Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 495 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Motorhispania Furia electronische toerenbegrenzer
Geschreven door Mike de klerk
Geplaatst op 28-12-2003 11:52
Categorie Electronisch

Voor degene die hier in geinterreseerd zijn. Ik heb mijn MH Furia elektronisch kunnen begrenzen op het toerental. Dat heb ik als volgt gedaan:

Benodigde onderdelen:
  • 2 meter zwart/wit draad
  • soldeerbout
  • Plug schakelaar (of schakelaar naar keuze).
  • Electrolystische condensator (elco) van 2,2 of 1,0 uF
  • zwarte tape
  • en eventueel grijze tape (zelfde kleur as het frame)
  • eventueel silver spray lak


    Uitleg over montage:
    Het principe hoe de begrenzer werkt kun je vinden in het begrenzer topic van FAQ dus dat ga ik niet uitleggen of je moet er om vragen.

    Op de ducatie CDI van MH Furia zijn 5 draden gemonteerd. Wit, rood, en drie groenen.
    2 van deze groenen zijn om je ontsteking te onderbreken. 1 hiervan gaat naar je contact slot en 1 naar je standaard. Standaar uit=motor start niet. SLeuter niet om gedraaid=motor start niet. De andere groene is voor aarding. De witte is mij niet bekend. De dealer van www.motorhispania .nl vertelde me dat het was om je accu op te (kunnen) laden. Laat de furia deze nie hebben . De rode moet je dus hebben. deze loopt van je stroomgenerator naar je CDI. Als je hier een elco OP deze draad monteert (de draad niet onderbreken) dan vraagt die elco stroom wat je moet laten uitaarden op je frame. Deze stroom gaat dus niet naar je CDI wat een ontsteking (of meerdere) minder is, dus minder touren.

    Schema:



    Deze draad die je op de korte pool van de elco aansluit (de min) moet je laten aarden op een stukje aluminium waar je plug in komt of tussen een bout en je frame. Hier tussen het aarde moet nog een schakelaar zodat je kunt kiezen of dat ty moet aarde, dan isty begrenst, of niet moet aarde, dan isty onbegrenst

    In woorde: Van je stroom generator komt een draad (rood) deze draad onderbreek je niet. Maar je zet een elco op met de + pool (de lange poot van de eclo) op de rode draad.De - laat je aarde op je frame ofzoiets dergelijks. (gelakt frame geleid geen stroom, dus plaats uhm tussen een bout ofzo). Hier tussen komt een schakelaar waarmee je dus kan kiezen of dat er stroom door je elco gaat en uit aard op je frame of niet. Zo niet dan is hij onbegrenst. ZOwel dan is hij dus begrenst.

    Eigen ervaring:
    Draden goed aftapen zodat de wouten niet kunnen ziet dat je gerotzooid hebt en zoek een originele plek voor je schakelaar. Ik heb een plugschakelaar dus kan niet terugomgezet worden zonder plug. Pleur het ding weg en ze kunnen uhm alleen weer begrenzen met draadjes doorknippen. Werk deze dus netjes weg in je kabel boom zodat ze die niet snel kunnen vinden. (hou altijd een reserve plug voordat je begrenst naar huis moet rijden, dit is schijnbaar slecht voor je CDI)

    Interesse in een schakeling die je volledig kan verstoppen (achter je kap bijvoorbeeld) en om kan zetten met een ijzeren deeltje? (sleutel BV). Hier heb ik ook nog wel een schakeling van. Interesse? Mail ff naar Klerkdemike@hotmail.com. (dit werkt niet hetzelfde als de plugschakelaar om verschillende redenen, je hebt dan een relais nodig etc.)
  • Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Ralf 10-1-2004 12:37 Print reply

    Posts: 9073
    Dit is gewoon universeel, niet alleen voor Furia
     
    renegade 10-1-2004 15:26 Print reply

    Posts: 1064
    hmm oke maar tot hoever gaan die toeren dan nog want alle uitlaten/brommers hebben verschillende power banden.. hoe heb je dit opgelost?
     
    flakfazer ==> renegade ( sonic powa)
    Killerbean 10-1-2004 15:32 Print reply

    Posts: 3243
    ja nou ik heb het compleet gehad met electronische begrenzers hoor, ik heb er ook eens een gehad op me MH RX (blok en ontsteking is hetzelfde) en dat heeft me hele cdi verneukt en dan ook echt verneukt zodat ik een hele kleine vonk had en me elec starter het niet meer deed.

    dus echt alleen je begrenzer aanzetten als het echt moet !
     
    RX loos
    Twenteboer 10-1-2004 17:15 Print reply

    Posts: 1002
    Kun je geen begrenzer op de ontsteking maken??
     
    bart de scootergek 10-1-2004 17:23 Print reply

    Posts: 8916
    wat denk je dat dit voor een begrenzer is? volgens mij is het een begrenzer die de ontsteking begrenst
     
    Honda RC-33
    Pas 16-1-2004 12:16 Print reply

    Posts: 1181
    dus dit werkt ook op MB, ik dacht dat je die weerstand na je cdi moest doen

    Ik heb nu een 50cc die 12,5k toeren draaid en dan op de teller 110 rijd. om hem +/- tot 60 the begrenzen met welke waarde Elco kan ik dan het beste beginnen ?
     
    GSXR600K1
    SendaMax 17-1-2004 10:26 Print reply

    Posts: 1592
    Jahh lijkt mij ook logischer, als je het na de cdi doet, dan verneuk je die tenminste niet, misschien je o zo dure bougie
     
    SendaMax 17-1-2004 10:30 Print reply

    Posts: 1592
    Maar ehm... wat is de beste schakelaar?? Die het beste verstopt zit voor de polite natuurlijk maaja welke is dat.....

    En is het niet zo dat als je gepakt word en je kan aantonen dat je een begrenzer hebt die aan staat waar je NIET bij kan tijdens het rijden dat je dan gewoon geen boete krijgt
    (hoorde ik laatst van iemand)
    zou wel beter zijn
     
    arrier 18-1-2004 16:11 Print reply
    Posts: 2221
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TO THA MAXXX

    Jahh lijkt mij ook logischer, als je het na de cdi doet, dan verneuk je die tenminste niet, misschien je o zo dure bougie

    dan staat er toch meer spanning op of doet dat de bobine
     
    Mr. 4-takt 19-1-2004 18:48 Print reply
    Posts: 277
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TO THA MAXXX
    En is het niet zo dat als je gepakt word en je kan aantonen dat je een begrenzer hebt die aan staat waar je NIET bij kan tijdens het rijden dat je dan gewoon geen boete krijgt
    (hoorde ik laatst van iemand)
    zou wel beter zijn


    Ja klopt, een begrenzer die je niet aan of uit kan zetten tijdens het rijden is gewoon legaal.
     
    Mike de klerk 6-2-2004 13:30 Print reply
    Posts: 211
    Vele mensen vragen dus nog wel hoe je uhm op welke manier kan begrenzen op het gewenste tourental.

    Daar is jammer genoeg naar mijn weten geen standaard waarde voor.

    Je neemt gewoon een elco. Een kleine tot maximaal 5 uF (anders kom je helemaal niet meer vooruit). En je test het gewoon met verschillende elco's.

    Rijdty bij een 2,2 uF te langzaam naar je zin? Dan pak je een kleine waarde. BV 1,0 uF. Rijdty dus nog te hard? dan moet je er een zwaardere inzetten. 3,0 uF ofzo.

    Wel elcos nemen van 100 V. want adners kan te politie met een trucje je elco opblazen door middel van stroom op je frame te zetten.

    Nog vragen: Klerkdemike@hotmail.com of dit forum natuurlijk.


    En moderators, bedankt dat je de 2de versie erin hebt verwerkt!!!
     
    MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat
    Mike de klerk 10-2-2004 10:25 Print reply
    Posts: 211
    nog iemand interesse in een elektrische sckakeling om te op touren te begrenzen waarbij je een magneet schakelaar kunt gebruiken die je achter je kappen kunt plaatsen? anders stuur ik dezeook even in als FAQ.
     
    MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat
    devos_karel 13-3-2004 12:21 Print reply
    Posts: 43
    Ik zou graag in mijn peugeut spx een begrenzer steken. Is dit mogelijk? Zou ik dit zelf kunne(ik heb weinig verstand van bromfietsen...)

     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-3-2004 13:28 Print reply

    Posts: 8613
    Volgens mij is het figuurtje fout. Niet stroomgenerator maar ontstekingsspoel ?
     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    hondacrosser 17-10-2004 19:37 Print reply

    Posts: 1902
    wie heeft er ervaring met deze begrenzer op een mtx of nsr ? welke elco?

     
    Bascross 8-10-2005 15:26 Print reply

    Posts: 4416
    Kan geen jackplugschakelaar krijgen hier in het dorp, iemand ander idee voor schakelaar?
     
    scooter beunhaas
    KaWaReZ 8-10-2005 15:28 Print reply

    Posts: 20582
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Bascross
    Kan geen jackplugschakelaar krijgen hier in het dorp, iemand ander idee voor schakelaar?


    naar de stad, electrozaak, denk logisch na , bouwzaak enzo... brommerzaken voor mijn part.

    geen reden om voor zon vraag deze faq te kicken
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Neluhz 8-10-2005 16:35 Print reply

    Posts: 4032
    is het ook mogelijk een begrenzer te maken die alleen in 6 werkt?

     
    KaWaReZ 8-10-2005 16:44 Print reply

    Posts: 20582
    wat alleen in 6?

    en hier is een algemeen begrenzertopic voor (search?)


     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Neluhz 8-10-2005 16:46 Print reply

    Posts: 4032
    alleen in de hoogste versnelling, dat je nog wel je acceleratie behoud.
     
    mail2kid 15-11-2005 17:52 Print reply

    Posts: 1905
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SendaMax
    Jahh lijkt mij ook logischer, als je het na de cdi doet, dan verneuk je die tenminste niet, misschien je o zo dure bougie



    moet ik het nou wat sendamax zegt doen of gewoon zoals op de foto

    kan het dan zou erg kwaad dat je een begrenzer voor je cdi+bobine doet???
     
    Golf II styling
    spitfire5 15-11-2005 18:00 Print reply

    Posts: 503
    je kan hem op je bougiekabel zetten, maar dan zal hij niet werken

    edit, ik heb nog nooit ergens last van gehad, maar killerbean hier van het forum heeft er slechte ervaring mee cdi/bobine kapot.....
    als je het goed aansluit en niet uren lang met je begrenzer aan rijd is er niet zoveel aan de hand.

    Dit bericht is gewijzigd door spitfire5 op 15-11-2005 om 18:03 uur.
     
    's avonds een vent 's ochtends absent
    mail2kid 15-11-2005 18:07 Print reply

    Posts: 1905
    ik zit hem alleen aan bij rollerbank enz. zodra ik daar voorbij ben dan zet ik hem weer uit
     
    Golf II styling
    spitfire5 15-11-2005 18:10 Print reply

    Posts: 503
    dan moet het wel kunnen, ik heb nog nooit problemen gehad met mijn begrenzer (ook alleen gebruik voor rollerbank). en me brommer rijd keurig 58/60 km/uur en 6000 toeren
     
    's avonds een vent 's ochtends absent
    mail2kid 15-11-2005 18:14 Print reply

    Posts: 1905
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: spitfire5
    dan moet het wel kunnen, ik heb nog nooit problemen gehad met mijn begrenzer (ook alleen gebruik voor rollerbank). en me brommer rijd keurig 58/60 km/uur en 6000 toeren


    maar wat voor geluid heb je dan als je je begrenzer aan hebt.
    hoort je het meteen dat ie er op zit of lijktn het gewoon normaal
     
    Golf II styling

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved