Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
FAQ artikel: Brommer spuiten
|
Geschreven door |
Abarth-500 |
Geplaatst op |
4-5-2004 21:47 |
Categorie |
Algemeen |
Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.
Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.
Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.
Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.
Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.
Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.
Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.
Metaal:
Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.
Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.
Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.
Kunstof
Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.
Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop 
Succes ermee. 
 |

Pagina 7 van 7
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
zoef_de_haas |
30-10-2011 16:18 |
 Posts: 332 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pompower
allereerst bedankt voor deze goede FAQ
ik wil nu men velgen gaan spuiten, maar er zit nog een andere lak op,
moet ik die er helemaal afschuren, of gewoon lichtjes opschuren.
en wat voor primer en lak moet er dan, want ik hoor sommige over blanke lak en de ander weer over velgenlak
alvast bedankt
zit de oude lak er nog GOED op? zo ja dan kun je deze gewoon schuren met korrel 500 en daarna nog even de eventuele hoekjes nalopen met scotchbrite en dan eerst primer erop, goed laten drogen/uitharden en dan weer tussenschuren, goed afblazen zodat alle stof eraf is dan dan kun je de kleur erop zetten. daarna kun je weer tussenschuren (het beste gebruik je weer scotchbrite) en dan de blanke lak erop spuiten.
zit de oude lak er niet goed op en laat het gedeeltelijk los, dan zou ik je velgen zo goed mogenlijk schuren tot je geen "eilandjes" meer voelt. hierna kun je hetzelfde doen als boven beschreven
succes
|
|
fulltime daddy || sommige mensen zijn te zielig voor woorden! |
|
pompower |
30-10-2011 16:25 |
|
.luuk |
30-10-2011 16:29 |
 Posts: 1483 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pompower
[...]
bedankt, mijn oude lak zit er idd niet goed op, kan ik dat ook met de boormachine schuren?? (btw, wat bedoel je met "eilandjes".)
heel erg bedankt
Zou ik niet doen. dan krijg je ''vlakke stukken'' in je lak, beter eventjes met de hand doen
eilandjes boedoelt ie hobbels en bobbels mee
|
|
|
|
pompower |
30-10-2011 16:31 |
 Posts: 1777 |
afbeit een optie??? (ik ben erg lui  )
|
|
www.basvanloenen.nl |
|
Rooiebosblanke |
30-10-2011 16:31 |
 Posts: 221 |
met eilandjes bedoeld hij dat je verschillende hoogtes in je lak krijgt.
de oude verf laag waar stukken verf uit zijn zit een klein randje aan en dat randje moet je vlak maken.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pompower
[...]
bedankt, mijn oude lak zit er idd niet goed op, kan ik dat ook met de boormachine schuren?? (btw, wat bedoel je met "eilandjes".)
heel erg bedankt
|
|
go that way, really fast. If something gets in your way, Turn |
|
zoef_de_haas |
30-10-2011 16:32 |
 Posts: 332 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pompower
[...]
bedankt, mijn oude lak zit er idd niet goed op, kan ik dat ook met de boormachine schuren?? (btw, wat bedoel je met "eilandjes".)
heel erg bedankt
watvoor velgen zijn het?
soms zit de lak er niet goed op en bladerd het ervanaf dus heb je op sommige plekken kaal metaal. de overgang van kaal metaal naar lak is dan zo groot (je spreekt maar van 10en mm, maar toch) dat als je dat niet mooi laat overlopen dan zie je die rand zitten. zie het regelmatig gebeuren bij mensen die het ff gauw willen doen
edit: en met een boormachine zou ik het niet doen
Dit bericht is gewijzigd door zoef_de_haas op 30-10-2011 om 16:32 uur.
|
|
fulltime daddy || sommige mensen zijn te zielig voor woorden! |
|
pompower |
30-10-2011 16:33 |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 7 van 7
|
|