Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
FAQ artikel: Brommer spuiten
|
Geschreven door |
Abarth-500 |
Geplaatst op |
4-5-2004 21:47 |
Categorie |
Algemeen |
Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.
Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.
Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.
Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.
Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.
Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.
Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.
Metaal:
Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.
Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.
Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.
Kunstof
Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.
Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop 
Succes ermee. 
 |

Pagina 6 van 7
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Jsze-MT5 |
9-4-2006 21:42 |
 Posts: 619 |
wat is makkelijker
eerst schuren en dan met terpetine er over
of eerst met terpetine er over heen en dan schuren???
|
|
goeie moggel |
|
Frysk |
9-4-2006 21:43 |
 Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jsze-MT5
wat is makkelijker
eerst schuren en dan met terpetine er over
of eerst met terpetine er over heen en dan schuren???
afbijt
dan schuren
dan terpentine
dan wasbenzine
dan spuiten..
|
|
giggitybyte |
|
daanmtx |
9-4-2006 21:46 |
 Posts: 3759 |
Ik heb op mijn kappen blanke lak van Motip gespoten. Echter wordt het resultaat nu wittig getint??? ik snap er niets van! en het is allebehalve mooi(er) !!?
Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 9-4-2006 om 21:47 uur.
|
|
Honda VFR400R |
|
verwijderd1 |
9-4-2006 21:51 |
 Posts: 3527 |
uhmm net na het spuiten of na drogen?? na spuiten klopt..trekt weg.. na drogen.. dan heb je er veel te veel in een keer opgespoten
|
|
|
|
daanmtx |
9-4-2006 21:51 |
 Posts: 3759 |
Hmm ik deed een dunne laag
en ik heb zeker 2 dagen gewacht ermee.
|
|
Honda VFR400R |
|
mb-gek |
9-4-2006 21:52 |
 Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
Ik heb op mijn kappen blanke lak van Motip gespoten. Echter wordt het resultaat nu wittig getint??? ik snap er niets van! en het is allebehalve mooi(er) !!?
Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 9-4-2006 om 21:47 uur.
welke temperatuur zijn de omgeving ?
en nog belangrijker welke temp zijn je kappen?
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
daanmtx |
9-4-2006 21:53 |
 Posts: 3759 |
Binnen in de schuur, met verwarming aan  , waar de brommer altijd staat, dus temp v/d kappen zijn gelijk denk ik.
Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 9-4-2006 om 21:54 uur.
|
|
Honda VFR400R |
|
Rauwpens |
3-10-2006 10:24 |
 Posts: 475 |
Ik heb hier een blauw gespoten voorspatbord. Deze moet dus metallic zwart worden. Moet ik nu deze kap helemaal kaal schuren? Of kan ik hem ook licht opschuren en overspuiten? En moet er dan nog primer op?
|
|
WILLEN JULLIE ROCK & ROLL? |
|
NiCK-GSM |
8-11-2006 15:11 |
 Posts: 1548 |
ga nu ook mn brom spuiten
dus, het beste is:
-schuren met 400(moet alle verf eraf? en is waterproof nodig?)
-primer(is toch nodig met kustof?)
-lak(hoeveel lagen ongeveer?)
-blanke lak(ook, hoeveel lagen?)
|
|
Bleh! | Front tegen rollerbanken | |
|
jdbo |
1-3-2007 10:18 |
 Posts: 117 |
En hoe zit het met het spuiten van velgen? Ben van plan zelf mijn tomosvelgen te spuiten. Maar is licht opschuren met korrel 400 waterproof voldoende? Daarna gewoon in de primer + spuiten?
|
|
http://www.brommerforum.nl/projects/detail_main/348 Mijn projectje, |
|
Karlmt5 |
1-3-2007 10:26 |
 Posts: 2296 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jdbo
En hoe zit het met het spuiten van velgen? Ben van plan zelf mijn tomosvelgen te spuiten. Maar is licht opschuren met korrel 400 waterproof voldoende? Daarna gewoon in de primer + spuiten?
velgen heb je ook speciale lak voor heh, is harder... blijft beter zitten bij steenslag...
|
|
keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin |
|
jdbo |
1-3-2007 11:03 |
 Posts: 117 |
ja okey, ik wist dat er speciale velglak is. Maar het ging me meer om de voorbehandeling
Maar licht opschuren is wel voldoende toch?
En weet je misschien ook hoeveel bussen lak ik nodig heb voor 2 tomos velgjes? En laatste vraag  , moet zeker ook blanke lak overheen?
|
|
http://www.brommerforum.nl/projects/detail_main/348 Mijn projectje, |
|
Tombrom |
1-3-2007 11:09 |
 Posts: 15925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]
afbijt
dan schuren
dan terpentine
dan wasbenzine
dan spuiten..
tussen wasbenzine en spuiten doe ik eerst altijd goed ontvetten met thinner
wasbenzine is ook wat vettig
thinner is igg beter voor
|
|
|
|
Piaggigolo |
1-3-2007 11:44 |
 Posts: 300 |
Wat ik nog wel in de tekst terug zou willen zien:
Spuitdamp/nevel is erg giftig!!
Weinig mensen zullen voor die enkele keer spuiten een gasmasker van 50 euro willen kopen, maar ik raad het toch aan.
Binnen spuiten is dus beter voor de lak, maar niet voor je gezondheid.
amen.
|
|
|
|
boerken |
4-8-2007 10:55 |
 Posts: 501 |
in deze (goede) uitleg staat: niet tussen lagen doorschuren.
Nu hoorde ik onlangs wat anders. Kritisch zoals ik ben, heb ik het ook getest, met een heel mooi resultaat!
Voor je de laatste laag lak legt kan het mooi zijn er nog even met waterproof schuurpapier P1500 of hoger over te gaan.
Heel snel uiteraard, geen halfuur op zitte schuren
en Motip spul wordt hier aangeraden... ik ben er al lang van afgestapt, enkel nog de blanke lak van Motip komt hier binne.
Dit bericht is gewijzigd door boerken op 4-8-2007 om 10:56 uur.
|
|
|
|
rik hulkenberg |
14-10-2007 17:58 |
 Posts: 10029 |
zinkspray is dat een beetje kras bestendig
|
|
|
|
Erik 39 |
14-10-2007 18:03 |
 Posts: 15088 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
zinkspray is dat een beetje kras bestendig
Nee, alleen zinkspray niet.Is niet hard
|
|
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl |
|
Karlmt5 |
14-10-2007 18:11 |
 Posts: 2296 |
en zinkspray is korrellig,
|
|
keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin |
|
5MB5 |
14-10-2007 18:20 |
 Posts: 878 |
de te spuiten onderdelen verwarmen met een fohn of verfstripper op lage temperatuur, en tussen iedere laklaag de boel weer verwarmen, geeft een mooi egale en harde laklaag. is hetzelfde idee als het uitharden bij 65 graden wat autospuiters doen.
|
|
|
|
RS2Racer91 |
29-10-2008 19:15 |
 Posts: 1540 |
kan de lak meteen na de primer?
|
|
|
|
Matthijsar50 |
29-10-2008 19:38 |
 Posts: 1029 |
licht opschuren de primer..
|
|
Peugeot 106 rallye ph2! |
|
stephan777 |
5-3-2009 11:23 |
 Posts: 7259 |
dus schuren>ontvetten>primer>lak>blanke lak
|
|
|
|
sathana |
17-8-2009 0:02 |
 Posts: 1838 |
ik ben nu een fiets aan het spuiten... nu ben ik net bij het kleuren... alleen bij de 3e laag en nu is het net alsof er putjes in komen... hoe kan dat? temp was goed... dus daar lijkt het mij niet aan te liggen... verf kwam ook allemaal uit dezelfde bus
|
|
Nun das Warten hat ein Ende, leiht euer Ohr einer Legende. |
|
Derbi-Olaf |
17-8-2009 8:24 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sathana
ik ben nu een fiets aan het spuiten... nu ben ik net bij het kleuren... alleen bij de 3e laag en nu is het net alsof er putjes in komen... hoe kan dat? temp was goed... dus daar lijkt het mij niet aan te liggen... verf kwam ook allemaal uit dezelfde bus
slecht ontvet.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
pompower |
30-10-2011 15:58 |
 Posts: 1777 |
allereerst bedankt voor deze goede FAQ
ik wil nu men velgen gaan spuiten, maar er zit nog een andere lak op,
moet ik die er helemaal afschuren, of gewoon lichtjes opschuren.
en wat voor primer en lak moet er dan, want ik hoor sommige over blanke lak en de ander weer over velgenlak
alvast bedankt
|
|
www.basvanloenen.nl |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 6 van 7
|
|