Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 750 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Hoe krijg je een bout los of vast
Geschreven door Teunmenator
Geplaatst op 18-4-2004 17:49
Categorie Algemeen

Omdat je bij een het sleutelen wel eens problemen krijgt met een schroef die je er niet uit krijgt of een schroef die er niet goed in wil. Zet ik hier een aantal tips neer om een schroef eruit te krijgen en om schroefdraad te "repareren". Voor de meesten is dit wel bekend maar het is een handig stappenplan en misschien staat er iets nieuws in.

Hoe krijg ik een schroef los die niet goed los wil?
(In de meeste gevallen ga ik uit van schroeven in het blok):

  • Ten eerste is het altijd verstandig kruipolie te gebruiken (bijvoorbeeld wd40/remreiniger)
  • Je kunt de schroef een keer "opschrikken". Je zet dan een vanuit verschillende richtingen een schroevendraaier op een schroef en slaat vervolgens met een hamer op de schroevendraaier. Als je de schroef nu los probeert te draaien met een schroevendraaier kun je onder het draaien ook nog op de schroevendraaier slaan.
  • Het voorgenoemde gaat ook heel goed met een slagschroevendraaier (die is er tenslotte voor gemaakt) Het nadeel is dat de kop van je schroef er snel mee vernaaid raakt.
  • Je kunt het blok (of iets anders waar de schroef in zit) warm stoken. Dit doe je gewoonweg door de kap met een gasbrander er omheen te verwarmen.
  • Je kunt ook het geheel waar de schroef in zit in de vriezer leggen en vervolgens de buitenrand weer wat warm te stoken. Het buitenste zet dan sneller uit als het binennste. Je hebt nu wel meer kans op scheuren of krom trekken van je blok of iets dergelijks.
  • Als de kop van de schroef niet meer goed is kun je er in een andere richting een nieuwe sleuf in zagen/frezen.
  • Het voorgaande kun je ook toepassen bij een bout zodat je een platte schroevendraaier kunt gebruiken. Daarbij kun je bij een bout ook proberen er een ringsleutel omheen te tikken met een hamer. En zonodig kun je dan de ringsleutel verlengen door er een omheen te doen.
  • Heb je een lasapparaat tot je beschikking dan kun je op de "oude schroef" dwars een nieuwe schroef lassen met 2 laspuntjes. Je kunt dan veel meer kracht uit oefenen op de schroef. (bijvoorbeeld met een ringsleutel die je achter de dwarse schroef haakt)
  • Mocht dit alles niet helpen dan kun je proberen de kop van de schroef/ bout eraf te krijgen (dit werkt dus alleen in het geval van een carterkap of iets dergelijks). Deze kop kun je eraf krijgen door er met hamer en schroevendraaier h??l hard op te tikken. Door hem eraf te zagen of te frezen/slijpen. (Als de kop er dan af is kan de kap eraf en kun je proberen de schroef eraf te halen door 2boutjes er op te draaien en de achterste los te draaien. Dit kun je ook proberen met een tang. Je kunt ook hier weer proberen er een sleufje in te maken voor een platte schroevendraaier).
  • Je kunt ook een stukje in de schroef boren, 3mm bijvoorbeeld. Dit doe je dan met een boor die kleiner is dan de schroef. Op deze manier komt de spanning van de bout af.
  • Krijg je hem er dan nog niet met bijvoorbeeld een tang uit. dan kun je hem iets verder inboren en er een kruiskop schroevendraaier inslaan. (omdat dit taps toe loopt krijg de schroevendraaier grip op de binnenkant van de schroef zeg maar)
  • Er bestaan ook setjes met links schroefdraad. Je boort dan een stukje in je schroef. En dan boor je met het linkse schroefdraad erin. Als dit genoeg grip krijgt draait de schroef er vanzelf uit.
  • Je kunt ook met een vrij grote boor de schroef "wegboren" en er dan vervolgens met de tap nieuw draad in zetten.

  • Heb je met roest te maken, zet dan het hele zooitje in de cola(met je blok gaat dit uiteraard moeilijk) Cola is iig heel zuur en "het bijt daardoor het roest weg".

    Het schroefdraad (in mijn blok) is dol hoe krijg ik dit weer goed?:

  • Als je denkt dat ergens schroefdraad dol is, is het het slimste niet meer te proberen er een schroef in te draaien. Het beste draai je er meteen een keer met een tap in (meerdere keren, steeds verder). Dit scheelt vaak al veel.
  • Mocht je schroef nu nog doordraaien dan kun je proberen er een langere bout in te zetten (het liefst eventjes op meten met een schuifmaat en dan een zo lang mogelijke bout nemen).
  • Wil dit ook niet helpen dan kun je proberen het draad wat verder door te tappen. (let uiteraard wel op dat je niet te ver gaat).
  • Mocht dit alles weer niet lukken, dan kun je soms het schroefgat een gaatje groter maken. Bijvoorbeeld van M6 maak je een M7 of M8. M7 is een schroef die je niet vaak tegenkomt dus zorg dat je er van tevoren 1 hebt.
  • Is het noodzakelijk dat je de grootte van je schroefgat behoud dan kun je het gaatje vullen met kneedbaar metaal (goed uit laten harden!!). Vervolgens kun je hier weer draad in tappen.
  • Een andere veelgebruikte optie is een helicoil laten zetten (dat kan bijvoorbeeld ook in de pet van je cilinder). Er wordt dan iets heel stevig ingedraaid in combinatie met lijm. Met een grotere diameter als het voorgaande gat maar w?l met dezelfde binnendiameter. Het is wel aan te raden dit door iemand te laten doen, bijvoorbeeld door de brommerboer. Meestal is dit niet zo duur.
  • Je kunt ook een kop van een bout afzagen. (Het is dan slim even een moertje erop te doen die je er vervolgens weer afdraait. Dan zit het eind van het draad iig goed.) Vervolgens doe je een sterk metaallijm in het gat (bijvoorbeeld locktide). En je draait de schroef er zo ver mogelijk in. Je laat hem goed drogen. Je maakt het dicht, zet er een moertje op en zaagt de bout af.
  • Heel soms kun je proberen dicht bij het oude gat een nieuw gat te tappen. (bij je blok lukt dit meestal niet).

    Verder nog een laatste tip om te voorkomen dat het draad in je blok dol wordt. Zet een schroef/bout simpelweg niet t? vast. Vooral met een ratel zet je snel teveel kracht.

    Veel succes ermee
  • Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    thijs 13-5-2004 20:40 Print reply
    Posts: 448
    hoe kun je een bout loskrijgen die afgebroken is in je blok? het is redelijk hard materiaal, dus boren zit er niet echt in.
     
    racekees 13-5-2004 20:44 Print reply
    Posts: 321
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: thijs

    hoe kun je een bout loskrijgen die afgebroken is in je blok? het is redelijk hard materiaal, dus boren zit er niet echt in.


    heb nog nooit meegemaakt dat een schroef, bout of weetik wat niet te boren was.
    Moet lukken denkik
     
    Honda mb te koop!! : http://www.brommerforum.nl/sales/detail/5195/last
    Bassrecord 14-5-2004 13:14 Print reply
    Posts: 333
    weet iemand wat het me ongeveer kost als ik nieuwe schroefdraad laat tappe ? ik wil mn m6 behoude anders mot ik mn uitlaat ook beetje uitbore ...
     
    Pistonpen Paultje 14-5-2004 13:15 Print reply

    Posts: 8678
    Hier kost het 5 per enkele, 3 per bij meerdere...Bij helicoil's dan he...
     
    Bassrecord 14-5-2004 13:22 Print reply
    Posts: 333
    ahja ... maar ik woon in belgie
     
    Teunmenator 14-5-2004 13:53 Print reply

    Posts: 2524
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: thijs

    hoe kun je een bout loskrijgen die afgebroken is in je blok? het is redelijk hard materiaal, dus boren zit er niet echt in.


    Uiteraard is da hard maar je moet er toch doorheen zien te komen...

    Helicolt zette kost hier ook 5 euries in belgie weet ik het niet
     
    boostah 14-7-2004 0:13 Print reply
    Posts: 308
    misschien nog een handige aanvulling op deze faq in verband met bouten met een kruiskop of voor plate schroevendraaier

    er bestaat ook een gereedschap (weet niet hoe het heet) waar je op de achterkant moet slagen.

    je zet dan de schroevendraaier kop (moet je apart kopen) in de vijs en slaagt er op de achterkant op

    door de slag zal de schroevendraaier niet out de kop springen want je hebt de kracht er recht op
    en ook door deze slag draait de schroevendraaier heel lichtjes (bijna miniem) dit is enkel om ze los te krijgen maar is een heel efficiente methode

    dit gereedschap is wel vrij prijzig maar in sommige autogarage hebben ze dit en kun je dan de vijzen zo eruitkrijgen ipv minder orthodoxe manieren te gebruiken
     
    Lykantroop 2-1-2005 18:04 Print reply

    Posts: 4754
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Whoopz0r

    Maar k heb geen geen ander gereedschap dat goed genoeg is.

    pijpsleutel - te weinig kracht/ te ver van bout af.

    baco/ gewone sleutel - glijd er af , bout is te rond.

    ringsleutel - nr 17 mist net weer







    daarom ook, goed gereedschap is het halve werk
    ik heb ook aardig veel gereedschap hier

     
    Joostvdw 2-1-2005 18:32 Print reply

    Posts: 4789
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: boostah

    misschien nog een handige aanvulling op deze faq in verband met bouten met een kruiskop of voor plate schroevendraaier

    er bestaat ook een gereedschap (weet niet hoe het heet) waar je op de achterkant moet slagen.

    je zet dan de schroevendraaier kop (moet je apart kopen) in de vijs en slaagt er op de achterkant op

    door de slag zal de schroevendraaier niet out de kop springen want je hebt de kracht er recht op
    en ook door deze slag draait de schroevendraaier heel lichtjes (bijna miniem) dit is enkel om ze los te krijgen maar is een heel efficiente methode

    dit gereedschap is wel vrij prijzig maar in sommige autogarage hebben ze dit en kun je dan de vijzen zo eruitkrijgen ipv minder orthodoxe manieren te gebruiken


    das een "slagschrauber" (slagschroevendraaier), en werkt idd verdomt goed
     
    Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
    Pol de MT5 Crosser 8-6-2005 16:12 Print reply

    Posts: 2892
    Godver 4 maanden geleden me olie van me blok nog vervangen en nu moet ik me krukaslagers vervangen en die olieaftap schroef die zit echt zoooooo vast. Ik snap er niks van ik had em juist niet te strak aangedraaid want je draait die schroeven ook snel dol. Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid los. Ik ben nu bang dat ik de bout zelf dol draai. De kop zeg maar.

    Heeft eriemand een tip hoe ik em er uit kan halen?
     
    http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
    PraatPaal 8-6-2005 16:16 Print reply

    Posts: 7977
    ik weet niet of ie er al bij staat, maar als je je tapeinden (blokbouten) vast of los wilt maken kan je het volgende doen :

    neem een boor/schroef machine en haal het boortje/bitje eruit.

    draai nu de opening helemaal open en schuif heb om de blokbout heen. als hij vast moet zet hem dan niet op de sterkste stand !! bij los is het geen probleem.

    dan ff draaien en je hebt je blokbout los/vast

    zelf op gekomen maar waars wiste mense dat al
     
    Jozeff - Forum en Sales Moderator 8-6-2005 16:38 Print reply

    Posts: 10835
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Pol de MT5 Crosser

    Godver 4 maanden geleden me olie van me blok nog vervangen en nu moet ik me krukaslagers vervangen en die olieaftap schroef die zit echt zoooooo vast. Ik snap er niks van ik had em juist niet te strak aangedraaid want je draait die schroeven ook snel dol. Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid los. Ik ben nu bang dat ik de bout zelf dol draai. De kop zeg maar.

    Heeft eriemand een tip hoe ik em er uit kan halen?


    goeie zeskant dop erop zetten met ratel en dan losdraaien.
    maar als je toch lagers gaat vervangen hoeft die aftapbout er toch niet uit?
     
    Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
    Del Casa88 5-10-2005 20:16 Print reply
    Posts: 5
    Als je erbij kan, wil een griptang egt wonderen verrichten!
     
    Bjorntjuh 3-10-2006 22:38 Print reply

    Posts: 1496
    ik heb nu schroeve in mijn nsr die maar blijve ronddraaie maar niet uitkome, blijve geown ronddraaie, hoe dit op te losse?
     
    het lekkerste onder zon
    Eat My Dust 3-10-2006 22:43 Print reply

    Posts: 2562
    eruit trekken?
     
    Eat My Dust Reply`s altijd +4
    Royal Club 3-10-2006 22:43 Print reply

    Posts: 60390
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Bjorntjuh
    ik heb nu schroeve in mijn nsr die maar blijve ronddraaie maar niet uitkome, blijve geown ronddraaie, hoe dit op te losse?


    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Del Casa88
    Als je erbij kan, wil een griptang egt wonderen verrichten!


     
    anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
    Jozeff - Forum en Sales Moderator 3-10-2006 23:07 Print reply

    Posts: 10835
    anders uitboren
     
    Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
    BSTS 6-10-2006 18:35 Print reply

    Posts: 4241
    kruipolie te gebruiken (bijvoorbeeld wd40/remreiniger)


    dat staat er.


    wie the fuck denkt dat remreiniger kruipolie is
    remreiniger is juist tegen olie en vet!

     
    sprintjah
    vivox 17-1-2007 13:45 Print reply
    Posts: 27
    tnx zeer handige faq

     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved