Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Brommer spuiten
|
Geschreven door |
Abarth-500 |
Geplaatst op |
4-5-2004 21:47 |
Categorie |
Algemeen |
Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.
Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.
Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.
Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.
Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.
Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.
Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.
Metaal:
Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.
Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.
Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.
Kunstof
Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.
Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop
Succes ermee.
|
Pagina 4 van 7
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
-niels- |
5-6-2004 14:39 |
Posts: 47 |
ok thx
|
|
|
|
maarten112 |
19-6-2004 9:36 |
Posts: 341 |
Erg Relaxede FAQ. Heb net een nsr gekocht die 't nodige spuitwerk heeft....dus zat hier precies op te wachten!
|
|
een dag geen nieuwe benzine halen is een dag geld besparen............ |
|
thijs |
29-6-2004 23:18 |
Posts: 448 |
ik zou willen mijn brommer herspuiten en alles spuiten ipv stickers maar op de spuitbussen staat dat het binnen de 30 minuten moet herspoten worden in die tijd kan ik nooit alles netjes afplakken. kan ik bv wachten tot de verf volledig gedroogd is, en dan de volgende lagen+ de lak, of zal de verf dan niet goed hechten?
|
|
|
|
Marthin |
29-6-2004 23:20 |
|
-niels- |
1-7-2004 14:14 |
Posts: 47 |
en nu eff heel belangrijk vraagje waar vind ik die motip of duplicolor ? want in de auto5 in belgie hebben ze dat niet denk ik ik wou er tegen half 4 omgaan maar ik keek op hun site en ze hadden het niet ergens anders ? brico, gamma ? brommerwinkel ?
|
|
|
|
Hardcore |
1-7-2004 14:16 |
Posts: 699 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -niels-
en nu eff heel belangrijk vraagje waar vind ik die motip of duplicolor ? want in de auto5 in belgie hebben ze dat niet denk ik ik wou er tegen half 4 omgaan maar ik keek op hun site en ze hadden het niet ergens anders ? brico, gamma ? brommerwinkel ?
uh bij ons hebben ze die gewoon in elke simpele doe het zelf zaak.
normaal hebben ze die wel hoor
|
|
|
|
Henne |
11-7-2004 0:39 |
Posts: 253 |
|
|
www.Ryv.be |
|
Tomos 50 |
12-7-2004 21:00 |
Posts: 925 |
Waar kan ik et beste mijn velgen mee spuiten?
Ik wil et wel in rood dus dat velgenspul van MOtip valt af.
En moet ik dan erst mijn velgen helamaal kaal maken?
|
|
|
|
maart |
21-7-2004 23:48 |
Posts: 717 |
ik ben van plan een hoop aan me brom te polijsten...frame, velgen, blok enzo, nou wil ik niet elke dag poetsen, dus wil ik er blanke lak overheen doen, maar zou dat blijven zitten op kaal oppervlak? (staal/alu)
|
|
|
|
Marthin |
22-7-2004 0:28 |
Posts: 6164 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: maart??h
ik ben van plan een hoop aan me brom te polijsten...frame, velgen, blok enzo, nou wil ik niet elke dag poetsen, dus wil ik er blanke lak overheen doen, maar zou dat blijven zitten op kaal oppervlak? (staal/alu)
als je het goed ontvet hebt wel.
|
|
|
|
maart |
22-7-2004 12:08 |
Posts: 717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marthin
[...]
als je het goed ontvet hebt wel.
en het zal niet gaan afbladderen ofzo, heeft iemand er ervaring mee op zn frame bijv?
|
|
|
|
thijs |
24-7-2004 17:44 |
Posts: 448 |
als je iets mat schuurt, en daarna leg je er een laag blanke lak over, zal dit hetzelfde resultaat geven als normaal? om evt oneffenheden in de verf weg te kunnen schuren voor het lakken
|
|
|
|
m_a_r_k |
24-8-2004 19:29 |
Posts: 1061 |
als je het mat hebt geschuurd moet je er primer overheen doen
|
|
|
|
mb-gek |
8-12-2004 22:49 |
Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TomosRaging
nette FAQ man! toppie
maaruh 1 dingetje, motip of een ander goed merk(autolak) gaat heel vaak ook niet over een ander merk verf heen...dan lijkt et wel schurft wat er komt vet maf is dat.
is dat een soort reactie van verschillende soorten verf bij mekaar ofzo?
dat heb ik nu ook das echt KUT weet iemand wat je eraan kunt doen??
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
christianos |
1-1-2005 20:43 |
Posts: 20445 |
weet iemand als je bijvoorbeeld je tank zwart spuit je 1 dag moet wachten om er blanke lak er overheen te spuiten of kan dit al na 20 min?.
|
|
|
|
bernard |
16-1-2005 16:42 |
Posts: 122 |
Mooie faq
Als ik bijv. een tank wil spuiten met de zijkant chroom, dan moet je dat afplakken maar heb je daaar ook weer speciale tape voor of is dat gewoon standaard spul wat je bijna overal kunt krijgen (van die tessa afplaktape ofzo)
maar krijg je als je het zelf doet niet een beetje een wolkerig resultaat of valt dat mee?
|
|
|
|
Harm |
22-1-2005 11:30 |
Posts: 3032 |
Als ik de kappen van mijn Tsx wil spuiten, gaat dit dan goed met die verf?
Sommige delen van deze kappen zijn heel erg flexibel en ik ben bang dat de verf gaat afbladden als je zon kap een beetje buigt.
|
|
http://www.durtikkers.tk |
|
SpeedyR |
22-1-2005 11:53 |
Posts: 1220 |
k'ben ook van plan me spatborden te laten spuiten...k'laat alles liever doen door een kennis (Die spuit ook wel es auto's enzow) maar als die nie ken zou ik toch zelf aan de gang moeten....
maar als ik me spatborden ga spuiten,moet er dan nog een laagje grondverf op of niet ???
|
|
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op...... |
|
thijs |
22-1-2005 11:56 |
Posts: 448 |
gewoon een laag plasticprimer erover, blijft perfect hangen ook als je je kappen buigt
|
|
|
|
Mjanssen |
12-2-2005 12:23 |
Posts: 41 |
Ik wil mijn frame gaan verfen. Is het dan noodzakelijk om eerst een laag primer erover heen te smeren? zo niet, wat moet er dan precies op?
|
|
o |
|
m_a_r_k |
12-2-2005 12:37 |
Posts: 1061 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mjanssen
Ik wil mijn frame gaan verfen. Is het dan noodzakelijk om eerst een laag primer erover heen te smeren? zo niet, wat moet er dan precies op?
ja voor hechting op metaal en roestbescherming
|
|
|
|
Mjanssen |
12-2-2005 13:00 |
Posts: 41 |
en moet er vervolgens nog iets over de primer of is dat niet nodig?
|
|
o |
|
mark2005 |
18-3-2005 13:56 |
Posts: 1 |
Ik wil ook graag mijn scooter helemaal gaan spuiten. Maar ben bang of mij dit wel goed gaat lukken want ik hoor van iedereen dat het tegenvalt en dat het nog niet zo makkelijk is en snel mislukt. Mijn vraag is nu..
Is het beter om HELE dunne laagjes te spuiten en desnoods dan 5 tot 10 lagen ofzo te moeten spuiten? Krijg je dan een beter resultaat? want dan heb je ook een minimale kans op druipers.
Graag reactie.. ik heb nog nooit gespoten, maar zou het dus graag eens doen maar wil het uiteraard wel goed doen en zeker zijn dat het lukt.
|
|
|
|
Aard |
18-3-2005 14:12 |
Posts: 710 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mark2005
Ik wil ook graag mijn scooter helemaal gaan spuiten. Maar ben bang of mij dit wel goed gaat lukken want ik hoor van iedereen dat het tegenvalt en dat het nog niet zo makkelijk is en snel mislukt. Mijn vraag is nu..
Is het beter om HELE dunne laagjes te spuiten en desnoods dan 5 tot 10 lagen ofzo te moeten spuiten? Krijg je dan een beter resultaat? want dan heb je ook een minimale kans op druipers.
Graag reactie.. ik heb nog nooit gespoten, maar zou het dus graag eens doen maar wil het uiteraard wel goed doen en zeker zijn dat het lukt.
Als ik jouw was zou ik gewoon eerst wat gaan oefenen op en een oud spatbord van een fiets of wat oud plastic.
Om er zo een beetje achter te komen wat voor jou de beste techniek is.
En hoeveel je moet spuiten zodat je geen druipers krijgt enzo.
Het is gewoon een kwestie van veel oefenen.
|
|
|
|
Daniel_84 |
18-5-2005 16:10 |
Posts: 1127 |
GVD wilde mn mb velgen spuiten en ben er dus achter dat je toch alle oude verfresten moet verwijderen, dacht schuur beetje op en hoppa primer erover. Niks dus de primer begon te reageren met onderste laag verf en resulteerde in barstjes en bobbels. OOk GEEN verschillende merken gebruiken, dit reageert ook kwam ik net achter.
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 4 van 7
|
|