Ralf |
26-3-2004 10:46 |
Posts: 9073 |
Dat nog niet eens, jullie denken dat alle carbs hetzelfde zijn, dat alleen de diameter van het smalste punt van de venturi telt?
|
|
|
|
brutus |
26-3-2004 10:51 |
Posts: 7934 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
Dat nog niet eens, jullie denken dat alle carbs hetzelfde zijn, dat alleen de diameter van het smalste punt van de venturi telt?
tuurlijk niet bij de kant van je spruitstuk is hij meestal al een millimeter breder. en idd wat die ene gozer zei het is ook belangrijk datj e je carb ideaal kan maken maar het is wel makkelijk om te weten in wat voor richting je het met zoeken
|
|
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo.. |
|
Ralf |
26-3-2004 10:53 |
Posts: 9073 |
Dan is het ook nog gelul, nog een keer, ER IS GEEN IDEAAL, het is altijd een compromis, en dat kan geenszins in die forumle berekend worden.
|
|
|
|
brutus |
26-3-2004 10:56 |
Posts: 7934 |
tuurlijk is er wel ideaal waar je bromer het beste op presteerd. en ik zeg ook niet dat je met deze formule het kan berekenen ik zeg dat je het dan in een veel moeilijker gebeuren moetgaan zoeken. zoiets van uitlaat optimaal uitrekenen dan weet je pas dat het perfect op je cilinder is afgestemd en je toeren tal heeft er ook niet zo veel me te maken
|
|
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo.. |
|
-Niellesie- |
26-3-2004 10:56 |
Posts: 6454 |
ik denk niet daje het al te serieus moet nemen maar gewoon om een beetje te weten welke maat carb je ongeveer moet gaan zoeken
|
|
allalallalallalalallalala |
|
Ralf |
26-3-2004 11:38 |
Posts: 9073 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brutus
tuurlijk is er wel ideaal waar je bromer het beste op presteerd. en ik zeg ook niet dat je met deze formule het kan berekenen ik zeg dat je het dan in een veel moeilijker gebeuren moetgaan zoeken. zoiets van uitlaat optimaal uitrekenen dan weet je pas dat het perfect op je cilinder is afgestemd en je toeren tal heeft er ook niet zo veel me te maken
Nee, je snapt het nog steeds niet..
|
|
|
|
master of disaster_rs50 |
26-3-2004 11:41 |
Posts: 1839 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
[...]
Nee, je snapt het nog steeds niet..
zou je dan mischien kunnen uitleggen waarom dat niet zo is, want door alleen te zeggen dat zijn bewering niet klopt, schiet hij er ook niets mee op.
En verders vind ik die formule wel een redelijk indicatie geven, jah ik ben een noob wat dat betreft.
Maar zou dan iemand wel de in jullie ogen "juiste "forumle kunnen geven om het "beter" uit te rekenen ?
bij voorbaat dank!
|
|
lalalalalala i can't hear you |
|
Ralf |
26-3-2004 11:48 |
Posts: 9073 |
Het is niet uit te rekenen, een carburateur heeft like 100 unieke kenmerken, plus nog een zelfde aantal effecten van buitenaf, zo'n berekening is niet te maken...
Verder, er is geen echt ideaal, de grootte van de carb die je kiest is een compromis voor de mengselkwaliteit, vullingsgraad, gassnelheid en mengselverhouding.
Bijvoorbeeld, met een kleine carb geef je ws iets minder vermogen af op top, maar houd je wel vermogen in het middengebied, dus voor een racer of voor een crosser ws interessant, een grote carb voor een sprinter die toch alleen maar vol gas kan.
Dde carburatie van een 2 takt motor is gewoon ontzettend moeilijk, en niet te bepakken in een forumletje met 4 factoren...
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 26-3-2004 11:49
|
|
|
|
Neonlampje |
26-3-2004 12:31 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
Het is niet uit te rekenen, een carburateur heeft like 100 unieke kenmerken, plus nog een zelfde aantal effecten van buitenaf, zo'n berekening is niet te maken...
kan wel, maar waarom die moeite nemen? behalve wanneer je natuurlijk zelf je carb maakt
Carbs onderling verschillen ook teveel, keihin 18 presteert bijna beter dan een mikuni 20.. en dan is ' beter' weer een relatief begrip
|
|
|
|
verwijderd |
26-3-2004 18:14 |
Posts: 4082 |
ff uitrekenen voor een standaart ktm 125
0.9xsqr(0.125x13000) = 36.28mm
hmmmm, std zit er op een ktm een 39,5mm keihin PWK
maar opzich zit er toch een aardige benadering in vind ik zelf. ik had 0,9 genomen omdat dit voor een getunede cilinder is. maar ik denk dat een std crosser cilinder bijna altijd beter is dan een getunede brommer cil. mischien moet ik nog een veel hoger getal nemen
dus verschil is 36.28mm - 39,5mm
klinkt niet veel
maar als we de oppv bekijken
1017 mm2
en 1225 mm2
dan is dat een flink verschil
Dit bericht is ge-edit door symen op 26-3-2004 18:23
|
|
|
|
Oscar O. - [HRC Nijmegen] |
26-3-2004 20:33 |
Posts: 7007 |
de ideale grootte is de grootste
|
|
nobody fuck with us!! |
|
Rudy |
26-3-2004 21:25 |
Posts: 3471 |
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Jop |
26-3-2004 21:33 |
Posts: 1290 |
ik vind het wel handig zo'n FAQ.. en als het niet precies op de milimeter klopt.. lekker boeiend het gaat erom dat je een beetje in de richting zit
|
|
|
|
Ja Weh nou |
26-3-2004 22:39 |
Posts: 2242 |
bij mij kwamen zo ook oongeveer uit. dus ter indicaie is het zecker handig.
|
|
HTS Autotechniek |
|
Neonlampje |
26-3-2004 23:33 |
|
Sander87 |
27-3-2004 12:50 |
Posts: 369 |
humor, op mijn rieju rr zit standaard een 13 mm en als ik het zo met die formule uitreken kom ik op 17.88 uit
0.8xwortel(0.05x10000) ik ga er even vanuit dat mijn brommer 10000 toeren maakt..
|
|
|
|
KaWaReZ |
27-3-2004 13:54 |
Posts: 20582 |
leuk, maar et beste is gewoon rondvragen aangezien zon btje alle mogelijke setups zijn geweest. en veel mensen meerdere setups hebben gehad.
Verschil in uitlaten, twv, uitgehoond, staat zuigerveren , noem maar op. maar wel leuk om te kijken welke richting je ongeveer moet zoeken.
nu is me ontgaan: wat is ideaal ?
de zo hoogst mogelijke top ermee of lekkere snelheid en weinig verbruik?
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
Apriliars105 |
27-3-2004 13:54 |
Posts: 6111 |
er komt bij mij 18.8 mm uit, en ik heb een 17.5 mm carb... En die is eigenlijk nog te groot, want hij is verders niet opgevoerd :P
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
verwijderd |
27-3-2004 14:30 |
Posts: 4082 |
weinig verbruik gaat het niet om, boeit mij geen fuck iig, moet gewoon lekker lopen.
als je een weinig verbruik wilt moeje barry ff vrage
|
|
|
|
foxbuster666 |
28-3-2004 18:53 |
Posts: 670 |
Oke
Wat er nu op zit
110 malossi met 28mm dellortho vlak
Berekening:
0,8 x wortel (0,118x12500) = 30,72 mm
Dus conclusie
Carberateur is iets te klein.
Maar toch wel goed!
|
|
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat |
|
sniker |
29-3-2004 18:41 |
Posts: 153 |
dat toerental moet je natuurlijk niet je maximaal toerental nemen maar meer het gemiddelde toerental tijdens rijden want je rijdt natuurlijk maar heel weinig van de tijd op dat toerental en als je het midden van je powerband neemt zit je er iig meestal wel in de buurt
en ja ok die formule is geen absoluute waarde maar wel een leuke indicatie.
|
|
|
|
Hans F |
29-3-2004 18:43 |
Posts: 4326 |
tja, maar die leuke indicatie krijg je ook door naar prestatie's van anderen te kijken...
|
|
|
|
Sampers |
29-3-2004 19:20 |
Posts: 1231 |
Ik heb ook is gelezen dat de lengte van het hele inlaat gebeuren uitmaakt wanneer je brommer het meeste vermogen heeft. (aantal toeren)
dus dat je dat zo een beetje kan be?nvloeden.
veel groeten
Sampers
|
|
marginaal is terminaal | tsjek http://www.brommerforum.nl/showtopic/21017 |
|
Timmie |
31-3-2004 23:02 |
Posts: 194 |
uitkomst: 17,5
huidig: 12
|
|
Honda MTX ot te koop: http://www.brommerforum.nl/sales/detail/7867/last |
|
Pingu |
2-4-2004 17:19 |
Posts: 1842 |
je kunt hier wel allemaal leuk mee gaan rekenen, maar stel dat je er 24mm uitkrijgt..
wat neme we dan, de mikuni vlak, de ronde, of iets anders. Met dezelfde dia is er nog steeds een groot prestatieverschil.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|