Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1069 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Ideale grootte carburateur
Geschreven door John Huijben
Geplaatst op 21-3-2004 18:32
Categorie Carburateur

Op internet heb ik een artikel gevonden over hoe je de ideale grootte van je carburateur simpel kunt berekenen.
Ik heb het niet verzonnen dus de eer gaat uit naar wie dat geschreven heeft :
bron : http://www.landshut....ns/tips/vergaser.htm

Berekenen:

Er is een formule om de ideale grootte te berekenen :

A = L * sqr(h*n)
(sqr = wortel)

waarin
A = ideale carburateur grootte in mm
h = cilinder grootte in l
n = hoeveel toeren je brommer maximaal draait
L = type cilinder

h = als je een 50cc cilinder hebt dan is dat in ml 0.05 l, dus als je 70cc hebt 0.07 l enz.

L = als je een opvoercilinder heb gekocht dan is die waarde rond de 0.8, als je cilinder getuned is is het 0.9
als je bv alleen de uitlaatpoort licht is aangepast dan is het zon 8.5 en een imitatie cilinder ligt naturlijk ook weer lager als een malossi.
je moet dat zelf inschatten.
ook telt natuurlijk mee welke uitlaat je hebt.

De Berekening:
Ik ga hier uit van een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje.

A = ?
h = 0.07
n = 10000
L = 0.8

dus:
A = L * sqr(h*n)
? = 0.8 * wortel (0.07*10000)
0.07/10000 = 700, wortel 700 = 26.46
0.8 * 26.46 = 21.16mm

De ideale carburateur voor een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje is rond de 21mm, een 21mm dellorto zal het dus goed doen.

Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

[RRT] Lost-P 2-4-2004 17:23 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

je kunt hier wel allemaal leuk mee gaan rekenen, maar stel dat je er 24mm uitkrijgt..
wat neme we dan, de mikuni vlak, de ronde, of iets anders. Met dezelfde dia is er nog steeds een groot prestatieverschil.


haha idd, je hebt dr echt helemaal 6x nix aan
 
Chille Tune shit dan
koen-z 2-4-2004 17:51 Print reply

Posts: 3702
kdenk dat het ervaren tog beter is. gewoon proberen met alles... kijken hoe het rijd kan je veel beter anvoelen. zoeits is gewon nie te te berekenen volgens mij.
 
YAMAHAFREAK 3-4-2004 21:29 Print reply
Posts: 1001
Ik ben ook van mening dat dit een waardeloze formule is.
Die indicatie is allemaal leuk en aardig MAARRRR...hoe weet jij welke factor je moet nemen? 0.8 of 0.9? Nu komt het niet zo nauw omdat verschil tussen de 2 factoren niet erg groot is en dat maakt de formule eigenlijk alleen maar waardelozer...
Voorbeeld:
Yamaha RD250C
factor 0.8 -> 24mm carb, dat is raar want een standaard carb is 28mmm...
factor 0.9 -> heej hoera! 27.4mm
MAW: er klopt dus geen bal van omdat je geen fatsoenlijke indicatie hebt van welke factor je moet gebruiken.

Beter zou het zijn om aan de hand van de onderdruk in je carter een ideale diameter te berekenen. Alleen hoe doe je dat?
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Zoetahmeerdah [Marcel] 5-4-2004 21:04 Print reply

Posts: 5996
je kan enkel een ideale carb zoeken bij de setup die je wilt bereiken.
brede/smalle powerband, hoog/laagtoerig vermogen etc etc. dat is ieder voor zich, en niet door zo'n simpele formule te bepalen die geen rekening houd met de membraamplaatdikte, oppervlakte, spruitstuk etc etc etc etc

Dit bericht is ge-edit door Zoetahmeerdah [Marcel] op 5-4-2004 21:41
 
ik haat mensen
Martijn 6-4-2004 21:54 Print reply
Posts: 10000
kheb ff een macro gebouwd voor deze formule..

is wel grappig...

kunt em opslaan, moet je in word zijn:

Extra --> Macro's --> beveiliging --> gemiddeld
Word afsluiten
Bestand openen
Op macro's inschakelen klikke als ie er om vraagt
Dan naar Extra -> Macro's -> Visual Basic Editor

dan kun je em gewoon 'afspelen'.
Prog is tot nu toe bugvrij vlgs mij, hij heeft gelimiteerde waarden bij de invoer enzo en rond de boel af.
Hij gooit op D: een .txt bestandje als logfile waarin je dus datum/tijd en al je waarden kunt zien (leg je dus een soort database met waarden aan)



programma is hier te downen (rechts klikken doel opslaan als enz..)
http://piozum.redire...m/Carburatieprog.doc (38kb)

Hij is vlgs mij nu redelijk goed, als je letters oid invult dan weigert ie enzo dus loopt niet klem en ook als je nix invult dan merkt ie et...

edit: imglarge
edit2: zo...bestand ff aangepast zodat ook de mafkezen het kunnen begrijpen. Lees eerst goed de instructies in het Word bestand.



Dit bericht is ge-edit door Martijn op 6-4-2004 22:18
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
tsxerr 6-4-2004 22:02 Print reply

Posts: 1478
link werkt bij mij niet goed. krijg alleen word, meer niet
 
http://groups.msn.com/tsxer
Martijn 6-4-2004 22:09 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxerr

link werkt bij mij niet goed. krijg alleen word, meer niet



lees dan ook sulletje..
staat boven uitgelegd wat je moet doen...

maar zal et ook nog wel in het bestand zelf zetten

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
tsxerr 6-4-2004 22:18 Print reply

Posts: 1478
dan nog niet. hij vraagt dan om macro's. moet een naam invoeren of iets. maar dan gaat hij niet verder.
 
http://groups.msn.com/tsxer
Martijn 6-4-2004 22:19 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxerr

dan nog niet. hij vraagt dan om macro's. moet een naam invoeren of iets. maar dan gaat hij niet verder.


ow crap...hmm...ja..dan moet je ?f ff op STOP-afbeelding klikken (dat vierkantje bovenaan) of je moet ff je cursor op de code zetten en dan op Play.

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Martijn 6-4-2004 22:30 Print reply
Posts: 10000
lukt et al? bij mij doet ie et goed...hannes scheen problemen te hebben met het aanvinken van "getunede cilinder" ...maar kheb er zelf geen probs mee

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
shibby 6-4-2004 22:32 Print reply

Posts: 770
werkt goed, mooi gemaakt
 
Martijn 6-4-2004 22:35 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: shibby

werkt goed, mooi gemaakt


zat ff te denken...veel mensen vullen wel gewoon 70cc in ...terwijl het mss in het echt maar 65cc is...moet ik eigenlijk inbouwen dat je de boring invult en de slag...

mss ff nieuwe versie maken
nu geen zin in

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Jop 7-4-2004 19:13 Print reply
Posts: 1290
als je de grootte van een carb. wil meten dan moet je toch de opening waarmee je 'm op het spruitstuk aansluit meten?
 
Blorn 7-4-2004 19:15 Print reply

Posts: 13825
Idd, de smalste doorgang.
 
wiebutt 13-4-2004 16:05 Print reply

Posts: 6264
Wel lache gemaakt dat proggie erbij, k moest alleen ff een C schijf er van maken :P want kep geen D .
Maar of het helemaal klopt weenie hoor , k kom op 24 mm uit op me polini 70
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
huttenkloas 5-5-2004 18:10 Print reply

Posts: 124
hmm dus als je alles orgineel invult zul je 12mm moeten krijgen (12mm omdat de makers toch bij standaard alles tog altijd 12 mm standaard hebben dus) maar ik krijg 18mm of ik heb verkeerde toeren ingevuld als ik 12mm wil moet ik 4500 toeren doen dat lijkt me een beetje weinig en by the way niet iedereen heeft een d schijf ik heb c schijf maar gelukkig heb ik met informatica met visual basics gewerkt en heb ik het door een simpele handeling ff veranderd

Dit bericht is ge-edit door huttenkloas op 5-5-2004 18:32
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 5-5-2004 18:40 Print reply

Posts: 10835
bij dat programmatje komt er 17 mm uit als je 49cc invuld (kan geen 49,9 invullen omdat het gehele getallen moeten zijn) max 9000 tpm en standaard cilinder. Als je 8000 tpm invuld komt er 16 mm uit, klopt wel ongeveer denk ik.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
martinus83 5-5-2004 19:13 Print reply

Posts: 3718
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff

bij dat programmatje komt er 17 mm uit als je 49cc invuld (kan geen 49,9 invullen omdat het gehele getallen moeten zijn) max 9000 tpm en standaard cilinder. Als je 8000 tpm invuld komt er 16 mm uit, klopt wel ongeveer denk ik.


49,9 cc vul je in 0,0499 ...

simpel tog
 
Stijnplaykonijn 26-11-2004 21:04 Print reply

Posts: 643
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Formule is compleet nutteloos idd, klopt geen hol van. Dat er toevallig een getal uit komt wat dicht bij de carb grootte komt, is bijna toeval te noemen.

Plus dat er niets is als 'ideale carb grootte', heel de term is complete bullshit.

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 26-3-2004 10:44


muhaaha
haal het maar weer neer die creative geesten
 
MTX-speed 26-11-2004 21:46 Print reply

Posts: 1229
Tuurlijk is de formule alleen bedoeld als richtlijn. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de formule over het algemeen redelijk klopt bij Honda-cilinders(ik heb de formule nog nooit uitgeprobeerd bij andere cilinders).
Maar wat ik me afvraag; hoe ben je op de formule gekomen? Waar haal je al de factoren vandaan?
Lijkt me interessant om te weten eerlijk gezegd.
 
gerwin88 22-8-2005 15:35 Print reply

Posts: 5197
k kom er niet egt uit hoor maja zal wel aan mij liggen
heb zelf een 50cc snel maar wat voor carb kan k dr het beste op gooien?
 
VW rider for live
Hannes 22-8-2005 15:38 Print reply

Posts: 4530
16mm ofz
 
Supermotard, seperates the men from the boys
Remco RS 22-8-2005 15:54 Print reply

Posts: 11463
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gerwin88
k kom er niet egt uit hoor maja zal wel aan mij liggen
heb zelf een 50cc snel maar wat voor carb kan k dr het beste op gooien?


doe een 18 keihin, dan zit je ook goed als je s wat groter wilt

edit: met m'n 19mm dellorto zit ik precies goed
 
Kampersjaak 22-8-2005 15:56 Print reply

Posts: 12285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
[...]


doe een 18 keihin, dan zit je ook goed als je s een wat grotere cilinder wilt

edit: met m'n 19mm dellorto zit ik precies goed


 
oderint dum metuant
mtx freak 22-8-2005 16:06 Print reply

Posts: 2711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
bij dat programmatje komt er 17 mm uit als je 49cc invuld (kan geen 49,9 invullen omdat het gehele getallen moeten zijn) max 9000 tpm en standaard cilinder. Als je 8000 tpm invuld komt er 16 mm uit, klopt wel ongeveer denk ik.


en dat kan ook wel kloppen want 16 is ook de beste carb voor 50 cc
en waarom doet die link het bij mij niet???


Dit bericht is gewijzigd door mtx freak op 22-8-2005 om 16:09 uur.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved