
    Is er voor een MT ook zo'n "setje" (andere passende voorvork en een passend wiel met schijf) te vinden? Ik wil nl. schijfremmetje voor, maar geen sterwielen (mb oid).

     
    BlizzarD 2-6-2004 13:08 Print reply

    Posts: 2050
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: robingx3

    is een rm voorvork er dan veel makkelijker om erin te zetten dan deze dtr voorvork??


    Ja als ik het zo zie wel.
    Alleen maar je balhoofdspen iets afslijpen en hij kan er zo in. Je hoeft dus niks te lassen of ander beunwerk te doen
     
    Koos non-brommerloos!
    Marthin 2-6-2004 13:09 Print reply

    Posts: 6164
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TiNo

    Is er voor een MT ook zo'n "setje" (andere passende voorvork en een passend wiel met schijf) te vinden? Ik wil nl. schijfremmetje voor, maar geen sterwielen (mb oid).



    dan kun je er misschien mtx-r2 voorpoten + velgen in zetten.
     
    BlackIce 2-6-2004 13:24 Print reply
    Posts: 326
    hmm
    heb hier nog 2 kroonplaatsetjes los liggen die in men tsx balhoofd passen
    eentje voor 32mm poten, en eentje voor 30mm poten
    aangezien dtr nogal schaars zijn ...
    geen idee welke andere brommer 30mm poten heeft met schijf?
     
    Suzuki - Ride the winds of change
    SkaBla [Pim] 2-6-2004 15:56 Print reply

    Posts: 4659
    geen idee vraag eens op een site met motor sloperijen oid
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Markos 12-7-2004 15:50 Print reply

    Posts: 5048
    is een Derbi FDS voorvork in een tsx aan te raden? Weet iemand misschien ook welke diameter een fds heeft? En of die voorpoten verder of dichter van elkaar afstaan dan van de TSX?

    edit: plz iemand ff gauw antwoord erop?

    Dit bericht is ge-edit door Markos op 12-7-2004 16:35
     
    SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
    SkaBla [Pim] 12-7-2004 17:46 Print reply

    Posts: 4659
    schijnbaar weet niemand het, misschien iemand inboxen of mailen die een FDS (te koop) heeft (staan)
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Antilogicbass 6-6-2005 20:05 Print reply

    Posts: 103
    is er al een faq over die rm vorken in een tsx? want als die breder zijn lijkt me dat juist vetter.
     
    Eems 30-10-2006 20:42 Print reply

    Posts: 9
    ik zal ok is mn DTR voorvork erop beunen
     
    ferencz 6-11-2006 16:16 Print reply
    Posts: 275
    vette faq man!
    Ik heb nu ook een dtr voorvork voor m'n tsxje gekocht, wordt nog helemaal gecoat en daarna kijken of ik 't d'rop kan beunen

    Ralf misschien kun je een voorvorkbusje voor me maken?
     
    'Tsx pOower! Veeeeel ts(80)x onderdelen te koop!
    Banaan 21-5-2007 19:41 Print reply

    Posts: 5725
    en als je nou dtr kroonplaten hebt, past alles dan wel in 1x?

    thnx
     
    Stefanrox 29-5-2008 11:32 Print reply
    Posts: 115
    heel erg nette faq!!
     
    zwarte-beuner 29-5-2008 11:33 Print reply

    Posts: 2651
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Stefanrox
    heel erg nette faq!!


    beetje laat gekicked he, tis is de bedoeling dat er alleen bij vragen problemen weer een faq omhoog gekicked word

    Dit bericht is gewijzigd door dtr_fahrer op 29-5-2008 om 11:44 uur.
     
    brommerloos
    steef ts70xk 28-8-2008 18:42 Print reply

    Posts: 3244
    dus als ik geod begrijp kun je de org voorpoten eruithalen en die van een dtr erin doen zonder dat je andere kroonplaten hoeft?
     
    tsxhunter 16-12-2009 18:31 Print reply

    Posts: 9332
    dus als ik de ori opvulbus heb dan hoef ik daar maar 1 mm van weg te veilen?
     
    gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 3 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved