Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 887 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: DTR voorvork in je TSX
Geschreven door SkaBla [Pim]
Geplaatst op 7-5-2004 22:57
Categorie Wielen/remmen

Yamaha DTR Voorvork in Suzuki TSX

Inleiding:
Ik wou altijd al eens een beetje goede voorrem op mijn tsx. En niet zo?n stomme trommel rem. Maar ik zag het niet zitten om een of andere voorvork van een crossmotor met wat beun werk erin te lassen/slijpen beunen. Had ik geen vertrouwen in.
Dus moest ik opzoek naar een andere oplossing. Toen kwam ik met het idee om een voorvork (met schijf) te zoeken die dezelfde poot diameter had. Tsx poten zijn 32 millimeter. Toen een beetje rond gekeken en gevraagd en zo kwam ik erachter dat de voorvork poten van een Yamaha DTR ook 32 millimeter waren. Die heb ik gekocht.

Foto?s:








En zou ze zo in mijn tsx zetten, tot ik erachter kwam dat de afstand tussen de poten bij de DTR vork groter was dan bij mijn TSX. Dit probleem lossen we in deze FAQ op!

Werkwijze:
Ik heb veel foto?s gemaakt dus zal alles duidelijk proberen te maken aan de hand van de foto?s. Ik wou de voorvork dus passend maken voor TSX.
Dus heb ik 2 tsx kroonplaten genomen en die aan elkaar gemaakt. Toen de voorvork poten erin gedaan en vast gemaakt, dat ziet er zo uit:

Foto's:




Toen heb ik het wiel erin gehangen samen met de km teller aandrijving(deze kun je niet gebruiken) die dient als afstandsbus voor de rechterkant.

Foto:


Als as gebruikte ik hier tijdelijk een Suzuki TSX achter as want de diameter die je nodig hebt is 12mm (en origineel TSX vooras is 10)
deze is dan wel te lang, uit eindelijk heb ik een achteras van een Honda MBX gekocht want deze was 20 centimeter en 12mm dik. Paste bij mij precies!

Zo ziet het er dan uit met klauw en alles erop:
Foto?s:




Dan kom je erachter dat je aan de andere kant ook een afstandsbus moet hebben anders kun je je wiel niet op z?n plaats houden. Krijg je dit:

Foto?s:






Zoals je ziet heb ik daar de velg al wat aan gepast bij een DTR velg kun je op de 4e foto zien dat er een opstaande rand op zit en dan een keerring.
Die opstaande rand heb ik er helemaal tot aan de keerring af gedremelt zodat de velg niet meer tegen de voorvork poot aan loopt. En verder heb ik
alles nog mooi afgerond zodat het zo ver mogelijk van de poot af komt, en niet aan gaat lopen zeg maar, niet zoals je op de foto ziet. Hier foto?s van mijn dremel werk:

Foto?s:




Op de foto?s zie je dat ik de keerring even afplak voor invallende rotzooi en beschadiging. En uit eindelijk heb ik nog met een schuurpapiertje alles mooi glad en zo rond mogelijk geprobeerd te maken. En elke keer beetjes weg dremelen en wel overal tegelijk. En elke keer passen of hij al tussen je poten past(die in je kroonplaten zitten) en als je ver genoeg bent, zoals ik op de foto kun je de as er door steken en kijken of het wiel goed draait. Loopt het nog aan, moet je ff bij dremelen. Maar niet verder dan de keerring, want dat heeft geen zin en is ook niet goed voor je keerring.
Dan ben je net zo ver als op de foto?s en zul je zien dat je nog 1 ding mist: een afstands busje voor de linkerkant. Anders kun je je as niet vast draaien want dan trek je je poot tegen je velg aan en dat kan dus niet.

De oplossing:
Foto:


Je moet een bus laten draaien voor de linker kant die precies in je keerring valt en tegen de binnenste rand van je lager komt.
Dit komt vrij precies want hij moet ook niet in je keerring slijten maar wel precies passen en goed steun bieden tegen je voorvork de maten die je vermoedelijk moet gebruiken zijn:
Afbeelding:


En als hij op de goede maat is:
Foto:








Dan past je wiel MET bus en alles in je TSX kroonplaten!!! En dat betekent dat het ook in je TSX past!!!


Het resultaat:
Foto?s:







Dan kan het ontluchten beginnen


En als je net zo'n probleem hebt als ik dat je remhendel speling heeft tegen over je rempomp....


Los je dat op met ringetjes die je erop lijmt


In het kort benodigdheden:
  • Dtr voorvork
  • met daarbij km teller aandrijving van dtr
  • wiel met schijf
  • de dtr remklauw
  • een goede remslang
  • een goede rempomp
  • Goed gereedschap
  • Een afstandsbus(voor links)
  • Een MBX voorwiel as


    Als er vragen zijn hoor ik het wel!
  • Pagina 1 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    BlizzarD 7-5-2004 23:44 Print reply

    Posts: 2050
    Geef mij toch maar een RM voorvork

    Uurtje werk en hij zit, en ook nog eens veel meer remvermogen
     
    Koos non-brommerloos!
    SkaBla [Pim] 7-5-2004 23:45 Print reply

    Posts: 4659
    ben nog aan het aanpassen, hoeveel veel meer rem vermogen? deze schijf is breden, grote blokken en zelfde diameter volgens mij
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Ralf 7-5-2004 23:47 Print reply

    Posts: 9073
    Jammer dat RM vork er niet uit ziet
     
    BlizzarD 7-5-2004 23:50 Print reply

    Posts: 2050
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ralf

    Jammer dat RM vork er niet uit ziet


    Hoezo niet?
     
    Koos non-brommerloos!
    Ralf 7-5-2004 23:52 Print reply

    Posts: 9073
    Te hoog en te dik, uit proportie bij een iele TSX..
    DTR vork monteren is 3 uur werk hoogstens, als je weet wat je moet doen...

    Oh, niet te vergeten dat je alles ori kan houden, dus geen lelijke 'streetfighter' kapjes of custom cockpitjes...

    Dit bericht is ge-edit door Ralf op 8-5-2004 0:02
     
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 0:06 Print reply

    Posts: 4659
    Precies, en k ga nog proberen om een km teller kabel op tsx cockpit te maken en kijken wat ie dan aangeeft...
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Tsxdude AKU MicheL 8-5-2004 11:26 Print reply

    Posts: 10676
    K dacht dat een FAQ een veel gangbaar onderwerp moest zijn..
    Wel mooi gemaakt, maar mss maar 1 of 2 mensen die dit na zullen doen.....

    Dit bericht is ge-edit door Tsxdude AKU MicheL op 8-5-2004 11:27
     
    K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
    Markos 8-5-2004 11:52 Print reply

    Posts: 5048
    wel een handige FAQ, eigenlijk moet er ook nog een FAQ komen hoe je een RM voorvork erin kunt maken, kun je kiezen wat je wilt (en eventueel andere voorvorken)

    maare.. staat je wiel niet erg naar een kant?



    Dit bericht is gewijzigd door Hier_ben_ik op 26-3-2010 om 18:48 uur.
     
    SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
    Ralf 8-5-2004 12:49 Print reply

    Posts: 9073
    Nope, met dat busje erin gewoon in het midden, naja, 1mm naar een bepaalde kant, niets noemenswaardigs dus..

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Tsxdude AKU MicheL

    K dacht dat een FAQ een veel gangbaar onderwerp moest zijn..


    Ik zie er een stuk of 5 topics over, alleen veel mensen durven het niet aan omdat het wat creativiteit vergt, het onderwerp is dus zeker gangbaar genoeg.

    Dit bericht is ge-edit door Ralf op 8-5-2004 12:51
     
    Luc 8-5-2004 13:01 Print reply

    Posts: 3590
    Men complimenten pim

    nu nog bij de achtervelg dat vieze goudkleurtje deraf
     
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 17:27 Print reply

    Posts: 4659
    haha ja die foto zie je je wiel van de zijkant, niet recht van voren. Past best goed.

    En als je dus geen zin hebt om een cross vork erin te beunen en alles ori wilt houden, is dit de oplossing
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    SuzukiMARC 8-5-2004 18:00 Print reply

    Posts: 3023
    ik laat gewoon me balhoofd pen omlassen.. lijkt me ook wel te doen toch,

    wel goeie faq
     
    tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
    SkaBla [Pim] 8-5-2004 18:04 Print reply

    Posts: 4659
    ja maar zou dat sterk genoeg zijn? je kunt dan niet je cockpitje houden of voorkapje(niet dat die erg mooi is maarja) en je moet alles aanpassen, stuurslot enzo niet meer te gebruiken
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    Ralf 8-5-2004 18:18 Print reply

    Posts: 9073
    Balhoofdpen omlassen is idd goede oplossing, alleen moet je wel heeeel zeker zijn dat het ook goed gebeurd...

    Probleem van niet originele kroonplaten is dat voorpoten tegen je tank gaan slaan enzo.
     
    Markos 8-5-2004 18:28 Print reply

    Posts: 5048
    zou je ook alleen de voorvorkpootdingen (kweet niet hoe je zoiets noemt, het onderste deel van je voorvork) kunnen wisselen?
     
    SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
    koen-z 8-5-2004 18:30 Print reply

    Posts: 3702
    zo, da ziet er wel netjes uit, goeie uitleg.
     
    Ralf 8-5-2004 18:32 Print reply

    Posts: 9073
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Markos

    zou je ook alleen de voorvorkpootdingen (kweet niet hoe je zoiets noemt, het onderste deel van je voorvork) kunnen wisselen?


    Onderpoten of buitenpoten heten die
    Dat zou kunnen, maar aan de hele FAQ weinig veranderen, kroonplaatafstand blijft hetzelfde.
     
    barry 8-5-2004 18:32 Print reply

    Posts: 7387
    zioet er leuk uit pim, zal wel lekker remmen. staat ook nog eens mooier, en wat je allemaal aan moet passen valt me opzich allemaal nog mee...

    tis niet moeilijk igg, je moet er alleen wel ff de tijd voornemen...

    ben je er nu trouwens ook eindelijk achter dat een voorvork zonder voorvork rubbers mooier is op een tsx/mtx

    maar je tsx is nog niet af, nu nog een renthal stuur er op, en hij is perfect, ik snap dat nog steeds niet, wil je je tsx vet maken, laat je zo'n iel stuurtje er op , maar das smaak...

    Dit bericht is ge-edit door barry op 8-5-2004 18:33
     
    He?
    bart de schakelgek 8-5-2004 18:32 Print reply

    Posts: 5987
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ralf

    Balhoofdpen omlassen is idd goede oplossing, alleen moet je wel heeeel zeker zijn dat het ook goed gebeurd...

    Probleem van niet originele kroonplaten is dat voorpoten tegen je tank gaan slaan enzo.


    hier heb ik nou ook last van zo krijg je wel een heel kleine draaicirkel verdomme
     
    Limburger
    Grischnakh 8-5-2004 18:56 Print reply

    Posts: 1369
    geweldige faq, komt me zeer goed van pas, heb me laatst 2 dtr voorvorken gekocht, kan ik ze nu mooi in me tsxje beunen
     
    Ralf 8-5-2004 18:59 Print reply

    Posts: 9073
    Busjes zijn evt te bestellen bij Ralf draaien BV
     
    Grischnakh 8-5-2004 19:04 Print reply

    Posts: 1369
    van wat voorn materiaal zijn die busjes eigenlijk? koper ofzo? is wel zelfsmerend.
     
    Ralf 8-5-2004 19:31 Print reply

    Posts: 9073
    Messing
     
    de_koen 8-5-2004 19:33 Print reply

    Posts: 5595
    leuke faq

    ik snap alleen niet waarom je die ori bus niet een mm hebt afgeveilt
     
    Honda 5-Bak te koop
    coen en rieju 8-5-2004 19:34 Print reply

    Posts: 593
    wat hebben die onderdelen je samen ongeveer gekost?

    staat wel mooi hoor!
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved