Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1040 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Ideale grootte carburateur
Geschreven door John Huijben
Geplaatst op 21-3-2004 18:32
Categorie Carburateur

Op internet heb ik een artikel gevonden over hoe je de ideale grootte van je carburateur simpel kunt berekenen.
Ik heb het niet verzonnen dus de eer gaat uit naar wie dat geschreven heeft :
bron : http://www.landshut....ns/tips/vergaser.htm

Berekenen:

Er is een formule om de ideale grootte te berekenen :

A = L * sqr(h*n)
(sqr = wortel)

waarin
A = ideale carburateur grootte in mm
h = cilinder grootte in l
n = hoeveel toeren je brommer maximaal draait
L = type cilinder

h = als je een 50cc cilinder hebt dan is dat in ml 0.05 l, dus als je 70cc hebt 0.07 l enz.

L = als je een opvoercilinder heb gekocht dan is die waarde rond de 0.8, als je cilinder getuned is is het 0.9
als je bv alleen de uitlaatpoort licht is aangepast dan is het zon 8.5 en een imitatie cilinder ligt naturlijk ook weer lager als een malossi.
je moet dat zelf inschatten.
ook telt natuurlijk mee welke uitlaat je hebt.

De Berekening:
Ik ga hier uit van een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje.

A = ?
h = 0.07
n = 10000
L = 0.8

dus:
A = L * sqr(h*n)
? = 0.8 * wortel (0.07*10000)
0.07/10000 = 700, wortel 700 = 26.46
0.8 * 26.46 = 21.16mm

De ideale carburateur voor een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje is rond de 21mm, een 21mm dellorto zal het dus goed doen.

Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Rik 25-3-2004 22:12 Print reply

Posts: 3464
leuk artikel handige info btw
 
Dusk 25-3-2004 22:12 Print reply
Posts: 185
netjes

Maar denk je dat het voor elke cilinder zo is??
 
Life is a lesson you can only learn for free!!!!!!!
-jaZper- 25-3-2004 22:12 Print reply

Posts: 3841
wow, die had ik net nodig, worshippy voor die gozer die dit berekend heeft
 
groene motoren gaan harder
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 25-3-2004 22:13 Print reply

Posts: 17929
hmmzz

0.9*wortel(0.08*11000)=26mm

huidig = 34mm hmmzzz

Dit bericht is ge-edit door TSX freak op 25-3-2004 22:17

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 29-10-2006 om 16:11 uur.
 
master of disaster_rs50 25-3-2004 22:14 Print reply
Posts: 1839
uitermate handig !
Thnx voor de post
 
lalalalalala i can't hear you
voederbiet 25-3-2004 22:14 Print reply

Posts: 10000
nette faq hebbe mense denk ik veel aan!!!!!!
 
BF is gewoon een kk site
pepijn 25-3-2004 22:15 Print reply
Posts: 1287
mischien handig, maar ik gloof er niet zo in (mening dus he)
 
Hannes 25-3-2004 22:24 Print reply

Posts: 4530
Het komt wel ongv uit hoor. Heb het net berekend met 3 verschillende setuppen van mij en het klopt gewoon.
 
Supermotard, seperates the men from the boys
flo 25-3-2004 22:25 Print reply

Posts: 3570
maar werk type zou 50 zeta eigenlijk zijn????
 
martinus83 25-3-2004 22:30 Print reply

Posts: 3718
wa moeje nou wa h invulle dan?? cilinder grote in cc's dus? ofzo?

me gegevens
mbx 55 mm , slag 41,1, 98,3 cc
autisa cil (snel dus, minder snel dan de malossi, dus doe mar 0,8.

huidige carb 24

mara wa moet er bij h??

edit : 0,0983 bij mij zo te zien
kom op een 27,5 mm carb

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 25-3-2004 22:34
 
Joscross 25-3-2004 22:31 Print reply

Posts: 12501
Quote:
h = cilinder grootte in ml



70cc->70cl-> 70000ml???



Dit bericht is ge-edit door Joscross op 25-3-2004 22:31
 
Hannes 25-3-2004 22:32 Print reply

Posts: 4530
ik denk dat het liter is.

Dit bericht is ge-edit door Hannes op 25-3-2004 22:33
 
Supermotard, seperates the men from the boys
Eef 25-3-2004 22:34 Print reply

Posts: 2351
mooi, weet nu welke carb. ik voor me dt nodig heb. maar dan nog iets:

haha, std RS50 nieuw type met 50snel... en onbegrensde uitlaat heeft al een 18mm nodig
 
aprilia2000 mod... :p
Hans F 25-3-2004 22:35 Print reply
Posts: 4326
nutteloos artikel en formule
 
bart de scootergek 25-3-2004 22:37 Print reply

Posts: 8916
ik geloof er ook niet in, er zijn zoveel andere dingen van invloed die helemaal niet bij deze berekening worden gevraagd. dus het lijkt me niet zo heel werkelijk
 
Honda RC-33
martinus83 25-3-2004 22:38 Print reply

Posts: 3718
hans, probeer es na te gaan of je die forumle nou egt serieus moe neme??

me broertje heef t een 24 op zn 70, uit de formule komt 24,3 en da ding van me broer rijd egt goed! beter dan op een 16 of 20 mikun icarb, dus da klopt danwel, eik zou je 26 en 28 nog ff moete proberer, da zou dan minder goed moete lope

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 25-3-2004 22:39
 
Whoopz0r 25-3-2004 22:39 Print reply
Posts: 945
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

nutteloos artikel en formule

idd, de formule is te simpel en houdt rekening met te weinig waarden. Dit is slechts een benadering van de carb. Ik zou er dus niet te veel waarde aan hechten.
 
Z
Hannes 25-3-2004 22:40 Print reply

Posts: 4530
Ja hij geeft een schatting, meer een formule voor een totale noob. Dan weet ie in welke richting die moet zitten. Maar het komt wel gewoon in de buurt.
 
Supermotard, seperates the men from the boys
John Huijben 26-3-2004 7:26 Print reply

Posts: 2433
het is ook meer een schattig, wat verwacht je dan als je voor de snelheid van je cilinder / uitlaat even een vaiabele zelf moet inschatten.
het klopt niet helemaal, maar komt igg heel erg dicht in de buurt



Dit bericht is ge-edit door Exoskull op 26-3-2004 7:27
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Neonlampje 26-3-2004 10:32 Print reply

Posts: 14825
Tgeeft een leuke indicatie... maar er klopt verder niet veel van
 
[RRT] Lost-P 26-3-2004 10:40 Print reply
Posts: 4578
Ja, opzich wel leuk bedacht en alles, maar je moet in de berekening zelf al een waarde "schatten", wordt dus al iets minder nauwkeurig enzo, maar t is wel geinig
 
Chille Tune shit dan
brutus 26-3-2004 10:40 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX freak

een aanpassing


cc is niet ml maar cl


hmmzz

0.9*wortel(0.08*11000)=26mm

huidig = 34mm hmmzzz

Dit bericht is ge-edit door TSX freak op 25-3-2004 22:17


cc is kubike cm
kubice dm
gaan 1000 kubike cm in een kubike dm
1 kubice dm is 1 liter
dus hij moet 3 stappen terug om weer bij kubike cm te komen dus
liter, deci liter, centi liter, MILLI LITER
dus het is toch milliliter en geen centiliter
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Ralf 26-3-2004 10:42 Print reply

Posts: 9073
Formule is compleet nutteloos idd, klopt geen hol van. Dat er toevallig een getal uit komt wat dicht bij de carb grootte komt, is bijna toeval te noemen.

Plus dat er niets is als 'ideale carb grootte', heel de term is complete bullshit.

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 26-3-2004 10:44
 
brutus 26-3-2004 10:45 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Formule is compleet nutteloos idd, klopt geen hol van. Dat er toevallig een getal uit komt wat dicht bij de carb grootte komt, is bijna toeval te noemen.

Plus dat er niets is als 'ideale carb grootte'.


je zou voor elke cilinder een apart getal moeten uitrekenen en een combinatie met uitlaat erbij dus dat je weet wat het is. het maakt ook wel verschil of je een proma hebt of een opmaat uitlaat en dat heeft niks te maken met de cilinder
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
[RRT] Lost-P 26-3-2004 10:45 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Formule is compleet nutteloos idd, klopt geen hol van. Dat er toevallig een getal uit komt wat dicht bij de carb grootte komt, is bijna toeval te noemen.

Plus dat er niets is als 'ideale carb grootte', heel de term is complete bullshit.

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 26-3-2004 10:44



Idd eigenlijk is het allemaal gewoon afstel werk van je Carb. je kan de Carb. ideaal "maken" , als je me begrijpt
 
Chille Tune shit dan

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved