Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Brommer spuiten
|
Geschreven door |
Abarth-500 |
Geplaatst op |
4-5-2004 21:47 |
Categorie |
Algemeen |
Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.
Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.
Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.
Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.
Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.
Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.
Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.
Metaal:
Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.
Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.
Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.
Kunstof
Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.
Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop
Succes ermee.
|
Pagina 3 van 7
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Abarth-500 |
15-5-2004 13:20 |
Posts: 1532 |
als je heek flexibel plastic hebt kun je het met de spuitbus eigenlijk niet spuiten, maar moet dan echt met speciale lak..
|
|
Echte anarchisten schaken zonder koningen. |
|
ironbird |
16-5-2004 20:28 |
Posts: 1096 |
moet je eigenlijk veel plastic hechtingsprimer gebruiken? wan tik heb maar een dun laagje gespoten, en mijn verf blot bij het minste tikje af... en er zit vernis over...
|
|
|
|
Abarth-500 |
16-5-2004 20:35 |
Posts: 1532 |
je geeft je eigen antwoord eigenlijk al h?..
Je kunt het er maar beter dik opdoen. Het ligt er trouwens ook wel aan wat voor kappen je hebt hoor, mtx en derbi-kappen bijv zijn zo flexibel, dat spuiten niet veel nut heeft, het breekt er dan namelijk zo weer af als je de kap ??n keer ombuigt.
|
|
Echte anarchisten schaken zonder koningen. |
|
ironbird |
16-5-2004 20:39 |
Posts: 1096 |
nja, ik heb het over men kappen van men caminootje en die zijn nogal redleijk hard dus... maar ik zal in het vervolg meer hechting gebruiken
nog even een vraagje, hoe krijg je ene verstopt verfteutje weer open? want die van men hechtingsprimer zit dicht, en er passen geen ander teutjes op
|
|
|
|
Abarth-500 |
16-5-2004 20:42 |
Posts: 1532 |
met een speld of een naald, maar houdt de bus int vervolg als je klaar bent met spuiten even op de kop en spuit het ventiel leeg. Dan douw je de speld er weer in en haal je hem er pas weer uit als je weer gaat spuiten...
|
|
Echte anarchisten schaken zonder koningen. |
|
Apriliars105 |
17-5-2004 21:25 |
Posts: 6111 |
Even een vraagje h?, ik ga morgen mijn brommer opschuren & spuiten (oude benelli)
Quote: Oorspronkelijk gepost door: NAISH
Ik heb heel mijn MB gespoten/geverfd...
frame met zilver hamerrite geverfd
en de rest zwart motip gespoten.
is zuper netjes geworden
Ook het frame, maar ik vraag me af hoe dat dan moet als je je frame verft, want als je dat met een kwast doet, dan blijf je toch juist die banen zien van de haren van de kwast zeg maar? En moet je dan ook eerst schuren? En moeten er dan meerdere lagen hammerite op?
Oja, zou je ook je tank kunnen verfen met een soort van hammerite en er daarna nog benzinebestendige lak of glanslak oid overheen kunnen spuiten?
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
arie-de-arier |
17-5-2004 22:16 |
Posts: 10000 |
1 doe het alsjeblief niet zelf, het is een oldtimer, daar moet je met respect mee omgaan die moet je laten powdercoaten niet verven, maar als je niet kunt schilderen zie je inderdaad kwasr strepen
|
|
Allah is beter |
|
Apriliars105 |
18-5-2004 13:06 |
Posts: 6111 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier
1 doe het alsjeblief niet zelf, het is een oldtimer, daar moet je met respect mee omgaan die moet je laten powdercoaten niet verven, maar als je niet kunt schilderen zie je inderdaad kwasr strepen
Dat weet ik wel, maar ik heb hem gratis gekregen, en ik ben niet van plan om alleen al voor hem te spuiten er honderden euro's in te investeren...
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
arie-de-arier |
18-5-2004 13:07 |
Posts: 10000 |
je haalt er er driedubbel uit
|
|
Allah is beter |
|
Apriliars105 |
18-5-2004 13:13 |
Posts: 6111 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier
je haalt er er driedubbel uit
misschien wel, maar hoe duur is poedercoaten dan??? (en het kan toch ook mooi worden als je het zelf doet...?)
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
SuzukiMARC |
18-5-2004 13:14 |
Posts: 3023 |
maar het ging hier toch om dat benelli project ofzo?
dan zou ik het ook gewoon zelf doen, echter wel spuiten anders veel te duur ja.
en wil je m echt voor de verkoop doen..ja dan moet je ook meteen de originele verfkleur doen enzo.. en dat kost kapitalen
|
|
tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url] |
|
arie-de-arier |
18-5-2004 13:15 |
Posts: 10000 |
powdercoater ligt aan het bedrijf hoe duur het is, meestal iets van 100 euro voor frame en achterbrug ofzo, en als je het zelf doet "kan" het ook mooi worden, maar aangezien je zelf het nog nooit gedaan hebt zal het niet super zijn en dat is alleen maar zonde op zon mooi oud ding, maar voor dat je zon ding helemaal mooi gaat opknappen zou ik ff kijken of er een markt voor is als je m gaat verkopen
|
|
Allah is beter |
|
Apriliars105 |
18-5-2004 13:17 |
Posts: 6111 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier
powdercoater ligt aan het bedrijf hoe duur het is, meestal iets van 100 euro voor frame en achterbrug ofzo, en als je het zelf doet "kan" het ook mooi worden, maar aangezien je zelf het nog nooit gedaan hebt zal het niet super zijn en dat is alleen maar zonde op zon mooi oud ding, maar voor dat je zon ding helemaal mooi gaat opknappen zou ik ff kijken of er een markt voor is als je m gaat verkopen
Als ik hem goed krijg dsan houd ik hem zelf en verkoop ik mijn RS
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
arie-de-arier |
18-5-2004 13:18 |
|
Apriliars105 |
19-5-2004 10:19 |
Posts: 6111 |
Ff eenvraagje over het spuiten nog ff h?:
Ik was gister bij de gamma om zo'n schuurrolletje te kopen voor op een boormachine. En daar keek ik meteen ff naar de verf. En daar hadden ze ook hamerslag-verf in een spuitbus. daar ston op: "direct over roest zonder primer of grondverf" Dus kan ik dan niet beter van die zooi gebruiken... En als ik het op de 'normale' manier doe, hoe moet dat dan prcies? (staat niet helemaal uitgelegd in de faq)
- schuren en ontvetten enzo
- primer erop (hoeveel lagen?
- Hoogglanslak ofzo??? (hoeveel lagen??)
- blanke lak (WTF is dat nou weer???)
(ik post dit ook ff in mijn topic, want daar kijken meschien meer mensen)
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
Apriliars105 |
19-5-2004 13:30 |
|
Pimpernel |
27-5-2004 12:58 |
Posts: 25 |
Zeer goeie faq!!! persoonlijk zandstraal ik liever gaat net wat sneller dan schuren!! en wat beter dan branden, vervolgens schuur ik alles ook nog een keer met waterproof, wanneer je grote oppervlakken hebt met deuken enzo, als een wielkast van een oude trekker dan er gewoon spuitplamuur op en weer vlak schuren (dit kan ook met plastic kappen) dan spuiten: primer>verf/glans/lak/tinner/harder mengsel{hievan kun je de verhoudingen op de potten of de bussen wel vinden} op die manier ben je wel een paar dagen bezig maar het resultaat is als bij een echte spuiter!!
p.s. zorg voor een warme spuitbeker!! (27 is al mooi 37 is het best!!) net als de ruimte waarin je spuit!! >>>> Jah je moet wel wat ruimte hebben
|
|
Wie weet wat voor frame ik heb??? |
|
-niels- |
2-6-2004 15:48 |
Posts: 47 |
als ik even mag vragen zo een bus motib of dat andere goede spuitsel waar koop je dat doe het zelf zaak ? of zo'n zaak waar ze alles van autogerief hebben of bij de brommerzaak ? en hoeveel kost dat ongeveer ? prijs is gn probleem maar ik wil gewoon eens weten zodat ik genoeg geld meeneem
|
|
|
|
roymt5 |
2-6-2004 16:07 |
Posts: 1238 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -niels-
als ik even mag vragen zo een bus motib of dat andere goede spuitsel waar koop je dat doe het zelf zaak ? of zo'n zaak waar ze alles van autogerief hebben of bij de brommerzaak ? en hoeveel kost dat ongeveer ? prijs is gn probleem maar ik wil gewoon eens weten zodat ik genoeg geld meeneem
Standaardkleuren zoals: zwart, wit, blanke lak zijn meestal 4,50 euro.
andere kleuren tussen de 8/10 euro, ligt er net aan bij welke oplichter je het gaat halen
|
|
Derbi, The RED power,maar toch roeleert honda :-) AGV CREW Jaapie START DIE WAGEN!! |
|
-niels- |
2-6-2004 17:55 |
Posts: 47 |
vind ik egt niet veel mijn brommer word frame grijs/metalic en de zijkappen, voorkap tank en achterstuk word zwart gaat mooi geven denk ik. maar jij hebt het toch op die autolak he ? die zo glanst beetje?
|
|
|
|
roymt5 |
2-6-2004 18:00 |
Posts: 1238 |
|
|
Derbi, The RED power,maar toch roeleert honda :-) AGV CREW Jaapie START DIE WAGEN!! |
|
boy.schouten |
2-6-2004 18:16 |
Posts: 884 |
een wijs FAQ voor mensen die voor het eerst hun brommer gaan spuiten, ook handig is, voor dat je gaat spuiten ffies op de muur ( ) of iets dergelijks te spuiten om te kijken of je spuitbus goed "spuit" meestal wil dit niet het geval zijn.
dan moet je gewoon terug naar de winkel gaan en om een ander te vragen, of een ander dopje erop doen, al heb je die eventueel nog leggen.
|
|
af1 monoseat http://www.brommerforum.nl/showtopic/30806 |
|
-niels- |
2-6-2004 18:49 |
Posts: 47 |
dopjes kosten 10cent dat weet ik dus is geen geld dan heb je er die nouw spuiten en die ver spuiten en zo
|
|
|
|
-niels- |
4-6-2004 20:47 |
Posts: 47 |
he mag ik nog even wat vragen ?
velgen worden gespoten met velgenlak niet ? en hoe zit het met motorblok en cilinder ? ik had me cilinder graag grijs en motorblok terug mooi zwart
mvg niels
|
|
|
|
Hardcore |
4-6-2004 20:50 |
Posts: 699 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -niels-
he mag ik nog even wat vragen ?
velgen worden gespoten met velgenlak niet ? en hoe zit het met motorblok en cilinder ? ik had me cilinder graag grijs en motorblok terug mooi zwart
mvg niels
dat moet met hittebestendige lak, kun je volgens mij gewoon in elke doe het zelf zaak halen.
volgens mij is die ook hetzelfde als van die uitlaat lak of zo.
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 3 van 7
|
|