Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 908 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Brommer spuiten
Geschreven door Abarth-500
Geplaatst op 4-5-2004 21:47
Categorie Algemeen

Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.

Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.

  • Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.


  • Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.


  • Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.


  • Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.


    Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.

    Metaal:

    Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.

    Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.

    Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.

    Kunstof

    Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.

    Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop

    Succes ermee.

  • Pagina 5 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Palava 18-5-2005 16:23 Print reply

    Posts: 2866
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Daniel_84

    GVD wilde mn mb velgen spuiten en ben er dus achter dat je toch alle oude verfresten moet verwijderen, dacht schuur beetje op en hoppa primer erover. Niks dus de primer begon te reageren met onderste laag verf en resulteerde in barstjes en bobbels. OOk GEEN verschillende merken gebruiken, dit reageert ook kwam ik net achter.


    lees dit dan eerst , t staat er allemaal in
     
    Rauwpens 1-6-2005 19:56 Print reply

    Posts: 475
    Ik ben me achterkap aan het spuiten en heb nu eerst MOTIP HECHTPRIMER voor kunststoffen gebruikt. Alleen in de faq staat iets over grijze primer gebruiken als je je kap zwart wil spuiten. Maar mijn primer is doorzichtig Is dit erg?
     
    WILLEN JULLIE ROCK & ROLL?
    Killerbean 3-6-2005 0:07 Print reply

    Posts: 3243
    Maakt het uit of je de normale motip gebruikt of de motip tot 650 graden ? (op kunstof)
     
    RX loos
    Crosser [Corn 17-6-2005 22:01 Print reply
    Posts: 603
    waarom zou je dat doen, het lijkt me sterk dat jouw kappen 600 graden worden.
     
    Crosser [Corn 17-6-2005 22:15 Print reply
    Posts: 603
    Stomme vraag.

    Dit bericht is ge-edit door Crosser [Corn?] op 25-6-2005 15:35
     
    phuubje 17-6-2005 22:32 Print reply
    Posts: 15
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier

    niet iedereen heeft ruimte voor zon compressortje (en dan ook nog binnen spuiten)


    met buiten spuiten krijg je t nooit echt netjes........

     
    mbx-power 17-6-2005 23:41 Print reply
    Posts: 468
    misschien wel handig om toe te voegen: leg de spuitlak voordat je gaat spuiten ong. 5 min. in warm/heet water, daardoor is de spuitdruk hoger en het vloeit veel beter! niet kokend heet water gebruiken natuurlijk!
     
    Crosser [Corn 25-6-2005 15:39 Print reply
    Posts: 603
    1. ik lees dat je over de hechtprimer voor kunststof ook nog een gewone laag primer moet spuiten maar die is dan toch niet flexibel?

    2. waarom schuren met waterproof, omdat dat fijner te verkrijgen is?

    3. Ik heb me kap losgehaald maar als ik die boutjes eruit draai komt me verf mee (is normaal weet ik) maar is dat te voorkomen door er een kunststof ring onder te plaatsen?
     
    RUTGER_86 25-6-2005 15:44 Print reply

    Posts: 1183
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Crosser [Corn?]

    1. ik lees dat je over de hechtprimer voor kunststof ook nog een gewone laag primer moet spuiten maar die is dan toch niet flexibel?

    2. waarom schuren met waterproof, omdat dat fijner te verkrijgen is?

    3. Ik heb me kap losgehaald maar als ik die boutjes eruit draai komt me verf mee (is normaal weet ik) maar is dat te voorkomen door er een kunststof ring onder te plaatsen?
    tegenwoordig kan je net zo goed waterproof of droog schuren... maakt nix meer uit

    als je de hele brommer gaat spuiten hoef je echt niet met p1000 te schuren hoor p400 of 500 is al ruim voldoende.
     
    DE MANNE VAN JANNE
    Crosser [Corn 25-6-2005 15:46 Print reply
    Posts: 603
    Ik werk namelijk bij een fixet en daar kan ik waterproof krijgen tot en met korrel 600, maar blijf je daan krasjes van zien? (kheb namelijk kunststof kappen)
     
    Frysk 28-7-2005 20:37 Print reply

    Posts: 34930
    hoelang moet filler drogen ?

    enne die filler diek gekocht heb ehhm.... :-( vreet wat oude lak op :-s dus heb nu van die ribbels enzo en ik wil wel nieuwe primer kopen. maar moet ik hem 100% kaal hebben ?

    Dit bericht is gewijzigd door speeder op 28-7-2005 om 20:56 uur.
     
    giggitybyte
    Hidde a.k.a. Mb 7-10-2005 21:55 Print reply

    Posts: 602
    hoe krijg je egt dat glimmende resultaat welke soort verf moet ik dan nemen en met blanke lak of zonder???
     
    Dennis van Mook 7-10-2005 21:58 Print reply

    Posts: 939
    1 of andere hoogglans lak, en dan blanke lak erover , zal egt wel gaan blinken
     
    Crosser [Corn 7-10-2005 23:28 Print reply
    Posts: 603
    ff een vraag die ik even ga toelichten dmv een "verhaaltje".

    Ik heb dus enkele behoorlijk diepe krassen in mijn voorspatbord doordat ik een keer onderuit gegaan ben op het asfalt.
    Dat wil ik dus gaan plamuren met polyester plamuur maar nu moet het daarna dus opnieuw gespoten worden maar kun je die kunststof hechtprimer zo over de polyester plamuur heenspuiten of zou dat niet zo goed hechten?

    en dan nog een andere vraag betreffende mijn andere kappen:

    Moet je nu eerst kunststof hechtprimer spuiten en dan de spuitplamuur of andersom ivm hechting van het spuitplamuur?
     
    mulder 7-10-2005 23:32 Print reply

    Posts: 13701
    eerst de plamuur dan de hechtprimer
    en btr doe je niet gewone plamuur maar polyster ivm breueken enzo

    zover ik weet kan je hechtprimer over polyester spuiten.
     
    Crosser [Corn 7-10-2005 23:41 Print reply
    Posts: 603
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mulder
    eerst de plamuur dan de hechtprimer
    en btr doe je niet gewone plamuur maar polyster ivm breueken enzo

    zover ik weet kan je hechtprimer over polyester spuiten.


    Ga ik ook doen met polyester plamuur, of bedoel je soms polyester spuitplamuur

     
    mulder 7-10-2005 23:52 Print reply

    Posts: 13701
    nee, bestaat dat dan?
     
    ThaYankee 8-10-2005 0:50 Print reply

    Posts: 699
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Hidde a.k.a. Mb
    hoe krijg je egt dat glimmende resultaat welke soort verf moet ik dan nemen en met blanke lak of zonder???


    Als je wil dat de boel echt lekker gaat glimmen.... dan moet je de boel gaan polijsten. Kan ik je echt aanraden.
    Ik heb het gedaan met commandant.. eerst even kort met commandant 4 over de lak (wordt hij strak en glad van).. daarna met commandant 5
    daar gaat hij dan xtra van glimmen. geeft echt een super effect.


    Site van commandant


    ps: commandant 7 heb ik nog geen ervaring mee.. is denk ik goed voor nog betere en langdurigere glans. en mss beter bestand tegen regen enzo

    Dit bericht is gewijzigd door ThaYankee op 8-10-2005 om 0:54 uur.
     
    malaguti rst ! ! !
    GemaskerdeGrasmaaier 11-10-2005 11:43 Print reply

    Posts: 1128
    wat moet je nou precies doen,

    kun je zon doe het zelf erbij zetten??


    zo:


    Materialen:
    spuitbus,
    schuurpapier,
    kappen of wat je wil spuiten,
    etc

    en dan begin je met stap 1:
    1: schuur de brommer.... etc etc





    En moet je de brommer schuren of kan je ook zo de kappen overspuiten?
     
    It is not a gang, They are my friends...
    Neluhz 11-10-2005 13:02 Print reply

    Posts: 4032
    eerst schuren, totdat het ruw is, de verf hoeft er meestal niet af, dan ontvet je alles goed, en dan kan je spuiten
     
    GemaskerdeGrasmaaier 11-10-2005 18:40 Print reply

    Posts: 1128
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Neluhz
    eerst schuren, totdat het ruw is, de verf hoeft er meestal niet af, dan ontvet je alles goed, en dan kan je spuiten


    bedankt
     
    It is not a gang, They are my friends...
    mtx-rijder 11-1-2006 18:05 Print reply

    Posts: 939
    kan je kunstof kappen ook zelf in verschillende kleuren spuiten of kan je dat beter laten doen?

    als het zelf kan hoe doe ik dat dan precies?
     
    mijn mtx heerst
    stoeptegel 21-1-2006 1:52 Print reply

    Posts: 3085
    ik wil binnenkrot als het een btere temperatuur is.Mijn brom ook bij spuiten.OP het frame en tank zitten wat krassen,putjes.Kan ik gewoon die plekken opschuren en bijspuiten?Ik heb namelijk geen zin om heel die brom opnieuw te spuiten
     
    80 cc ownatsj
    HersenSpinsel 21-1-2006 8:22 Print reply

    Posts: 2984
    dat kan je wel doen, maar het zou kunnen dat je dan wel kleurverschil ziet, als je nou gewoon alles licht opschuurt en goed ontvet kan je hem toch zo weer helemaal spuiten, zoveel werk is dat niet
     
    HPT www.derbi-club.com!
    Lord_Vader 28-1-2006 10:10 Print reply

    Posts: 1244
    Hoeveel spuitbussen lak(500 ml) en hoeveel spuitbussen primer(500 ml) heb ik nodig voor deze MT:

    - Frame
    - Beide zijkappen
    - Voorkapje
    - Achterspatbord
    - Onderpoten & kroonplaten
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 5 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved