Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 902 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Brommer spuiten
Geschreven door Abarth-500
Geplaatst op 4-5-2004 21:47
Categorie Algemeen

Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.

Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.

  • Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.


  • Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.


  • Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.


  • Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.


    Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.

    Metaal:

    Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.

    Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.

    Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.

    Kunstof

    Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.

    Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop

    Succes ermee.

  • Pagina 2 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    big honda 8-5-2004 18:21 Print reply
    Posts: 703
    Nou met de compressor spuiten is best moeilijk hoor. Als je voor het eerst met de compressor spuit kan je beter eerst oefenen op een stuk metaal of plastic, want dat mondstuk moet je ook helemaal goed instellen.en de druk moet ook goed staan.
     
    lamahoofd 8-5-2004 19:34 Print reply

    Posts: 3432
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: lamahoofd

    Ik heb dus me ouwe lak lichtelijk opgeschuurd,maar nou heb ik wat deukjes en wat stukjes afgesprongen lak uit me vorige laag.Dat zie je nu door mijn bovenste laag heen.Als ik er nu blank lak op spuit vult het dan de kleine deukjes van nog geen mm diep?

    Weet iemand dit

     
    Een baron in de morgen,is een dag zonder zorgen
    BoP 8-5-2004 19:47 Print reply
    Posts: 91
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: lamahoofd

    [...]

    Weet iemand dit



    Ieder deukje of krasje die in je vorige laag verf zit zal je altijd blijven zien!
     
    Zoek en gij zult vinden, vind gij niet dan is het zoek!!
    Frank MB 8-5-2004 21:22 Print reply
    Posts: 154
    Kun je ook hittebestendige verf voor de compressor kopen, zo ja waar? En moet daar nu ook nog lak over of niet?
     
    honda mb te KOOP!!!!
    Abarth-500 9-5-2004 10:44 Print reply

    Posts: 1532
    bij de betere verfzaak he, of bij een coater..
     
    Echte anarchisten schaken zonder koningen.
    Joostvdw 9-5-2004 10:52 Print reply

    Posts: 4789
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: lamahoofd

    [...]

    Weet iemand dit



    als je goed nadenkt kan je het zelf bedenken, blanke lak is doorzichtig (tenzij je iets fout doet)
    dus blanke lak zal nooit zichbare putjes/krassen opvullen, het zal wel voelbare krassen e.d. op kunnen vullen, mits je een heel dikke laag spuit
     
    Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
    MWvdK 9-5-2004 12:31 Print reply

    Posts: 2247
    Hoe komt het dat soms die verf gaat verschrompelen?
     
    chappydriver 9-5-2004 14:07 Print reply
    Posts: 291
    ik heb de verf van men tank gebrand met een verfbrander ging lekker snel, was de dag daarna wel ziek van de dampen

     
    PRO TUNING 9-5-2004 17:26 Print reply

    Posts: 4000
    Dupli Color en Motip komen trouwens van 1 bedrijf, dus grote kans dat de verf het zelfde is.
     
    Abarth-500 9-5-2004 17:54 Print reply

    Posts: 1532
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

    Dupli Color en Motip komen trouwens van 1 bedrijf, dus grote kans dat de verf het zelfde is.


    weet ik, dupli-color is ook van Motip bv.
     
    Echte anarchisten schaken zonder koningen.
    NAISH 9-5-2004 22:31 Print reply

    Posts: 870
    Ik heb heel mijn MB gespoten/geverfd...
    frame met zilver hamerrite geverfd
    en de rest zwart motip gespoten.

    is zuper netjes geworden
     
    Sorry, Ik ben begrensd!
    RJ Tuning 9-5-2004 22:38 Print reply

    Posts: 3242
    ja maar als je motip op je tank hebt en er komt iets bezine bij ben je de lul dan gaat het kijhard roesten

     
    RJ Tuning 9-5-2004 22:39 Print reply

    Posts: 3242
    en dan laat de verf al na 1 wwek los
     
    MC Beuner 9-5-2004 22:41 Print reply

    Posts: 3678
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MWvdK

    Hoe komt het dat soms die verf gaat verschrompelen?


    niet goed ontvet, 2 verschillende merken lak
    had ik ook, witte flexa lak , en motip blanke lak
     
    Vivatje snor
    MC Beuner 9-5-2004 22:43 Print reply

    Posts: 3678
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: RJ Tuning

    en dan laat de verf al na 1 wwek los


    ik koop altijd motip autolak (voor 12,50 euro bij verfhandel) en die is benzine bestendig....lak zit er zeker al een half jaar op en nog steeds goed
     
    Vivatje snor
    THE RED POWER 10-5-2004 9:48 Print reply
    Posts: 81
    kennen jullie die chroomverf, die zag ik pas ergens staan. maar die is er zegmaag ook in het blauw, net als die mooie blauw glimmende sierboutjes en zo'n TNT stuur zie je die kleur ook vaak op.
    maar nu is mijn vraag, waar koop ik die blauwe verf??
    ik zag op een meeting op industrieterein barneveld ook een aerox staan die al z'n kappen met deze verf gespoten had, en dit leek mij ook wel vet.
    dus weet iemand waar ik dit kan halen?
     
    go fast, or go home!
    WiZZ [wesley] 10-5-2004 9:51 Print reply

    Posts: 4831
    gewoon rond vragen bij spuit/doe het zelf zaak?

     
    Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
    THE RED POWER 10-5-2004 9:51 Print reply
    Posts: 81
    deze kleur bedoel ik, dit is dan geanodiseerd ofzoiets, maar die kleur verf heb je ook weet ik maar waar kan je het halen?

     
    go fast, or go home!
    THE RED POWER 10-5-2004 9:54 Print reply
    Posts: 81
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: WiZZ [wesley]

    gewoon rond vragen bij spuit/doe het zelf zaak?



    ja ik ga vanmiddag wel ff langs bij een autospuitzaak, misschien dat ze me daar kunnen helpen
    had al een gewone klus winkel geprobeerd maar die kon er niet aankomen,
    weet je misschien ook of ik hier nog een speciale primer voor nodig heb?
     
    go fast, or go home!
    MB-SpEeDfReAk 10-5-2004 10:07 Print reply
    Posts: 612
    Waar kan je zo' n stuur kopen die hierboven staat afgebeeld?
    Prijsindicatie?
     
    88
    THE RED POWER 11-5-2004 10:30 Print reply
    Posts: 81
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MB-SpEeDfReAk

    Waar kan je zo' n stuur kopen die hierboven staat afgebeeld?
    Prijsindicatie?


    dit is een scooterstuur, maar je kan het ook kopen voor schakels, maar dan is hij wat breeder natuurlijk, kan je gewoon bestellen bij de brommerzaak, merk tnt, is er ook in chroom, rood, groen en carbon als het goed is.
    prijs scooterstuur; 20 euro ofzo(check easyparts.nl) stuur voor schakel; 35 euro ongeveer.

    Dit bericht is ge-edit door THE RED POWER op 11-5-2004 10:32
     
    go fast, or go home!
    Abarth-500 11-5-2004 17:02 Print reply

    Posts: 1532
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: RJ Tuning

    ja maar als je motip op je tank hebt en er komt iets bezine bij ben je de lul dan gaat het kijhard roesten



    daar is dus de blanke lak voor uitgevonden h?..

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: hondamt8rijder

    ik koop altijd motip autolak (voor 12,50 euro bij verfhandel) en die is benzine bestendig....lak zit er zeker al een half jaar op en nog steeds goed



    mooi duur als dat 1 spuitbus is, die kosten hier namelijk 6-7 euro per stuk, maar ik hoor wel vaker dat Motip op sommige plekker hartstikke duur is...
     
    Echte anarchisten schaken zonder koningen.
    MB-SpEeDfReAk 11-5-2004 17:17 Print reply
    Posts: 612
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: THE RED POWER

    [...]


    dit is een scooterstuur, maar je kan het ook kopen voor schakels, maar dan is hij wat breeder natuurlijk, kan je gewoon bestellen bij de brommerzaak, merk tnt, is er ook in chroom, rood, groen en carbon als het goed is.
    prijs scooterstuur; 20 euro ofzo(check easyparts.nl) stuur voor schakel; 35 euro ongeveer.


    Dit bericht is ge-edit door THE RED POWER op 11-5-2004 10:32

    Volgens mij past dat stuur ook gewoon op schakel of niet??
     
    88
    THE RED POWER 13-5-2004 18:45 Print reply
    Posts: 81
    ja, je kan dat stuur er wel op passen, maar dat is echt bagger, mijn stuurtje zou binnen zijn dus ik gaat hem ophalen, is het precies dat scooterstuur als op die foto die nu opeens weg is, en die is dus gewoon een stuk kleiner dan m'n originele stuur, en helemaal recht. terwijl een crosstuur op een schakel toch echt veel breder dan je normale stuur hoort te zijn. deze was misschien 2/3 van m'n normale stuur, 40cm dus ofzo, dat wil ik dus echt niet op m'n derbi senda hebben. heb dus ff opnieuw besteld, want ze zijn er wel in de goeie maat.
     
    go fast, or go home!
    ironbird 15-5-2004 13:04 Print reply

    Posts: 1096
    ik heb alles met motip gedaan op men kappen (plastic hechtingsprimer, lak, vernis)
    en tosh is de verf zo overal gescheurd precies. ik weet niet hoe het komt, maar eigenlijk is het wel mooi
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved