Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 664 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Brommer spuiten
Geschreven door Abarth-500
Geplaatst op 4-5-2004 21:47
Categorie Algemeen

Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.

Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.

  • Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.


  • Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.


  • Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.


  • Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.


    Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.

    Metaal:

    Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.

    Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.

    Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.

    Kunstof

    Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.

    Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop

    Succes ermee.

  • Pagina 6 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Jsze-MT5 9-4-2006 21:42 Print reply

    Posts: 619
    wat is makkelijker
    eerst schuren en dan met terpetine er over
    of eerst met terpetine er over heen en dan schuren???
     
    goeie moggel
    Frysk 9-4-2006 21:43 Print reply

    Posts: 34930
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Jsze-MT5
    wat is makkelijker
    eerst schuren en dan met terpetine er over
    of eerst met terpetine er over heen en dan schuren???



    afbijt
    dan schuren
    dan terpentine
    dan wasbenzine
    dan spuiten..
     
    giggitybyte
    daanmtx 9-4-2006 21:46 Print reply

    Posts: 3759
    Ik heb op mijn kappen blanke lak van Motip gespoten. Echter wordt het resultaat nu wittig getint??? ik snap er niets van! en het is allebehalve mooi(er) !!?

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 9-4-2006 om 21:47 uur.
     
    Honda VFR400R
    verwijderd1 9-4-2006 21:51 Print reply

    Posts: 3527
    uhmm net na het spuiten of na drogen?? na spuiten klopt..trekt weg.. na drogen.. dan heb je er veel te veel in een keer opgespoten
     
    daanmtx 9-4-2006 21:51 Print reply

    Posts: 3759
    Hmm ik deed een dunne laag
    en ik heb zeker 2 dagen gewacht ermee.
     
    Honda VFR400R
    mb-gek 9-4-2006 21:52 Print reply

    Posts: 10385
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
    Ik heb op mijn kappen blanke lak van Motip gespoten. Echter wordt het resultaat nu wittig getint??? ik snap er niets van! en het is allebehalve mooi(er) !!?

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 9-4-2006 om 21:47 uur.

    welke temperatuur zijn de omgeving ?
    en nog belangrijker welke temp zijn je kappen?

     
    http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
    daanmtx 9-4-2006 21:53 Print reply

    Posts: 3759
    Binnen in de schuur, met verwarming aan , waar de brommer altijd staat, dus temp v/d kappen zijn gelijk denk ik.

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 9-4-2006 om 21:54 uur.
     
    Honda VFR400R
    Rauwpens 3-10-2006 10:24 Print reply

    Posts: 475
    Ik heb hier een blauw gespoten voorspatbord. Deze moet dus metallic zwart worden. Moet ik nu deze kap helemaal kaal schuren? Of kan ik hem ook licht opschuren en overspuiten? En moet er dan nog primer op?
     
    WILLEN JULLIE ROCK & ROLL?
    NiCK-GSM 8-11-2006 15:11 Print reply

    Posts: 1548
    ga nu ook mn brom spuiten

    dus, het beste is:

    -schuren met 400(moet alle verf eraf? en is waterproof nodig?)
    -primer(is toch nodig met kustof?)
    -lak(hoeveel lagen ongeveer?)
    -blanke lak(ook, hoeveel lagen?)


     
    Bleh! | Front tegen rollerbanken |
    jdbo 1-3-2007 10:18 Print reply

    Posts: 117
    En hoe zit het met het spuiten van velgen? Ben van plan zelf mijn tomosvelgen te spuiten. Maar is licht opschuren met korrel 400 waterproof voldoende? Daarna gewoon in de primer + spuiten?
     
    http://www.brommerforum.nl/projects/detail_main/348 Mijn projectje,
    Karlmt5 1-3-2007 10:26 Print reply

    Posts: 2296
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: jdbo
    En hoe zit het met het spuiten van velgen? Ben van plan zelf mijn tomosvelgen te spuiten. Maar is licht opschuren met korrel 400 waterproof voldoende? Daarna gewoon in de primer + spuiten?



    velgen heb je ook speciale lak voor heh, is harder... blijft beter zitten bij steenslag...


     
    keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin
    jdbo 1-3-2007 11:03 Print reply

    Posts: 117
    ja okey, ik wist dat er speciale velglak is. Maar het ging me meer om de voorbehandeling

    Maar licht opschuren is wel voldoende toch?

    En weet je misschien ook hoeveel bussen lak ik nodig heb voor 2 tomos velgjes? En laatste vraag , moet zeker ook blanke lak overheen?
     
    http://www.brommerforum.nl/projects/detail_main/348 Mijn projectje,
    Tombrom 1-3-2007 11:09 Print reply

    Posts: 15925
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Frysk
    [...]



    afbijt
    dan schuren
    dan terpentine
    dan wasbenzine
    dan spuiten..


    tussen wasbenzine en spuiten doe ik eerst altijd goed ontvetten met thinner

    wasbenzine is ook wat vettig

    thinner is igg beter voor
     
    Piaggigolo 1-3-2007 11:44 Print reply

    Posts: 300
    Wat ik nog wel in de tekst terug zou willen zien:

    Spuitdamp/nevel is erg giftig!!

    Weinig mensen zullen voor die enkele keer spuiten een gasmasker van 50 euro willen kopen, maar ik raad het toch aan.

    Binnen spuiten is dus beter voor de lak, maar niet voor je gezondheid.

    amen.
     
    boerken 4-8-2007 10:55 Print reply

    Posts: 501
    in deze (goede) uitleg staat: niet tussen lagen doorschuren.
    Nu hoorde ik onlangs wat anders. Kritisch zoals ik ben, heb ik het ook getest, met een heel mooi resultaat!

    Voor je de laatste laag lak legt kan het mooi zijn er nog even met waterproof schuurpapier P1500 of hoger over te gaan.
    Heel snel uiteraard, geen halfuur op zitte schuren

    en Motip spul wordt hier aangeraden... ik ben er al lang van afgestapt, enkel nog de blanke lak van Motip komt hier binne.


    Dit bericht is gewijzigd door boerken op 4-8-2007 om 10:56 uur.
     
    rik hulkenberg 14-10-2007 17:58 Print reply

    Posts: 10029
    zinkspray is dat een beetje kras bestendig
     
    Erik 39 14-10-2007 18:03 Print reply

    Posts: 15088
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
    zinkspray is dat een beetje kras bestendig

    Nee, alleen zinkspray niet.Is niet hard
     
    Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
    Karlmt5 14-10-2007 18:11 Print reply

    Posts: 2296
    en zinkspray is korrellig,
     
    keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin
    5MB5 14-10-2007 18:20 Print reply

    Posts: 878
    de te spuiten onderdelen verwarmen met een fohn of verfstripper op lage temperatuur, en tussen iedere laklaag de boel weer verwarmen, geeft een mooi egale en harde laklaag. is hetzelfde idee als het uitharden bij 65 graden wat autospuiters doen.
     
    RS2Racer91 29-10-2008 19:15 Print reply

    Posts: 1540
    kan de lak meteen na de primer?
     
    Matthijsar50 29-10-2008 19:38 Print reply

    Posts: 1029
    licht opschuren de primer..
     
    Peugeot 106 rallye ph2!
    stephan777 5-3-2009 11:23 Print reply

    Posts: 7259
    dus schuren>ontvetten>primer>lak>blanke lak
     
    sathana 17-8-2009 0:02 Print reply

    Posts: 1838
    ik ben nu een fiets aan het spuiten... nu ben ik net bij het kleuren... alleen bij de 3e laag en nu is het net alsof er putjes in komen... hoe kan dat? temp was goed... dus daar lijkt het mij niet aan te liggen... verf kwam ook allemaal uit dezelfde bus
     
    Nun das Warten hat ein Ende, leiht euer Ohr einer Legende.
    Derbi-Olaf 17-8-2009 8:24 Print reply

    Posts: 14999
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: sathana
    ik ben nu een fiets aan het spuiten... nu ben ik net bij het kleuren... alleen bij de 3e laag en nu is het net alsof er putjes in komen... hoe kan dat? temp was goed... dus daar lijkt het mij niet aan te liggen... verf kwam ook allemaal uit dezelfde bus

    slecht ontvet.
     
    Heeft een SOHC in z'n broek!
    pompower 30-10-2011 15:58 Print reply

    Posts: 1777
    allereerst bedankt voor deze goede FAQ
    ik wil nu men velgen gaan spuiten, maar er zit nog een andere lak op,
    moet ik die er helemaal afschuren, of gewoon lichtjes opschuren.
    en wat voor primer en lak moet er dan, want ik hoor sommige over blanke lak en de ander weer over velgenlak
    alvast bedankt
     
    www.basvanloenen.nl

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 6 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved