Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1193 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Band verwisselen/lappen
Geschreven door Marthin
Geplaatst op 15-2-2004 14:33
Categorie Wielen/remmen

Het verwisselen van een band.

Benodigheden:
  • afwasmiddel
  • 3 grote platte schroevendraaiers
  • oude binnenband van een fiets.


    Werkwijze demonteren:
    1. Haal het wiel onder de brommer/scooter vandaan.

    2. Pak de oude fietsbinnenband en knip daar 3 stukjes van ongeveer 10cm uit.

    3. Laat de band leeglopen als ie nog niet leeg is.

    4. Pak het afwasmiddel en klaai dit in de groef tussen het wiel en de band. (niet te weinig tussen doen)

    5. Pak een schroevendraaier en een stukje binnenband.

    6. Steek de punt van de schroevendraaier in het midden van het stukje fietsbinnenband.

    7. Hou dit zo vast en stop het tussen het wiel en de band.

    8. Doe dit ook bij de andere 2 schroevendraaiers en stukje fietsbinnenband.

    9. Duw nu de schroevendraaiers naar de buitenkant van het wiel.

    10. Als alles goed en soepel verloopt glijt de buitenband er zo om weg. Als dit niet gebeurt voeg dan nog een beetje extra afwasmiddel toe.

    Werkwijze monteren:

    1. Zorg dat de velglint schoon is van roest en andere prut.

    2. Leg het velglint er weer in het midden op.

    3. Pak weer de zeep en smeer de velg + band daarmee goed in.

    4. Leg de velg op een zachte ondergrond. (bijvoorbeeld: gras)

    5. Leg de band hier bovenop.

    6. En druk nou rondom de band, zodat de band om de velg glijd.

    7. Stop nu de binnenband erin. (zorg wel dat ie schoon is van allerlei prut.)

    8. Doe nou zeep om de kant van de band die nog niet op de zit.

    9. Druk het eerste gedeelte van de buitenband met de handen om de velg en het laatste gedeelte kun je er even voorzichtig op gaan staan.

    10. Als je genoeg zeep erop had, ging het in ??n keer "plop" en zit de buitenband er weer om.

    11. Doe nou weer lucht erin en klaar!

    Zo heb ik het al vaak gedaan en je beschadigd hiermee de velg niet.

    Hopelijk hebben jullie er wat aan en als er nog toevoegingen zijn hoor ik het wel.
  • Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    martinus83 23-2-2004 17:04 Print reply

    Posts: 3718
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mbrulezzz

    ik doe ut altijd met fiets banden lichter......
    en eerst naar het midden v/d velg duwen en dan er af hale.


    dan hebbe jullie veeeeel sterkere fiets banden lichters as ons

    ..mar ikga naar de motorzaak en die legt em dr dan wel ff op..ligt eran hoeveel bande et zijn enzo maar is cker wel de moeite waard, da gekloot me schroevedraaiers enzo..nahh dank je..
     
    honda70cc 27-2-2004 10:03 Print reply

    Posts: 366
    wat doen jullie moeilijk als je naar een brommerboer gaat doen ze het voor niks en is het binne paar telle gedaan
     
    benjamin.lanser 1-8-2006 7:50 Print reply
    Posts: 17
    klasse, werkt top
     
    khaz 19-12-2006 21:02 Print reply

    Posts: 1450
    how to
     
    HPI |w00t
    skeijve 19-12-2006 21:33 Print reply

    Posts: 1643
    Lkkr laten doen, miss heb je wel kennis of familie die dat kan en anders leg je 11,50 neer en ben je klaar, zonder krassen
     
    Hop Hop
    Advis52 29-1-2007 21:31 Print reply

    Posts: 480
    ik ben vandaag in een stuk glas gereden. hij zat precies in het loopvlak. ik heb hem er al uit gepield met een schroevendraaier.
    nu is mijn vraag: kun je zoiets plakken of er iets instoppen? (heb ik gehord dat ze dat bij auto's doen)??

    het is een nieuwe band dus ik heb geen zin om er gelijk een nieuwe op te leggen.

    het is een tubeless band.
     
    If life kicks ass, kick back.
    Timmetje1990 29-1-2007 21:33 Print reply

    Posts: 801
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Advis52
    ik ben vandaag in een stuk glas gereden. hij zat precies in het loopvlak. ik heb hem er al uit gepield met een schroevendraaier.
    nu is mijn vraag: kun je zoiets plakken of er iets instoppen? (heb ik gehord dat ze dat bij auto's doen)??

    het is een nieuwe band dus ik heb geen zin om er gelijk een nieuwe op te leggen.

    het is een tubeless band.


    best is bij bromboer vragen of ze er een propje in kunnen doen.
     
    Tim heeft gesproken :'D
    gerwin88 29-1-2007 21:33 Print reply

    Posts: 5197
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Advis52
    ik ben vandaag in een stuk glas gereden. hij zat precies in het loopvlak. ik heb hem er al uit gepield met een schroevendraaier.
    nu is mijn vraag: kun je zoiets plakken of er iets instoppen? (heb ik gehord dat ze dat bij auto's doen)??

    het is een nieuwe band dus ik heb geen zin om er gelijk een nieuwe op te leggen.

    het is een tubeless band.


    prop erin laten doen
     
    VW rider for live
    Advis52 30-1-2007 22:36 Print reply

    Posts: 480
    thanx, ik heb even 7,- voor zo'n setje neergeteld met 5 van die proppren er in waar je dus 10x mee kunt doen (ben ik zeker niet van plan)

    ma t belangrijkste is dat ik m gefixt heb
    als hij teminste morgen niet weer plat staat
     
    If life kicks ass, kick back.
    oenoehoofd 30-1-2007 22:47 Print reply

    Posts: 17851
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: khaz
    how to


    die rimlock, heb ik er helemaal niet in
     
    Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
    thunderbird - Forum en Sales Moderator 30-1-2007 22:50 Print reply

    Posts: 7728
    word geloof ik ook helemaal niet bij brommers toegepast
     
    Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
    oenoehoofd 30-1-2007 22:52 Print reply

    Posts: 17851
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
    word geloof ik ook helemaal niet bij brommers toegepast


    nee is ws meer voor cross, voor het geval je band lek is dat ie niet van je velg vliegt ofzo, denk ik

    Dit bericht is gewijzigd door oenoehoofd op 30-1-2007 om 22:53 uur.
     
    Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
    -simon- 30-1-2007 22:54 Print reply

    Posts: 8211
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: oenoehoofd
    [...]


    nee is ws meer voor cross, voor het geval je band lek is dat ie niet van je velg vliegt ofzo, denk ik

    Dit bericht is gewijzigd door oenoehoofd op 30-1-2007 om 22:53 uur.


    en dat je het ventiel nie van de binnenband trekt denk ik.
     
    you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
    crossgek - Forum en Sales Moderator 30-1-2007 22:54 Print reply

    Posts: 10560
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: oenoehoofd
    [...]


    nee is ws meer voor cross, voor het geval je band lek is dat ie niet van je velg vliegt ofzo, denk ik

    Dit bericht is gewijzigd door oenoehoofd op 30-1-2007 om 22:53 uur.


    en omdat je met een lage druk in je band rijd om meer grip te krijgen. je band zit dan minder vast op de velg .

    en dan komt er nog wel een beetje kracht op en het is het wel fijn als je band evenhard ronddraait als je velg
     
    het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
    oenoehoofd 30-1-2007 22:56 Print reply

    Posts: 17851
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: crossgek
    [...]


    en omdat je met een lage druk in je band rijd om meer grip te krijgen. je band zit dan minder vast op de velg .

    en dan komt er nog wel een beetje kracht op en het is het wel fijn als je band evenhard ronddraait als je velg


    weer wat geleerd
     
    Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
    Advis52 30-1-2007 22:59 Print reply

    Posts: 480
    dat rimlock is toch gewoon een moertje over je ventiel? zodat je ventiel/binnenband niet gaat schuiven.
     
    If life kicks ass, kick back.
    crossgek - Forum en Sales Moderator 30-1-2007 23:01 Print reply

    Posts: 10560
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Advis52
    dat rimlock is toch gewoon een moertje over je ventiel? zodat je ventiel/binnenband niet gaat schuiven.


    nee , er zit een 2e(en soms 3e) gat in je velg hier komt een bout uit die op een ventiel lijk hier zit een moer op , aan de andere kant van je velg (in de band dus) zit een stripje die met die bout/moer tegen de band aan word getrokken waardoor de band strak tegen de velg komt
     
    het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
    gulduded 7-4-2010 21:51 Print reply

    Posts: 372
    Ik heb wel een keer gewoon tubeless banden erop gelegd. Ging niet gemakkelijk maar wel gelukt. (derbi senda)
     
    jeroenzulu 28-4-2010 21:59 Print reply
    Posts: 354
    hoe zit dat met een plofrand dan?
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved