Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: MTX-R2 voorvork op MTX-SH bouwen
|
Geschreven door |
martinus83 |
Geplaatst op |
18-12-2003 10:14 |
Categorie |
Wielen/remmen |
Ik wou op mijn MTX een schijfrem voor maar wel mijn spaakwielen behouden...
Kwam dus al gauw op het idee een R2 vork op mn SH te monteren...
Later heb ik bij een maat van me precies hetzelfde gedaan.
Hier dan de FAQ:
Benodigdheden:
Om te beginnen heb je een MTX-SH uiteraard en een MTX-R2 voorvork met wiel ed en dan de twee kroonplaten met ringen, moeren ed.
Draaibank voor bus(sen), TIG lasapparaat.
Men neme oa een R2 voorvork
Onderkroonplaat/Kroonpen:
Aangezien de R2 kroonpen dikker is dan de SH pen moeten we de SH pen op het R2 onderkroonstuk zetten.
Dat doe je als volgt:
Men neme... de twee onderste kroonplaten met kroonpennen
Als eerste meet je de uitsteek van de SH pen op!! (ik meen zon 190 mm)
Dan slijp je beide pennen van de kroonplaten af.
Dan heb je de dunne (SH) kroonpen nodig en de MTX-R2 onderkroonplaat.
Om de SH pen op het R2 kroonstuk ze zetten zul je vanwege het diameter verschil een opvulbus moeten monteren, die bus maak je op de draaibank, pers je om de SH pen heen en de SH pen met bus pers je in het R2 kroonstuk (let op de +/- 190 mm uitsteek!!)
Daarna leg je een mooi lasje aan de onderkant van de kroonplaat over alle drie de materialen (kroonplaat = alu,opvulbus =kan van automatenstaal,kroonpen = staal o.i.d.)
Aan de onderkant leg je een mooi cirkelvormig lasje..
Ik heb het gelast met TIG-las, gaat prima, hoe sterk het is weet ik nie, zorg daarom dat je de pen er goed vast ingeperst hebt,lassen doe je gewoon met een normaal puntje, hoeft nie perse met alu puntje ofzo.
Nu kun je in feite je r2 vork al monteren..
Bovenste gat opvullen:
Wat je verder nog kan doen, is nie perse nodig, is de bovenste kroonplaat ook van een ring voorzien in het gat waar de dunnere SH pen doorheen gaat.
Cockpitje omzetten:
Verder kun je natuurlijk je SH cockpitje op je R2 kroonplaat zetten.
Je slijpt het voorste deel van de SH kroonplaat af, zo ook bij het R2 kroonstuk, dan slijp en meet je net zolang tot je het SH voorstukje op de R2 plaat kunt zetten.
Hier nog een mooie totaal foto, bovenste twee foto's; omzetten van kroonpen, onderste twee fotos; omzetten van cockpitje
Je slijpt, zaagt etc, het kroonstuk van r2 op maat en het kleine stuk van sh opmaat om hettegen elkaar te kunnen lassen...
Hier zijn is het sh "cockpit bevestigingsstuk" aan de r2 kroon vastgelast
Onderkant mooi vlak slijpen..
en dan het resultaat
|
Pagina 2 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
martinus83 |
26-1-2004 12:13 |
Posts: 3718 |
edit FAQ; foto's toegevoegd....
kzal een dezer dagen eens wat gaan opmeten....
heb al weer een kroonstuk enzo ligge diek moe ombouwe ...kga dr geld voor vrage denk
Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 26-1-2004 12:18
|
|
|
|
honda70cc |
8-2-2004 2:12 |
Posts: 366 |
|
|
|
|
Pistonpen Paultje |
8-2-2004 11:16 |
Posts: 8678 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jurgheinz
als t je nou alleen om de schijf gaat, schuif je d'r toch gewoon nsr onderpoten op en je knalt t voorwiel en de rest over klaar!!!
NS1 onderpoten.
NS1 poten zijn ook 31mm dik. Alleen zie er maar eens aan te komen
|
|
|
|
martinus83 |
10-2-2004 19:44 |
Posts: 3718 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda70cc
wie kan me even de resultaat foto`s sturen naar me e-mail??
robertjankempink@hotmail.com[edite]
staan dr alweer op..lycos had me dr af gegooid
Dit bericht is ge-edit door Nick op 10-2-2004 20:03
|
|
|
|
Jonmtx |
2-9-2004 17:14 |
Posts: 168 |
MTX-r poten zijn 35mm en kunnen zo in een mtx frame, mits je de kroonplaten van een mtx-r gebruikt RII poten zijn weer een stukje dikker
|
|
|
|
Werner |
2-9-2004 17:36 |
Posts: 2127 |
ik ga ze binnenkort op me MT monteren ik laat jullie wel weten of het gelukt is
|
|
|
|
Teun_GHC |
2-9-2004 17:54 |
Posts: 1588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pistonpen Paultje
[...]
NS1 onderpoten.
NS1 poten zijn ook 31mm dik. Alleen zie er maar eens aan te komen
johan uit olland
|
|
|
|
Ollie |
14-3-2005 11:24 |
Posts: 2468 |
Ik snap iets niet helemaal, ik wil nl. 't zelfde gaan doen, alleen heb ik hier dus een vork liggen van een CR250 uit '86 die ik in een Suzuki RM125 uit '82 wil zetten, maar ik kan uit je FAQ niet duidelijk opmaken hoe je de balhoofdspen nou eigenlijk uit de kroonplaat hebt gehaald??
Kunnen jullie me dat ff goed uitleggen
Iemand??
Dit bericht is ge-edit door Ollie op 14-3-2005 13:22
|
|
|
|
elb |
11-6-2006 12:05 |
Posts: 43 |
de foto's doen het niet kan iemand ze weer online zetten die ze heeft?
|
|
|
|
rubbert |
14-1-2007 10:41 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: elb
de foto's doen het niet kan iemand ze weer online zetten die ze heeft?
idd, zou het graag een zien
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
martinus83 |
11-8-2007 19:39 |
Posts: 3718 |
Gezien de fotos niet meer werkte heb ik er wat fotos bijgezet die ik nog had.. succes
|
|
|
|
5MB5 |
11-8-2007 21:06 |
Posts: 878 |
T-stuk is trouwens van gietijzer, geen alu. alleen de kroonplaat is alu
|
|
|
|
martinus83 |
20-9-2007 8:17 |
Posts: 3718 |
tis geen gietijzer, is een alu legering, gegoten idd (duh), gietalu dus.. oftewel aluminium om het simpel te houden..
reken niet op een stevige las, je moet het hebben van een perspassing, alles moet dus goed strak in elkaar zitten. lasje is puur dat het even blijft zitten. (dan heb ik het over de stalen pen in kroonstuk)
|
|
|
|
mtx_man125 |
3-4-2008 16:25 |
Posts: 55 |
Nou wil ik hetzelfde doen met mijn r1.. moet je dan de kroonplaten van een r2 hebben... of gaat dat zo ook wel
alvast bedankt
|
|
|
|
linge-tuning |
3-4-2008 16:59 |
Posts: 460 |
onderste t-stuk is van gietijzer, niet van alu. mijn exemplaar roest dus hou maar op dat t alu is.
Ook kan je volgens mij alu niet aan gietijzer lassen (correct me if im wrong)
|
|
|
|
Frysk |
3-4-2008 17:06 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx_man125
Nou wil ik hetzelfde doen met mijn r1.. moet je dan de kroonplaten van een r2 hebben... of gaat dat zo ook wel
alvast bedankt
R1 voorvork is ongv zelfde als SH vork.. dus je moet evenveel aanpasse.
|
|
giggitybyte |
|
alwin mtx |
14-3-2011 20:30 |
Posts: 505 |
|
|
|
|
joop2 |
24-8-2024 9:39 |
Posts: 71 |
mtx-r binnenpoten tm 1983 zijn 32mm dik.
mtx-r binnenpoten 1984 en later zijn 35mm dik.
mtx-sh binnenpoten zijn 31mm dik.
nsr, mbx binnenpoten zijn 30mm dik.
mtx-sh en mtx-r tm 1983 binnenpoten passen dus niet in de onderpoten van nsr, mbx.
als je niet kunt/wil draaien en lassen dan kun je een complete CRM50/75 voorvork met wiel en remklauw nemen, die past zo in het balhoofd van een mtx-sh of mtx oud type.
ns-1 poten zijn 31 dik, alleen de asopname zit onder de onderpoot in plaats van er voor, het rijgedrag van je mtx word er dan niet beter van.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 27-8-2024 om 4:22 uur.
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 2 van 2
|
|