Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 548 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: DTR voorvork in je TSX
Geschreven door SkaBla [Pim]
Geplaatst op 7-5-2004 22:57
Categorie Wielen/remmen

Yamaha DTR Voorvork in Suzuki TSX

Inleiding:
Ik wou altijd al eens een beetje goede voorrem op mijn tsx. En niet zo?n stomme trommel rem. Maar ik zag het niet zitten om een of andere voorvork van een crossmotor met wat beun werk erin te lassen/slijpen beunen. Had ik geen vertrouwen in.
Dus moest ik opzoek naar een andere oplossing. Toen kwam ik met het idee om een voorvork (met schijf) te zoeken die dezelfde poot diameter had. Tsx poten zijn 32 millimeter. Toen een beetje rond gekeken en gevraagd en zo kwam ik erachter dat de voorvork poten van een Yamaha DTR ook 32 millimeter waren. Die heb ik gekocht.

Foto?s:








En zou ze zo in mijn tsx zetten, tot ik erachter kwam dat de afstand tussen de poten bij de DTR vork groter was dan bij mijn TSX. Dit probleem lossen we in deze FAQ op!

Werkwijze:
Ik heb veel foto?s gemaakt dus zal alles duidelijk proberen te maken aan de hand van de foto?s. Ik wou de voorvork dus passend maken voor TSX.
Dus heb ik 2 tsx kroonplaten genomen en die aan elkaar gemaakt. Toen de voorvork poten erin gedaan en vast gemaakt, dat ziet er zo uit:

Foto's:




Toen heb ik het wiel erin gehangen samen met de km teller aandrijving(deze kun je niet gebruiken) die dient als afstandsbus voor de rechterkant.

Foto:


Als as gebruikte ik hier tijdelijk een Suzuki TSX achter as want de diameter die je nodig hebt is 12mm (en origineel TSX vooras is 10)
deze is dan wel te lang, uit eindelijk heb ik een achteras van een Honda MBX gekocht want deze was 20 centimeter en 12mm dik. Paste bij mij precies!

Zo ziet het er dan uit met klauw en alles erop:
Foto?s:




Dan kom je erachter dat je aan de andere kant ook een afstandsbus moet hebben anders kun je je wiel niet op z?n plaats houden. Krijg je dit:

Foto?s:






Zoals je ziet heb ik daar de velg al wat aan gepast bij een DTR velg kun je op de 4e foto zien dat er een opstaande rand op zit en dan een keerring.
Die opstaande rand heb ik er helemaal tot aan de keerring af gedremelt zodat de velg niet meer tegen de voorvork poot aan loopt. En verder heb ik
alles nog mooi afgerond zodat het zo ver mogelijk van de poot af komt, en niet aan gaat lopen zeg maar, niet zoals je op de foto ziet. Hier foto?s van mijn dremel werk:

Foto?s:




Op de foto?s zie je dat ik de keerring even afplak voor invallende rotzooi en beschadiging. En uit eindelijk heb ik nog met een schuurpapiertje alles mooi glad en zo rond mogelijk geprobeerd te maken. En elke keer beetjes weg dremelen en wel overal tegelijk. En elke keer passen of hij al tussen je poten past(die in je kroonplaten zitten) en als je ver genoeg bent, zoals ik op de foto kun je de as er door steken en kijken of het wiel goed draait. Loopt het nog aan, moet je ff bij dremelen. Maar niet verder dan de keerring, want dat heeft geen zin en is ook niet goed voor je keerring.
Dan ben je net zo ver als op de foto?s en zul je zien dat je nog 1 ding mist: een afstands busje voor de linkerkant. Anders kun je je as niet vast draaien want dan trek je je poot tegen je velg aan en dat kan dus niet.

De oplossing:
Foto:


Je moet een bus laten draaien voor de linker kant die precies in je keerring valt en tegen de binnenste rand van je lager komt.
Dit komt vrij precies want hij moet ook niet in je keerring slijten maar wel precies passen en goed steun bieden tegen je voorvork de maten die je vermoedelijk moet gebruiken zijn:
Afbeelding:


En als hij op de goede maat is:
Foto:








Dan past je wiel MET bus en alles in je TSX kroonplaten!!! En dat betekent dat het ook in je TSX past!!!


Het resultaat:
Foto?s:







Dan kan het ontluchten beginnen


En als je net zo'n probleem hebt als ik dat je remhendel speling heeft tegen over je rempomp....


Los je dat op met ringetjes die je erop lijmt


In het kort benodigdheden:
  • Dtr voorvork
  • met daarbij km teller aandrijving van dtr
  • wiel met schijf
  • de dtr remklauw
  • een goede remslang
  • een goede rempomp
  • Goed gereedschap
  • Een afstandsbus(voor links)
  • Een MBX voorwiel as


    Als er vragen zijn hoor ik het wel!
  • Pagina 2 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    SkaBla [Pim] 8-5-2004 19:37 Print reply

    Posts: 4659
    koen: ori bus had ik niet daarom moest er 1 gemaakt worden

    Coen: bij heeft het niks gekost voorvork van luc gekregen want moest nog wat aan gebeuren, alleen kosten voor een band + binnenband, en keerring set voor remklauw. En de dus is gedraait door ralf, en ook gesponsord door hem
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    de_koen 8-5-2004 19:38 Print reply

    Posts: 5595
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SkaBla [Pim]

    koen: ori bus had ik niet daarom moest er 1 gemaakt worden

    Coen: bij heeft het niks gekost voorvork van luc gekregen want moest nog wat aan gebeuren, alleen kosten voor een band + binnenband, en keerring set voor remklauw. En de dus is gedraait door ralf, en ook gesponsord door hem


    hmm op die manier
     
    Honda 5-Bak te koop
    Grischnakh 8-5-2004 19:40 Print reply

    Posts: 1369
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ralf

    Busjes zijn evt te bestellen bij Ralf draaien BV


    sponsor je die bussen ook aan mij??

    komt je naam erop te staan

    maar waarom is er messing gekozen? nog een speciale reden aan verbonden?

    Dit bericht is ge-edit door Grischnakh op 8-5-2004 19:41
     
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 19:41 Print reply

    Posts: 4659
    Barry: komt ook een zwart of blauw stuurtje op...alleen wil er niet meer zo veel geld in steken....auto rijbewijs gaat voor nu..
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    coen en rieju 8-5-2004 19:43 Print reply

    Posts: 593
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SkaBla [Pim]

    koen: ori bus had ik niet daarom moest er 1 gemaakt worden

    Coen: bij heeft het niks gekost voorvork van luc gekregen want moest nog wat aan gebeuren, alleen kosten voor een band + binnenband, en keerring set voor remklauw. En de dus is gedraait door ralf, en ook gesponsord door hem


    damnn, lukky you
     
    Blijhoofd 8-5-2004 19:44 Print reply

    Posts: 7378
    hmm t ziet er erg netjes uit, maar wel tioj en geld rovend
     
    !!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
    Ralf 8-5-2004 19:44 Print reply

    Posts: 9073
    Ik heb hele lading stukken messing en aluminium liggen, messing is net iets harder, dus dat maar genomen..
    Staal enzo is sowieso stukken moeilijker te draaien, en de extra hardheid heb je echt niet nodig voor zo'n busje...

    Maar je bent toch al gauw een uur bezig met zo'n schijtding maken..

    Maar Grischnakh, als je echt zo'n busje wil, moet je ff zeggen en dan kijk ik wel of ik me erg verveel...

    Dit bericht is ge-edit door Ralf op 8-5-2004 19:47
     
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 19:47 Print reply

    Posts: 4659
    geld valt mee, en als je alles tot je beschikking hebt, en alvast koopt, is het zo klaar!
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Grischnakh 8-5-2004 19:47 Print reply

    Posts: 1369
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ralf

    Ik heb hele lading stukken messing en aluminium liggen, messing is net iets harder, dus dat maar genomen..
    Staal enzo is sowieso stukken moeilijker te draaien, en de extra hardheid heb je echt niet nodig voor zo'n busje...

    Maar je bent toch al gauw een uur bezig met zo'n schijtding maken..


    automatenstaal dan lukt het zeker in eenhalf uurtje

    maar dat busje wordt niet belast ofzo, dus ik kan bijna elk materiaal wel gebruiken?
     
    Ralf 8-5-2004 19:48 Print reply

    Posts: 9073
    Het wordt tussen je wiellager en binnenpoot geperst, niet veel kracht op dus...
     
    Soepkip 8-5-2004 20:20 Print reply

    Posts: 1339
    Was dat afdremelen echt nodig, omdat er toch nog een afstandbus tussen kwam?

    Mooie foto's

    Dit bericht is ge-edit door Soepkip op 8-5-2004 20:22
     
    orange 8-5-2004 20:54 Print reply

    Posts: 672
    en staat nu je voorwiel op een rechte lijn als je achterwiel??

    maar voorderest ziet er wel netjes uit. beter dan zo een rm voorvork (vind dat er te dik uit zien op iel tsxje!
     
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 20:55 Print reply

    Posts: 4659
    ja staat mooi in lijn, heb nog niet getest, maar geloof van wel...je merkt het niet onder het rijden iig
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Ralf 8-5-2004 21:20 Print reply

    Posts: 9073
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Soepkip

    Was dat afdremelen echt nodig, omdat er toch nog een afstandbus tussen kwam?



    Natuurlijk..
     
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 21:22 Print reply

    Posts: 4659
    ja want er zat een beste rand aan en die kwam tegen mn poot aan en nu heb ik precies een mm ruimte
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Blijhoofd 8-5-2004 21:54 Print reply

    Posts: 7378
    wat koste dit nou in totaal dan?
     
    !!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 21:58 Print reply

    Posts: 4659
    in principe niks.....voor mij dan

    Maar ik moest een band en binnenband kopen.
    36 euro samen.

    tja verder....bus was gratis...vork ook van luc gekregen.....alleen remslang koste me 60 euro...rvs.. maarja...verder eigelijk niets
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    TripleEdged 9-5-2004 15:16 Print reply

    Posts: 506
    Misschien een goed id om hier nog een FAQ bij te maken, over schijfremmen voor het achterwiel, voor tsx uiteraard.
    zal voor het remmen niet veel uitmaken, maar ziet er wel beter uit.
     
    Aprilia r-ass 9-5-2004 15:35 Print reply
    Posts: 741
    ik heb dit 2 jaar geleden ook gedaan....alleen kwil niet veel zeggen maar ik had hier dus geen last van...gewoon ori bussen van dtr pakken en ori bussen van tsx..dan beetje passen....en klaar....ori as van dtr erin....zo had ik het gedaan....zo voor elkaar

    ik had die tsx toendertijd aan ene bigwillie verkocht..heeft/zit hier ook...dus als je fotos wilt moeje bij hem zijn

    edit..kzag net dat je geen ori bus had


    Dit bericht is ge-edit door Aprilia r-ass op 9-5-2004 15:38
     
    I like Castrol!
    barry 9-5-2004 21:22 Print reply

    Posts: 7387
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SkaBla [Pim]

    Barry: komt ook een zwart of blauw stuurtje op...alleen wil er niet meer zo veel geld in steken....auto rijbewijs gaat voor nu..


    geloof me, sparen en een tsx hebben gaat zeer moeilijk, dus haal dat stuurtje nou maar, dik renhtal stuur er op, of gunner, ook perfect, sterk, en strak(mooi)
     
    He?
    SkaBla [Pim] 9-5-2004 21:36 Print reply

    Posts: 4659
    tot nu toe lukt het me aardig...maar k zal wel eens gaan kijken voor een mooi stuurtje
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    barry 10-5-2004 9:01 Print reply

    Posts: 7387
    als je een renthal of gunner stuur zoekt, niet over internet, bert prinsen is nog altijd goedkoper daarin
     
    He?
    Ralf 10-5-2004 10:47 Print reply

    Posts: 9073
    Renthal stuurtje kost al snel 75 euro, die imitatiedingen zijn opzich ook best, scheelt de helft.
     
    Blijhoofd 10-5-2004 11:13 Print reply

    Posts: 7378
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TSX Core

    Misschien een goed id om hier nog een FAQ bij te maken, over schijfremmen voor het achterwiel, voor tsx uiteraard.
    zal voor het remmen niet veel uitmaken, maar ziet er wel beter uit.


    daar zit ik ook aan te denken

    maar moet ik eerst gespaakt 18 inch achter wiel zien te vinden met schijf
     
    !!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
    barry 10-5-2004 15:01 Print reply

    Posts: 7387
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ralf

    Renthal stuurtje kost al snel 75 euro, die imitatiedingen zijn opzich ook best, scheelt de helft.


    renthal is hier tegen de 60,- aan, en gunner tegen de 50,- aan

    volgens mij is het de naam waar je voor betaald bij die renthal, die gunner is namelijk precies hetzelfde. en vaak nog mooier ook nog (kleurstelling )
     
    He?

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved