Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1149 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Hoe krijg je een bout los of vast
Geschreven door Teunmenator
Geplaatst op 18-4-2004 17:49
Categorie Algemeen

Omdat je bij een het sleutelen wel eens problemen krijgt met een schroef die je er niet uit krijgt of een schroef die er niet goed in wil. Zet ik hier een aantal tips neer om een schroef eruit te krijgen en om schroefdraad te "repareren". Voor de meesten is dit wel bekend maar het is een handig stappenplan en misschien staat er iets nieuws in.

Hoe krijg ik een schroef los die niet goed los wil?
(In de meeste gevallen ga ik uit van schroeven in het blok):

  • Ten eerste is het altijd verstandig kruipolie te gebruiken (bijvoorbeeld wd40/remreiniger)
  • Je kunt de schroef een keer "opschrikken". Je zet dan een vanuit verschillende richtingen een schroevendraaier op een schroef en slaat vervolgens met een hamer op de schroevendraaier. Als je de schroef nu los probeert te draaien met een schroevendraaier kun je onder het draaien ook nog op de schroevendraaier slaan.
  • Het voorgenoemde gaat ook heel goed met een slagschroevendraaier (die is er tenslotte voor gemaakt) Het nadeel is dat de kop van je schroef er snel mee vernaaid raakt.
  • Je kunt het blok (of iets anders waar de schroef in zit) warm stoken. Dit doe je gewoonweg door de kap met een gasbrander er omheen te verwarmen.
  • Je kunt ook het geheel waar de schroef in zit in de vriezer leggen en vervolgens de buitenrand weer wat warm te stoken. Het buitenste zet dan sneller uit als het binennste. Je hebt nu wel meer kans op scheuren of krom trekken van je blok of iets dergelijks.
  • Als de kop van de schroef niet meer goed is kun je er in een andere richting een nieuwe sleuf in zagen/frezen.
  • Het voorgaande kun je ook toepassen bij een bout zodat je een platte schroevendraaier kunt gebruiken. Daarbij kun je bij een bout ook proberen er een ringsleutel omheen te tikken met een hamer. En zonodig kun je dan de ringsleutel verlengen door er een omheen te doen.
  • Heb je een lasapparaat tot je beschikking dan kun je op de "oude schroef" dwars een nieuwe schroef lassen met 2 laspuntjes. Je kunt dan veel meer kracht uit oefenen op de schroef. (bijvoorbeeld met een ringsleutel die je achter de dwarse schroef haakt)
  • Mocht dit alles niet helpen dan kun je proberen de kop van de schroef/ bout eraf te krijgen (dit werkt dus alleen in het geval van een carterkap of iets dergelijks). Deze kop kun je eraf krijgen door er met hamer en schroevendraaier h??l hard op te tikken. Door hem eraf te zagen of te frezen/slijpen. (Als de kop er dan af is kan de kap eraf en kun je proberen de schroef eraf te halen door 2boutjes er op te draaien en de achterste los te draaien. Dit kun je ook proberen met een tang. Je kunt ook hier weer proberen er een sleufje in te maken voor een platte schroevendraaier).
  • Je kunt ook een stukje in de schroef boren, 3mm bijvoorbeeld. Dit doe je dan met een boor die kleiner is dan de schroef. Op deze manier komt de spanning van de bout af.
  • Krijg je hem er dan nog niet met bijvoorbeeld een tang uit. dan kun je hem iets verder inboren en er een kruiskop schroevendraaier inslaan. (omdat dit taps toe loopt krijg de schroevendraaier grip op de binnenkant van de schroef zeg maar)
  • Er bestaan ook setjes met links schroefdraad. Je boort dan een stukje in je schroef. En dan boor je met het linkse schroefdraad erin. Als dit genoeg grip krijgt draait de schroef er vanzelf uit.
  • Je kunt ook met een vrij grote boor de schroef "wegboren" en er dan vervolgens met de tap nieuw draad in zetten.

  • Heb je met roest te maken, zet dan het hele zooitje in de cola(met je blok gaat dit uiteraard moeilijk) Cola is iig heel zuur en "het bijt daardoor het roest weg".

    Het schroefdraad (in mijn blok) is dol hoe krijg ik dit weer goed?:

  • Als je denkt dat ergens schroefdraad dol is, is het het slimste niet meer te proberen er een schroef in te draaien. Het beste draai je er meteen een keer met een tap in (meerdere keren, steeds verder). Dit scheelt vaak al veel.
  • Mocht je schroef nu nog doordraaien dan kun je proberen er een langere bout in te zetten (het liefst eventjes op meten met een schuifmaat en dan een zo lang mogelijke bout nemen).
  • Wil dit ook niet helpen dan kun je proberen het draad wat verder door te tappen. (let uiteraard wel op dat je niet te ver gaat).
  • Mocht dit alles weer niet lukken, dan kun je soms het schroefgat een gaatje groter maken. Bijvoorbeeld van M6 maak je een M7 of M8. M7 is een schroef die je niet vaak tegenkomt dus zorg dat je er van tevoren 1 hebt.
  • Is het noodzakelijk dat je de grootte van je schroefgat behoud dan kun je het gaatje vullen met kneedbaar metaal (goed uit laten harden!!). Vervolgens kun je hier weer draad in tappen.
  • Een andere veelgebruikte optie is een helicoil laten zetten (dat kan bijvoorbeeld ook in de pet van je cilinder). Er wordt dan iets heel stevig ingedraaid in combinatie met lijm. Met een grotere diameter als het voorgaande gat maar w?l met dezelfde binnendiameter. Het is wel aan te raden dit door iemand te laten doen, bijvoorbeeld door de brommerboer. Meestal is dit niet zo duur.
  • Je kunt ook een kop van een bout afzagen. (Het is dan slim even een moertje erop te doen die je er vervolgens weer afdraait. Dan zit het eind van het draad iig goed.) Vervolgens doe je een sterk metaallijm in het gat (bijvoorbeeld locktide). En je draait de schroef er zo ver mogelijk in. Je laat hem goed drogen. Je maakt het dicht, zet er een moertje op en zaagt de bout af.
  • Heel soms kun je proberen dicht bij het oude gat een nieuw gat te tappen. (bij je blok lukt dit meestal niet).

    Verder nog een laatste tip om te voorkomen dat het draad in je blok dol wordt. Zet een schroef/bout simpelweg niet t? vast. Vooral met een ratel zet je snel teveel kracht.

    Veel succes ermee
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Joscross 20-4-2004 21:43 Print reply

    Posts: 12501
    Handige faq..
    Iedereen heeft volgens mij wel es van die frustrerende momenten gehad met die irritante lamme/vaste bouten
     
    MWvdK 20-4-2004 21:43 Print reply

    Posts: 2247
    Er zijn ook slagschroevendraaiers verkrijgbaar, das ook heel handig spul , werkt bij mij altijd
     
    rasta man 20-4-2004 21:44 Print reply

    Posts: 3612
    zo denk dat veel mensen hier wat aan hebbe mooie faq man
     
    KLIK>>> http://www.brommerforum.nl/sales/detail/7305 <<<KLIK
    racekees 20-4-2004 22:07 Print reply
    Posts: 321
    dit sgeelt dagelijks 10 topics over vaste bouten
     
    Honda mb te koop!! : http://www.brommerforum.nl/sales/detail/5195/last
    mr200r 20-4-2004 22:24 Print reply
    Posts: 5122
    Mooi werk,los tikken en met een beitel er nog bij voor extreme gevallen.
     
    mr200r
    Tsxdude AKU MicheL 20-4-2004 22:29 Print reply

    Posts: 10676
    Quote:
    Je kunt de carterkap (of iets anders waar de schroef in zit) warm stoken. Dit doe je gewoonweg door de kap met een gasbrander er omheen te verwarmen.





    Wel oppassen met cabr en benzine slang enz, anders kan het weleens een heel ander effect hebben
     
    K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
    -jaZper- 20-4-2004 23:06 Print reply

    Posts: 3841
    tja, of en klein gaatje in een afgebroken tapeind boren en er met een kruiskop schroeven draaier erop tikken totdat hij goed grip heeft en je draait hem er zo uit
     
    groene motoren gaan harder
    Teunmenator 21-4-2004 14:32 Print reply

    Posts: 2524
    Een slagschroevendraaier is inderdaad ook een goed idee. Eigenlijk heeft dat hetzelfde effect als met een schroevendraaier op de bout tikken terwijl je draait. (het nadeel van een slagschroevendraaier is dat je de kop van de schroef snel vernaaid). Dus kheb hem er maar niet bij gezet. Daarbij iemand die een slagschroevendraaier in huis heeft zal dat ook meteen proberen als ie een schroef niet los krijgt...
     
    BlizzarD 21-4-2004 14:37 Print reply

    Posts: 2050
    10w40 kruipolie
    Man dat gooi je in je blok
     
    Koos non-brommerloos!
    Jozeff - Forum en Sales Moderator 21-4-2004 19:45 Print reply

    Posts: 10835
    zal wel WD40 bedoelen
     
    Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
    Pistonpen Paultje 21-4-2004 19:51 Print reply

    Posts: 8678
    Me ontluchtingsnippel bij MB was gaar, toen heb ik er een 7 een eindje erop gemept, toen die eraf, en er een 8 op geslagen. (wel met ouwe doppies) Doordat dat materiaal zo zacht is, schuif je een laagje op dmv. doppie 7. En doppie 8 zit dan ook weer lekker strak.
     
    Ace_ 21-4-2004 22:47 Print reply
    Posts: 3
    als je de beschikking over een las apparaat hebt is het heel makkelijk om een ander boutje op de dolle te lassen.

    Een helioCOIL, is ook iets moois, heb ik toen gebruikt voor een dolle uitlaattap. Eerst het gat iets uitboren, halve tot een hele mm groter en dan doe je een beetje rode locktite op de coil en die zet je dan in het gat. Als je dan een boutje dr in draait zet de coil zich in het aluminium vast(verzinkt bijna). De locktite zorgt nog eens voor xtra houvast.
     
    Ubermens 21-4-2004 23:05 Print reply

    Posts: 1111
    [puberhumormodus]
    Geinig FAQtje

    Bij ''Overige Updates'' staat ''Hoe krijg je een bout...''
    [/puberhumormodus]



    Verder wel handige FAQ
     
    Oost, west.........Honda best!
    Hans F 22-4-2004 19:59 Print reply
    Posts: 4326
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ace_

    als je de beschikking over een las apparaat hebt is het heel makkelijk om een ander boutje op de dolle te lassen.

    Een helioCOIL, is ook iets moois, heb ik toen gebruikt voor een dolle uitlaattap. Eerst het gat iets uitboren, halve tot een hele mm groter en dan doe je een beetje rode locktite op de coil en die zet je dan in het gat. Als je dan een boutje dr in draait zet de coil zich in het aluminium vast(verzinkt bijna). De locktite zorgt nog eens voor xtra houvast.


    - zo zet je normaal geen helicoil vast
    - benaming "rode loctite" is erg onduidelijk
     
    MTX 80 RII H 22-4-2004 22:03 Print reply
    Posts: 336
    Nog een mogelijkheid: oplassen.

    Als een bout echt goed vast zit, je hebt de kop van de bout rond gedraaid, of de kop van de bout is simpelweg afgebroken, kun je bovenop de kop van de bout steeds even lassen.

    Doe dit op de bovenkant van de kop, dus op het gedeelte waar je de sleutel NIET op zet. Als de kop is afgebroken maakt het natuurlijk weinig uit of je aan de zijkant of op de bovenkant last, want dan moet je hem er toch met een (liefst grip-) tang uitdraaien.

    Je pakt gewoon het lasapparaat en je last eventjes op de kop van de bout tot hij roordgloeiend is. Vervolgens laat je hem een tijdje rustig afkoelen, en je last weer eventjes.

    Door het extreem snelle verhitten van de bout, heeft hij geen tijd om uit te zetten (een materiaal dat verhit wordt, zet uit). Maar door het langzame afkoelen, heeft hij wel tijd genoeg om te krimpen. Door dit een aantal keren te doen, krimpt de bout dus.
    Bijkomend effect van de extreme hitte is dat roest of andere aanslag ontleed, wat ook veel scheelt.

    Deze methode werkt heel goed, maar je moet natuulijk wel eventjes opletten voor benzine en olie, en je accu loskoppelen voor je gaat lassen.

    Als je deze methode toepast, heb je natuurlijk wel een nieuwe bout nodig.

    Deze manier werkt zo goed, dat ik al een aantal keren heb meegemaakt dat bouten die je eerst met geen mogelijkheid los krijgt, vervolgens gewoon met je blote handen eruit kunt draaien.
     
    It's a multiple-station rotation installation
    hondadriver_chris 22-4-2004 22:18 Print reply

    Posts: 1042
    d.r.o.l
    dicht rechtsom open linksom
     
    iemand nog honda onderdelen nodig?? inbox me heb heel veel liggen!!
    Teunmenator 23-4-2004 10:24 Print reply

    Posts: 2524
    heb je dat ezelsbruggetje nog vaak nodig ?
     
    arrier 23-4-2004 11:16 Print reply
    Posts: 2221
    dat van het kopje dr afslaan/slijpen en dan staat er dat je de kap eraf kan halen en dan er een tang opzetten,
    kan je dan niet beter 2boutjes dr opdraaien en de achterste losdraaien
     
    Pistonpen Paultje 2-5-2004 10:11 Print reply

    Posts: 8678
    Ik mis btw. de remreiniger. Werkt stukken beter als WD40 bij vastzittende bouten...

    Daarmee heb ik toch nog de achterrem uit een MB kunnen halen die al zo ongeveer 9 jaar daar in de regen stond (sloper, plaatje was van '95, en was er een van domeinen.)
     
    Luc 2-5-2004 10:18 Print reply

    Posts: 3590
    Remreiniger, WONDERMIDDEL

    ik gebruikte ook altijd gewoon smeerolie of WD40 (wd40 was wel 100x beter maargoed)

    Ik hoorde opt forum best vaak van remreiniger, dus een keer heel toevallig stond ik bij de kassa van een metaalwaren zaak, en stonden daar die bussen, dus ik een gekocht..

    bijv, een carb die ik had, egt h??lemaal onder smeer en zand en troep, kreeg ik er met diesel niet vanaf, ik neem remreiniger, ik spuit het er zo af, niet eens een doekje nodig
     
    YaaB 3-5-2004 18:21 Print reply
    Posts: 63
    IMAL is ook chill,
    ik maak alles los
     
    Whoopz0r 5-5-2004 22:24 Print reply
    Posts: 945
    Wat ook wel eens wil helpen is als je bout los wil hebben, hem eerst vaster draaien, en dan weer lossen. Het klinkt vreemd maar helpt wel eens.




    Maar ik heb vandaag al weer twee ratels naar stront gedraaid op een wielas bout. Kut spul, morgen maar weer een dozijn nieuwe halen.
     
    Z
    Pistonpen Paultje 5-5-2004 23:15 Print reply

    Posts: 8678
    Als iets ?cht vast zit, dan moet je geen ratel gebruiken

    Zowiezo is goed gereedschap het halve werk. Mijn setje koste 80 euro in de shop (vader werkt in gereedschappen-groothandel als systeembeheerder, dus hij kon er goedkoop aankomen...)

    Best handig zon pa btw. Laatst had ie voor 5 euro een setje ringsleutels van het topmerk daarzo (en dat is voor bedrijven he, niet dat domme gamma spul) en zo ook een hamer met bieropener enzo...
     
    Marthin 5-5-2004 23:21 Print reply

    Posts: 6164
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mb5-rijder

    Wat ook wel eens wil helpen is als je bout los wil hebben, hem eerst vaster draaien, en dan weer lossen. Het klinkt vreemd maar helpt wel eens.




    Maar ik heb vandaag al weer twee ratels naar stront gedraaid op een wielas bout. Kut spul, morgen maar weer een dozijn nieuwe halen.


    ratel is er ook niet voor om flink kracht te zetten maar om iets snel los en vast te draaien.


     
    Whoopz0r 6-5-2004 15:18 Print reply
    Posts: 945
    Maar k heb geen geen ander gereedschap dat goed genoeg is.

    pijpsleutel - te weinig kracht/ te ver van bout af.

    baco/ gewone sleutel - glijd er af , bout is te rond.

    ringsleutel - nr 17 mist net weer




     
    Z

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved