Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1111 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Ideale grootte carburateur
Geschreven door John Huijben
Geplaatst op 21-3-2004 18:32
Categorie Carburateur

Op internet heb ik een artikel gevonden over hoe je de ideale grootte van je carburateur simpel kunt berekenen.
Ik heb het niet verzonnen dus de eer gaat uit naar wie dat geschreven heeft :
bron : http://www.landshut....ns/tips/vergaser.htm

Berekenen:

Er is een formule om de ideale grootte te berekenen :

A = L * sqr(h*n)
(sqr = wortel)

waarin
A = ideale carburateur grootte in mm
h = cilinder grootte in l
n = hoeveel toeren je brommer maximaal draait
L = type cilinder

h = als je een 50cc cilinder hebt dan is dat in ml 0.05 l, dus als je 70cc hebt 0.07 l enz.

L = als je een opvoercilinder heb gekocht dan is die waarde rond de 0.8, als je cilinder getuned is is het 0.9
als je bv alleen de uitlaatpoort licht is aangepast dan is het zon 8.5 en een imitatie cilinder ligt naturlijk ook weer lager als een malossi.
je moet dat zelf inschatten.
ook telt natuurlijk mee welke uitlaat je hebt.

De Berekening:
Ik ga hier uit van een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje.

A = ?
h = 0.07
n = 10000
L = 0.8

dus:
A = L * sqr(h*n)
? = 0.8 * wortel (0.07*10000)
0.07/10000 = 700, wortel 700 = 26.46
0.8 * 26.46 = 21.16mm

De ideale carburateur voor een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje is rond de 21mm, een 21mm dellorto zal het dus goed doen.

Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Ralf 26-3-2004 10:46 Print reply

Posts: 9073
Dat nog niet eens, jullie denken dat alle carbs hetzelfde zijn, dat alleen de diameter van het smalste punt van de venturi telt?
 
brutus 26-3-2004 10:51 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Dat nog niet eens, jullie denken dat alle carbs hetzelfde zijn, dat alleen de diameter van het smalste punt van de venturi telt?


tuurlijk niet bij de kant van je spruitstuk is hij meestal al een millimeter breder. en idd wat die ene gozer zei het is ook belangrijk datj e je carb ideaal kan maken maar het is wel makkelijk om te weten in wat voor richting je het met zoeken
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Ralf 26-3-2004 10:53 Print reply

Posts: 9073
Dan is het ook nog gelul, nog een keer, ER IS GEEN IDEAAL, het is altijd een compromis, en dat kan geenszins in die forumle berekend worden.
 
brutus 26-3-2004 10:56 Print reply

Posts: 7934
tuurlijk is er wel ideaal waar je bromer het beste op presteerd. en ik zeg ook niet dat je met deze formule het kan berekenen ik zeg dat je het dan in een veel moeilijker gebeuren moetgaan zoeken. zoiets van uitlaat optimaal uitrekenen dan weet je pas dat het perfect op je cilinder is afgestemd en je toeren tal heeft er ook niet zo veel me te maken
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
-Niellesie- 26-3-2004 10:56 Print reply

Posts: 6454
ik denk niet daje het al te serieus moet nemen maar gewoon om een beetje te weten welke maat carb je ongeveer moet gaan zoeken
 
allalallalallalalallalala
Ralf 26-3-2004 11:38 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutus

tuurlijk is er wel ideaal waar je bromer het beste op presteerd. en ik zeg ook niet dat je met deze formule het kan berekenen ik zeg dat je het dan in een veel moeilijker gebeuren moetgaan zoeken. zoiets van uitlaat optimaal uitrekenen dan weet je pas dat het perfect op je cilinder is afgestemd en je toeren tal heeft er ook niet zo veel me te maken


Nee, je snapt het nog steeds niet..
 
master of disaster_rs50 26-3-2004 11:41 Print reply
Posts: 1839
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

[...]


Nee, je snapt het nog steeds niet..

zou je dan mischien kunnen uitleggen waarom dat niet zo is, want door alleen te zeggen dat zijn bewering niet klopt, schiet hij er ook niets mee op.

En verders vind ik die formule wel een redelijk indicatie geven, jah ik ben een noob wat dat betreft.
Maar zou dan iemand wel de in jullie ogen "juiste "forumle kunnen geven om het "beter" uit te rekenen ?

bij voorbaat dank!
 
lalalalalala i can't hear you
Ralf 26-3-2004 11:48 Print reply

Posts: 9073
Het is niet uit te rekenen, een carburateur heeft like 100 unieke kenmerken, plus nog een zelfde aantal effecten van buitenaf, zo'n berekening is niet te maken...

Verder, er is geen echt ideaal, de grootte van de carb die je kiest is een compromis voor de mengselkwaliteit, vullingsgraad, gassnelheid en mengselverhouding.
Bijvoorbeeld, met een kleine carb geef je ws iets minder vermogen af op top, maar houd je wel vermogen in het middengebied, dus voor een racer of voor een crosser ws interessant, een grote carb voor een sprinter die toch alleen maar vol gas kan.

Dde carburatie van een 2 takt motor is gewoon ontzettend moeilijk, en niet te bepakken in een forumletje met 4 factoren...

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 26-3-2004 11:49
 
Neonlampje 26-3-2004 12:31 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Het is niet uit te rekenen, een carburateur heeft like 100 unieke kenmerken, plus nog een zelfde aantal effecten van buitenaf, zo'n berekening is niet te maken...

kan wel, maar waarom die moeite nemen? behalve wanneer je natuurlijk zelf je carb maakt

Carbs onderling verschillen ook teveel, keihin 18 presteert bijna beter dan een mikuni 20.. en dan is ' beter' weer een relatief begrip
 
verwijderd 26-3-2004 18:14 Print reply
Posts: 4082
ff uitrekenen voor een standaart ktm 125


0.9xsqr(0.125x13000) = 36.28mm

hmmmm, std zit er op een ktm een 39,5mm keihin PWK


maar opzich zit er toch een aardige benadering in vind ik zelf. ik had 0,9 genomen omdat dit voor een getunede cilinder is. maar ik denk dat een std crosser cilinder bijna altijd beter is dan een getunede brommer cil. mischien moet ik nog een veel hoger getal nemen

dus verschil is 36.28mm - 39,5mm
klinkt niet veel
maar als we de oppv bekijken

1017 mm2

en 1225 mm2

dan is dat een flink verschil

Dit bericht is ge-edit door symen op 26-3-2004 18:23
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 26-3-2004 20:33 Print reply

Posts: 7007
de ideale grootte is de grootste
 
nobody fuck with us!!
Rudy 26-3-2004 21:25 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: symen

ff uitrekenen voor een standaart ktm 125


0.9xsqr(0.125x13000) = 36.28mm

hmmmm, std zit er op een ktm een 39,5mm keihin PWK


maar opzich zit er toch een aardige benadering in vind ik zelf. ik had 0,9 genomen omdat dit voor een getunede cilinder is. maar ik denk dat een std crosser cilinder bijna altijd beter is dan een getunede brommer cil. mischien moet ik nog een veel hoger getal nemen

dus verschil is 36.28mm - 39,5mm
klinkt niet veel
maar als we de oppv bekijken

1017 mm2

en 1225 mm2

dan is dat een flink verschil

Dit bericht is ge-edit door symen op 26-3-2004 18:23


manier van berekenen in diameter is pure onzin..... , je zou het oppervlakte moeten berekenen en dat weer terugrekenen naar diameter.... dan zou je opzich wel een redelijke formule kunnen maken
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Jop 26-3-2004 21:33 Print reply
Posts: 1290
ik vind het wel handig zo'n FAQ.. en als het niet precies op de milimeter klopt.. lekker boeiend het gaat erom dat je een beetje in de richting zit
 
Ja Weh nou 26-3-2004 22:39 Print reply

Posts: 2242
bij mij kwamen zo ook oongeveer uit. dus ter indicaie is het zecker handig.
 
HTS Autotechniek
Neonlampje 26-3-2004 23:33 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Oscar O. - [HRC Nijmegen]

de ideale grootte is de grootste
:P nu praat je alle wanhopige jongetjes hier een minderwaardigheids complex aan
 
Sander87 27-3-2004 12:50 Print reply
Posts: 369
humor, op mijn rieju rr zit standaard een 13 mm en als ik het zo met die formule uitreken kom ik op 17.88 uit
0.8xwortel(0.05x10000) ik ga er even vanuit dat mijn brommer 10000 toeren maakt..
 
KaWaReZ 27-3-2004 13:54 Print reply

Posts: 20582
leuk, maar et beste is gewoon rondvragen aangezien zon btje alle mogelijke setups zijn geweest. en veel mensen meerdere setups hebben gehad.

Verschil in uitlaten, twv, uitgehoond, staat zuigerveren, noem maar op. maar wel leuk om te kijken welke richting je ongeveer moet zoeken.

nu is me ontgaan: wat is ideaal ?
de zo hoogst mogelijke top ermee of lekkere snelheid en weinig verbruik?
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Apriliars105 27-3-2004 13:54 Print reply

Posts: 6111
er komt bij mij 18.8 mm uit, en ik heb een 17.5 mm carb... En die is eigenlijk nog te groot, want hij is verders niet opgevoerd :P
 
As finishing touch, God created the Dutch
verwijderd 27-3-2004 14:30 Print reply
Posts: 4082
weinig verbruik gaat het niet om, boeit mij geen fuck iig, moet gewoon lekker lopen.

als je een weinig verbruik wilt moeje barry ff vrage
 
foxbuster666 28-3-2004 18:53 Print reply

Posts: 670
Oke

Wat er nu op zit

110 malossi met 28mm dellortho vlak

Berekening:

0,8 x wortel (0,118x12500) = 30,72 mm

Dus conclusie
Carberateur is iets te klein.
Maar toch wel goed!
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
sniker 29-3-2004 18:41 Print reply
Posts: 153
dat toerental moet je natuurlijk niet je maximaal toerental nemen maar meer het gemiddelde toerental tijdens rijden want je rijdt natuurlijk maar heel weinig van de tijd op dat toerental en als je het midden van je powerband neemt zit je er iig meestal wel in de buurt

en ja ok die formule is geen absoluute waarde maar wel een leuke indicatie.
 
Hans F 29-3-2004 18:43 Print reply
Posts: 4326
tja, maar die leuke indicatie krijg je ook door naar prestatie's van anderen te kijken...
 
Sampers 29-3-2004 19:20 Print reply

Posts: 1231
Ik heb ook is gelezen dat de lengte van het hele inlaat gebeuren uitmaakt wanneer je brommer het meeste vermogen heeft. (aantal toeren)
dus dat je dat zo een beetje kan be?nvloeden.

veel groeten
Sampers
 
marginaal is terminaal | tsjek http://www.brommerforum.nl/showtopic/21017
Timmie 31-3-2004 23:02 Print reply

Posts: 194
uitkomst: 17,5
huidig: 12

 
Honda MTX ot te koop: http://www.brommerforum.nl/sales/detail/7867/last
Pingu 2-4-2004 17:19 Print reply
Posts: 1842
je kunt hier wel allemaal leuk mee gaan rekenen, maar stel dat je er 24mm uitkrijgt..
wat neme we dan, de mikuni vlak, de ronde, of iets anders. Met dezelfde dia is er nog steeds een groot prestatieverschil.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved