Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1041 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Ideale grootte carburateur
Geschreven door John Huijben
Geplaatst op 21-3-2004 18:32
Categorie Carburateur

Op internet heb ik een artikel gevonden over hoe je de ideale grootte van je carburateur simpel kunt berekenen.
Ik heb het niet verzonnen dus de eer gaat uit naar wie dat geschreven heeft :
bron : http://www.landshut....ns/tips/vergaser.htm

Berekenen:

Er is een formule om de ideale grootte te berekenen :

A = L * sqr(h*n)
(sqr = wortel)

waarin
A = ideale carburateur grootte in mm
h = cilinder grootte in l
n = hoeveel toeren je brommer maximaal draait
L = type cilinder

h = als je een 50cc cilinder hebt dan is dat in ml 0.05 l, dus als je 70cc hebt 0.07 l enz.

L = als je een opvoercilinder heb gekocht dan is die waarde rond de 0.8, als je cilinder getuned is is het 0.9
als je bv alleen de uitlaatpoort licht is aangepast dan is het zon 8.5 en een imitatie cilinder ligt naturlijk ook weer lager als een malossi.
je moet dat zelf inschatten.
ook telt natuurlijk mee welke uitlaat je hebt.

De Berekening:
Ik ga hier uit van een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje.

A = ?
h = 0.07
n = 10000
L = 0.8

dus:
A = L * sqr(h*n)
? = 0.8 * wortel (0.07*10000)
0.07/10000 = 700, wortel 700 = 26.46
0.8 * 26.46 = 21.16mm

De ideale carburateur voor een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje is rond de 21mm, een 21mm dellorto zal het dus goed doen.

Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

gerwin88 22-8-2005 16:56 Print reply

Posts: 5197
oke tnx he

 
VW rider for live
Remco RS 22-8-2005 16:56 Print reply

Posts: 11463
ja de 18 is de beste denk k
 
ikkejw 10-11-2005 20:00 Print reply

Posts: 9886
Hmm het werkt wel redelijk.. zelfs bij een 4-takt stationairmotor
bernard moteurs w.19a (sorry dat ik het hier steeds over heb het is gewoon zo'n vreselijk vet ding)

h= 0.275 = 275cc
n= 3600 jaja
L= uhm 50 jaar oud.. frans.. 4-takt.. zeg maar tussen de 0.4 en 0.5

A = 0.5 * sqrt(0.275 * 3600) = ongeveer 15mm
en er zit nu 14mm op
 
Preserve nature - Always wear a helmet
blowhan 25-1-2006 11:06 Print reply

Posts: 92
Is er dan geen andere manier die een beetje aangeeft in welke richting je het moet zoeken? Ik heb nou een 17 mm op mn 70cc cilinder en ik heb het ID dat dat wel wat groter mag
 
mulder 25-1-2006 11:08 Print reply

Posts: 13701
Met 70cc voor dagelijks gebruik moet je gewoon rond de 21mm (18mm Keihin kan ook) zitten als je em gebruikt om te sprinten oid neem dan een 24/28mm.
 
stivoman 25-1-2006 11:09 Print reply

Posts: 5353
best wel handig, maar zou het echt zo zijn?
 
4 rings rule them all
Jozeff - Forum en Sales Moderator 25-1-2006 11:26 Print reply

Posts: 10835
nee allicht niet, belachelijke formule die toevallig op iets uitkomt wat best wel op de grootte van een carb lijkt die er wsl ook wel op past
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-Tom- 10-2-2006 21:02 Print reply

Posts: 4151
snap niet eens dat mensen er in "geloven" in deze formule :S totaal belachelijk.
 
FTS Member
[RRT] Lost-P 10-2-2006 21:06 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
snap niet eens dat mensen er in "geloven" in deze formule :S totaal belachelijk.



idd... te erge onzin gewoon

Maar wel grappig om eens te kijken opzich
 
Chille Tune shit dan
gekke henkie 10-2-2006 21:25 Print reply

Posts: 878
site=duits... logisch dat t onzin is!


maar idd toch leuk om ff te kijke...


Als je een (bijna)compleet getunede 70cc hebt, wat zou L dan moeten zijn? (in/uitlaat getuned, en spoelkanalen geflowd, ori timing v.d. spoelpoorten)
 
Ga toch krassen!
heboracer 13-4-2006 17:31 Print reply
Posts: 300
0.95 dan
 
mcdronkz 28-4-2006 22:40 Print reply

Posts: 32777
ferencz 8-11-2006 14:55 Print reply
Posts: 275
ik vertrouw niet op deze formule, maar het zal best wel een hoofdrichtlijn hebben. Je kunt nooit precies te weten komen welke carb. je nodig hebt met deze formule, als de formule 21mm zegt loopt 24mm misschien nog wel beter
Een carburateur moet je uitzoeken vanuit je gevoel en ervaring, dan komt het meestal wel goed
Ik geloof wel dat deze formule een gemiddelde richtlijn heeft, dus voor sommige wel handig is

Bij deze; Redelijk goeie FAQ
 
'Tsx pOower! Veeeeel ts(80)x onderdelen te koop!
flip_nsr_80cc 27-10-2008 22:47 Print reply

Posts: 597
wauw

nsr 80cc

13.000toeren

moet ik ene fucking 25,79mm carb op doen aka 26mm

is wel leuk idee

ma als 26 ideaal is waarom word er dan standaart ene 18 op gezet????
 
i cant spel, dus zeur niet
Joel_koningslust 27-10-2008 22:50 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: flip_nsr_80cc
wauw

nsr 80cc

13.000toeren

moet ik ene fucking 25,79mm carb op doen aka 26mm

is wel leuk idee

ma als 26 ideaal is waarom word er dan standaart ene 18 op gezet????



voor minimale slijtage

een mbx draait het liefst rond de 9000toeren. en dan zit je met 18 toch redelijk goed denk ik
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
jeroentjen13 1-11-2008 18:06 Print reply
Posts: 850
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross
[...]


70cc->70cl-> 70000ml???



Dit bericht is ge-edit door Joscross op 25-3-2004 22:31


h = cilinder grootte in l
 
Frysk 1-11-2008 18:12 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: flip_nsr_80cc
wauw

nsr 80cc

13.000toeren

moet ik ene fucking 25,79mm carb op doen aka 26mm

is wel leuk idee

ma als 26 ideaal is waarom word er dan standaart ene 18 op gezet????



Honda's zijn gemaakt op betrouwbaarheid.
origineel zijn ze daarom ook zo tyfus sloom..
 
giggitybyte
bobboiten 28-7-2009 23:07 Print reply

Posts: 2771
ik kom op 20.38mm

dit is me setup:

Gila 2 ori cilinder (KHU tuned)
Gianelli uitlaat
powerfilter (Mallossie e14)
20mm spruitstuk
19mm dellorto carb

en het loop bijna goed (ben nog bezig met afstellen)

klopt dus wel volgens mij
 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
novazezi 4-12-2009 21:44 Print reply
Posts: 41
Je laatste berekening klopt niet voor 100%. Je moet je toeren (10.000) delen door je 'h'. Dan kom ik met een standaard am6 op 16mm precies. en dat zit er standaard op hahaha
 
Hells Hobbit 5-12-2009 0:44 Print reply

Posts: 1793
uberigens: L is ook gewoon berekenbaar als je al eens op de rollerbank bent gemogen.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved