Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 823 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Het verlengen van je standaard
Geschreven door martinus83
Geplaatst op 7-2-2004 13:11
Categorie Algemeen

Wanneer je je brommer verhoogt zul je gauw tot de conclusie komen dat hij tog iets te schuin hangt wanneer hij op de zijstandaard staat.

Oplossing:
  • Andere (langere) standaard kopen
  • Of...je standaard verlengen


    Benodigdheden:
  • Een standaard.
  • Een buis of koker van zelfde afmetingen / diameter als de standaard.
  • Een buis of koker waarvan de buitendiameter kleiner is dan de binnendiameter van je standaard.
  • Een lasapparaat.
  • En wat algemeen gereedschap zoals zaag, hamer etc....



    Boven zie je een tekening van een stukje standaard.
    Je gaat als volgt te werk;

    Ik neem in dit geval voor het gemak aan dat je de standaard bijv 40 mm verlengt.
    Om knikken van de standaard bij de lasverbinding te voorkomen gaan we de standaard flink verstevigen.


  • Bepaal van te voren hoe vel je standaard verlengt moet worden!
  • Zaag je standaart ongeveer in het midden door, zorg dat je recht zaagt. SChuin je randen waar je hem door de midden hebt gezaagd een stuk af. Dit is voor de latere las zodat je een goede hechting hebt
  • Zaag nu van de grote koker/buis (zelfde diam als standaard) het benodigde verlengstuk af. Schuin de randen nu aan beide kanten goed af. Dit is voor de latere las zodat je een goede hechting hebt.
  • Neem nu de dunne koker/buis die in je standaard geschoven kan worden en zaag die een stuk langer af dan je verlenging, ik neem 40 mm (verlenging) plus aan elke kant 30 mm extra is dus 40 + 2 x 30 = 100 mm buis/koker.
  • Schuif het kleine stukje koker (40 mm) of het lange stuk koker (100 mm) heen tot hij in het midden zit. Het beste is als het flink geklemd zit en niet zomaar verschuifd.
  • SChuif nu de bovenste helft van je standaard over het verlengstuk en leg een las rondom tussen de standaart en het 40 mm stuk. Doe datzelfde bij de onderkant van de standaard.


    TIP: Leg er een mooie las op, stook het allemaal niet te heet vanwege kromtrekken van de standaard, later slijp je de las vlak, je lasverbinding is nog steeds sterk genoeg omdat je een V-las naar binnen hebt gelegd, vandaar dat afschuinen van de te lassen stukken. Spuit je standaard en je ziet er nix meer van en je standaard is nog nooit zo stevig geweest.

    TIP: Neem een flinke sterke standaart veer want er is natuurlijk wel wat gewicht bijgekomen nm 140 mm aan koker/buis.


    Succes!!, vrgr martinus83
  • Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    theredone51 10-2-2004 20:51 Print reply

    Posts: 2506
    prachtige faq, alleen moet je natuurlijk wel kunnen lassen
     
    I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
    mbrulezzz 10-2-2004 21:05 Print reply

    Posts: 2084
    k zou zegge kijk voor resultaat in mijn profiel bij de foto's.

    nadeel is dat het nu meer steunt....., en pas stond mn brommer helemaal schuin doort gewicht.
    dus moet ik de ophanging ook verstevigen

    Dit bericht is ge-edit door mbrulezzz op 10-2-2004 21:06
     
    MB racing
    Bassrecord 12-2-2004 21:38 Print reply
    Posts: 333
    vind het wel stoer al sie plat op de grond ligt ... ben zelf beetje aan me brommer gaan hange zoda me standaart verboog
     
    martinus83 12-2-2004 21:43 Print reply

    Posts: 3718
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: theredone51

    prachtige faq, alleen moet je natuurlijk wel kunnen lassen


    het lassen stelt geen ruk voor, kan overal mee...as je iemand kent met een lasapparaat is et zo gepiept, desnoods laat jet voor 2,5 euro lassen bij een bedrijf ofzo

    en 2,5 euro is al duur

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Bassrecord

    vind het wel stoer al sie plat op de grond ligt ... ben zelf beetje aan me brommer gaan hange zoda me standaart verboog


    bij mij was et zo dat hij nog net bleef staan, maar je hoefde maar een tikje te geven of net op een wat schuine stoep te staan of hij zou omvallen...is nie altijd zo maar da boeit nie, en zo moeilijk is et nie...

    Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 12-2-2004 21:45
     
    mbrulezzz 12-2-2004 21:56 Print reply

    Posts: 2084
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: martinus83

    [...]


    het lassen stelt geen ruk voor, kan overal mee...as je iemand kent met een lasapparaat is et zo gepiept, desnoods laat jet voor 2,5 euro lassen bij een bedrijf ofzo

    en 2,5 euro is al duur

    [...]

    bij mij was et zo dat hij nog net bleef staan, maar je hoefde maar een tikje te geven of net op een wat schuine stoep te staan of hij zou omvallen...is nie altijd zo maar da boeit nie, en zo moeilijk is et nie...

    Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 12-2-2004 21:45



    bij mij viel ie dus ook om,

    wel stoer...... maar niet heus.
    dus gelijk verlengt en nu valt ie nooit meer om

    Dit bericht is ge-edit door mbrulezzz op 12-2-2004 21:57
     
    MB racing
    REPSOL_MIKE 14-2-2004 0:51 Print reply

    Posts: 2238
    ik heb een veel beter idee...je gaat een FAQ maken/mij een cursus geven...how to: lassen

    leuk idee he..?
     
    mr200r 14-2-2004 2:42 Print reply
    Posts: 5122
    Prima tip alleen ik kan niet lassen toen heb
    ik een kubusje van3 bij3 en4 lang is trouwens dan geen kubus meer maar goed en er onder
    gebakken ja lassen kun je het niet noemen maar
    hij staat goed stevig.
     
    mr200r
    Urwein 17-2-2004 18:16 Print reply
    Posts: 129
    Mijn standaard was ook veel te kort, ik heb het alleen wat anders opgelost;
    Ik heb mn voetje er af geflext, een grotere standaard geregeld, hiervan de boven kant eraf gehaald, gekeken hoever mn eigen standaard in het grote standaard viel, op maat afgeflext, goed klem erin gedrukt en toen rondom vast laten lassen.

    Werkte bij mij perfect, maar je standaard moet dus wel schuin aflopend zijn en het grotere standaard moet hol van binnen zijn.


    Zie hier plaatje:
    http://groups.msn.co...=4675460219870196819

    En hier hoe het er bij mij uitziet:
    http://groups.msn.co...=4675460217540792672

    Dit bericht is ge-edit door Urwein op 17-2-2004 18:20
     
    TripleEdged 21-2-2004 16:16 Print reply

    Posts: 506
    mijn standaard van men tsx was ook te kort, heb k heel simpel opgelost, de buis was gewoon een holle buis, die onderaan gewoon open was ( lekkere standaard...)
    Benodigdheden :
    -een bout die er eigenlijk net niet inpast van ong 10 cm lang,
    -een hamer

    De handeling is vrij simpel, je ramt die bout er een stukkie in, dan kijk je of je brommer goed op de standaard staat, zo niet, dan geef je dr nog een paar klappen op, en ga zo maar door...
    en nu heb je dus een verstelbare standaard...
     
    honda mb5 16-7-2004 20:34 Print reply

    Posts: 688
    ja lekker handig als je um dan ff te hard neer zet dan is je standaard weeeeeer te kort
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TripleEdged

    mijn standaard van men tsx was ook te kort, heb k heel simpel opgelost, de buis was gewoon een holle buis, die onderaan gewoon open was ( lekkere standaard...)
    Benodigdheden :
    -een bout die er eigenlijk net niet inpast van ong 10 cm lang,
    -een hamer

    De handeling is vrij simpel, je ramt die bout er een stukkie in, dan kijk je of je brommer goed op de standaard staat, zo niet, dan geef je dr nog een paar klappen op, en ga zo maar door...
    en nu heb je dus een verstelbare standaard...

     
    KaWaReZ 17-7-2004 0:44 Print reply

    Posts: 20582
    raad eens wat ik vant weekend ga doen


    en kun je hier ook een slijptol voor gebruiken ??


     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Hondalover19 17-7-2004 2:11 Print reply

    Posts: 1255
    Staat Een FAQ Op www.2stroke-tuning.nl over lassen van materialen .Gepost door mij natuurlijk hehe maar leren lassen ....
    Dan ben ik morgen nog bezig om dat allemaal uit te leggen . Pak gewoon maar MIG-MAG lasapparaatje das het gemakkelijkste om mee te lassen voor beginners , wat eigenlijk niet zo hoort maarja.Normaal is het autogeenlassen==>Electrodelassen en dan pas halfautomaat (MIG-MAG) ma ik ga stoppe met zeveren Mss als ik ooit tijd en zin heb maak ik wel een FAQ over hoe je moet leren lassen
     
    Honda The Power Of My Wet Dreams !!

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved