Joscross |
20-4-2004 21:43 |
Posts: 12501 |
Handige faq..
Iedereen heeft volgens mij wel es van die frustrerende momenten gehad met die irritante lamme/vaste bouten
|
|
|
|
MWvdK |
20-4-2004 21:43 |
Posts: 2247 |
Er zijn ook slagschroevendraaiers verkrijgbaar, das ook heel handig spul , werkt bij mij altijd
|
|
|
|
rasta man |
20-4-2004 21:44 |
Posts: 3612 |
zo denk dat veel mensen hier wat aan hebbe mooie faq man
|
|
KLIK>>> http://www.brommerforum.nl/sales/detail/7305 <<<KLIK |
|
racekees |
20-4-2004 22:07 |
Posts: 321 |
dit sgeelt dagelijks 10 topics over vaste bouten
|
|
Honda mb te koop!! : http://www.brommerforum.nl/sales/detail/5195/last |
|
mr200r |
20-4-2004 22:24 |
Posts: 5122 |
Mooi werk,los tikken en met een beitel er nog bij voor extreme gevallen.
|
|
mr200r |
|
Tsxdude AKU MicheL |
20-4-2004 22:29 |
Posts: 10676 |
Quote: Je kunt de carterkap (of iets anders waar de schroef in zit) warm stoken. Dit doe je gewoonweg door de kap met een gasbrander er omheen te verwarmen.
Wel oppassen met cabr en benzine slang enz, anders kan het weleens een heel ander effect hebben
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
-jaZper- |
20-4-2004 23:06 |
Posts: 3841 |
tja, of en klein gaatje in een afgebroken tapeind boren en er met een kruiskop schroeven draaier erop tikken totdat hij goed grip heeft en je draait hem er zo uit
|
|
groene motoren gaan harder |
|
Teunmenator |
21-4-2004 14:32 |
Posts: 2524 |
Een slagschroevendraaier is inderdaad ook een goed idee. Eigenlijk heeft dat hetzelfde effect als met een schroevendraaier op de bout tikken terwijl je draait. (het nadeel van een slagschroevendraaier is dat je de kop van de schroef snel vernaaid). Dus kheb hem er maar niet bij gezet. Daarbij iemand die een slagschroevendraaier in huis heeft zal dat ook meteen proberen als ie een schroef niet los krijgt...
|
|
|
|
BlizzarD |
21-4-2004 14:37 |
Posts: 2050 |
10w40 kruipolie
Man dat gooi je in je blok
|
|
Koos non-brommerloos! |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
21-4-2004 19:45 |
Posts: 10835 |
zal wel WD40 bedoelen
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Pistonpen Paultje |
21-4-2004 19:51 |
Posts: 8678 |
Me ontluchtingsnippel bij MB was gaar, toen heb ik er een 7 een eindje erop gemept, toen die eraf, en er een 8 op geslagen. (wel met ouwe doppies) Doordat dat materiaal zo zacht is, schuif je een laagje op dmv. doppie 7. En doppie 8 zit dan ook weer lekker strak.
|
|
|
|
Ace_ |
21-4-2004 22:47 |
Posts: 3 |
als je de beschikking over een las apparaat hebt is het heel makkelijk om een ander boutje op de dolle te lassen.
Een helioCOIL, is ook iets moois, heb ik toen gebruikt voor een dolle uitlaattap. Eerst het gat iets uitboren, halve tot een hele mm groter en dan doe je een beetje rode locktite op de coil en die zet je dan in het gat. Als je dan een boutje dr in draait zet de coil zich in het aluminium vast(verzinkt bijna). De locktite zorgt nog eens voor xtra houvast.
|
|
|
|
Ubermens |
21-4-2004 23:05 |
Posts: 1111 |
[puberhumormodus]
Geinig FAQtje
Bij ''Overige Updates'' staat ''Hoe krijg je een bout...''
[/puberhumormodus]
Verder wel handige FAQ
|
|
Oost, west.........Honda best! |
|
Hans F |
22-4-2004 19:59 |
Posts: 4326 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ace_
als je de beschikking over een las apparaat hebt is het heel makkelijk om een ander boutje op de dolle te lassen.
Een helioCOIL, is ook iets moois, heb ik toen gebruikt voor een dolle uitlaattap. Eerst het gat iets uitboren, halve tot een hele mm groter en dan doe je een beetje rode locktite op de coil en die zet je dan in het gat. Als je dan een boutje dr in draait zet de coil zich in het aluminium vast(verzinkt bijna). De locktite zorgt nog eens voor xtra houvast.
- zo zet je normaal geen helicoil vast
- benaming "rode loctite" is erg onduidelijk
|
|
|
|
MTX 80 RII H |
22-4-2004 22:03 |
Posts: 336 |
Nog een mogelijkheid: oplassen.
Als een bout echt goed vast zit, je hebt de kop van de bout rond gedraaid, of de kop van de bout is simpelweg afgebroken, kun je bovenop de kop van de bout steeds even lassen.
Doe dit op de bovenkant van de kop, dus op het gedeelte waar je de sleutel NIET op zet. Als de kop is afgebroken maakt het natuurlijk weinig uit of je aan de zijkant of op de bovenkant last, want dan moet je hem er toch met een (liefst grip-) tang uitdraaien.
Je pakt gewoon het lasapparaat en je last eventjes op de kop van de bout tot hij roordgloeiend is. Vervolgens laat je hem een tijdje rustig afkoelen, en je last weer eventjes.
Door het extreem snelle verhitten van de bout, heeft hij geen tijd om uit te zetten (een materiaal dat verhit wordt, zet uit). Maar door het langzame afkoelen, heeft hij wel tijd genoeg om te krimpen. Door dit een aantal keren te doen, krimpt de bout dus.
Bijkomend effect van de extreme hitte is dat roest of andere aanslag ontleed, wat ook veel scheelt.
Deze methode werkt heel goed, maar je moet natuulijk wel eventjes opletten voor benzine en olie, en je accu loskoppelen voor je gaat lassen.
Als je deze methode toepast, heb je natuurlijk wel een nieuwe bout nodig.
Deze manier werkt zo goed, dat ik al een aantal keren heb meegemaakt dat bouten die je eerst met geen mogelijkheid los krijgt, vervolgens gewoon met je blote handen eruit kunt draaien.
|
|
It's a multiple-station rotation installation |
|
hondadriver_chris |
22-4-2004 22:18 |
Posts: 1042 |
d.r.o.l
dicht rechtsom open linksom
|
|
iemand nog honda onderdelen nodig?? inbox me heb heel veel liggen!! |
|
Teunmenator |
23-4-2004 10:24 |
Posts: 2524 |
heb je dat ezelsbruggetje nog vaak nodig ?
|
|
|
|
arrier |
23-4-2004 11:16 |
Posts: 2221 |
dat van het kopje dr afslaan/slijpen en dan staat er dat je de kap eraf kan halen en dan er een tang opzetten,
kan je dan niet beter 2boutjes dr opdraaien en de achterste losdraaien
|
|
|
|
Pistonpen Paultje |
2-5-2004 10:11 |
Posts: 8678 |
Ik mis btw. de remreiniger. Werkt stukken beter als WD40 bij vastzittende bouten...
Daarmee heb ik toch nog de achterrem uit een MB kunnen halen die al zo ongeveer 9 jaar daar in de regen stond (sloper, plaatje was van '95, en was er een van domeinen.)
|
|
|
|
Luc |
2-5-2004 10:18 |
Posts: 3590 |
Remreiniger, WONDERMIDDEL
ik gebruikte ook altijd gewoon smeerolie of WD40 (wd40 was wel 100x beter maargoed)
Ik hoorde opt forum best vaak van remreiniger, dus een keer heel toevallig stond ik bij de kassa van een metaalwaren zaak, en stonden daar die bussen, dus ik een gekocht..
bijv, een carb die ik had, egt h??lemaal onder smeer en zand en troep, kreeg ik er met diesel niet vanaf, ik neem remreiniger, ik spuit het er zo af, niet eens een doekje nodig
|
|
|
|
YaaB |
3-5-2004 18:21 |
Posts: 63 |
IMAL is ook chill,
ik maak alles los
|
|
|
|
Whoopz0r |
5-5-2004 22:24 |
Posts: 945 |
Wat ook wel eens wil helpen is als je bout los wil hebben, hem eerst vaster draaien, en dan weer lossen. Het klinkt vreemd maar helpt wel eens.
Maar ik heb vandaag al weer twee ratels naar stront gedraaid op een wielas bout. Kut spul, morgen maar weer een dozijn nieuwe halen.
|
|
Z |
|
Pistonpen Paultje |
5-5-2004 23:15 |
Posts: 8678 |
Als iets ?cht vast zit, dan moet je geen ratel gebruiken
Zowiezo is goed gereedschap het halve werk. Mijn setje koste 80 euro in de shop (vader werkt in gereedschappen-groothandel als systeembeheerder, dus hij kon er goedkoop aankomen...)
Best handig zon pa btw. Laatst had ie voor 5 euro een setje ringsleutels van het topmerk daarzo (en dat is voor bedrijven he, niet dat domme gamma spul) en zo ook een hamer met bieropener enzo...
|
|
|
|
Marthin |
5-5-2004 23:21 |
Posts: 6164 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb5-rijder
Wat ook wel eens wil helpen is als je bout los wil hebben, hem eerst vaster draaien, en dan weer lossen. Het klinkt vreemd maar helpt wel eens.
Maar ik heb vandaag al weer twee ratels naar stront gedraaid op een wielas bout. Kut spul, morgen maar weer een dozijn nieuwe halen.
ratel is er ook niet voor om flink kracht te zetten maar om iets snel los en vast te draaien.
|
|
|
|
Whoopz0r |
6-5-2004 15:18 |
Posts: 945 |
Maar k heb geen geen ander gereedschap dat goed genoeg is.
pijpsleutel - te weinig kracht/ te ver van bout af.
baco/ gewone sleutel - glijd er af , bout is te rond.
ringsleutel - nr 17 mist net weer
|
|
Z |
|