Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Vergelijking voorpoten Kawasaki AR en Honda MB/MT
|
Geschreven door |
KaWaReZ |
Geplaatst op |
16-12-2003 22:55 |
Categorie |
Wielen/remmen |
Ok, voordat mensen willen beginnen met een dubbelschijfprojectje op hun Kawa AR of Honda MB/MT,
hier een tip:
Zoals je hier ziet.. een Kawa ARpootje (met binnepoot) en Honda MB buitenpootje...
zijn niet gelijk
Het beste is, om bij Kawa, 2 buitenpootjes LINKS te nemen, en bij honda mb twee buitenpootjes RECHTS te nemen. (ivm remklauw)
Maar voor beide brommers heb je nog steeds een AR en een MB remklauw nodig.
De spatbordbevestigingen kun je oplossen door van de andere poot (omdat die symmetrisch loopt in het midden, op de bevestigingspunten na) van de "verkeerde" poot ze
1 door te boren
2 af te slijpen
3 andere manier penetreren
zodat je het schroefdraad blootlegt en er (wel kleine busjes oid voor draaien) het spatbord aan kan bevestigen.
(ipv busjes kun je, als de afstand het toelaat ook moertjes met ringetjes gebruiken).
(Erik_N heeft het gedaan met 2 MBX pootjes)
Ik doe het met 2 Kawa AR pootjes.
uhm, naja.. evt commentaar .. post maar
dit was meer bedoeld om te laten weten dat Kawa AR en Honda MBpootjes niet (per se) hetzelfde zijn.
Het kan zijn dat ik juist een ander (oud/nieuw) type onderpoot heb bemachtigd, dat het daarom niet past, maargoed.
--------
Ok, nu in een later stadium,
Waar je goed op moet letten zijn de klauwen.
Laatst heeft bij mij het kleine remblokje (dat direct door de remcilinder wordt aangeduwd)zich "losgemaakt" en is deels omhooggeschoten. (Stoppie int midden van kruispunt met alles wat erbijhoort) uiteindelijk met aanlopende voorrem thuisgekomen, remblokjes geheel versleten.
Bij plaatsing van de klauwen moet de afstand die de "beugel" waarmee de klauw aan de poot vastzit en de remschijf zelf minimaal zijn.
Dit kun je doen door tussen poot en klauw ringetjes te plaatsen.
Gebruik het liefst goede kwaliteit bouten voor het vastzetten van je klauwen (gehard staal, 10.x of hoger)
veiligheid boven alles.
Nog een gegeven: Met een originele MB/AR/NSR? pomp red je het nauwelijks (indien je oude leidingen gebruikt. Hoe het zit met nieuwe weet ik niet, niet geprobeerd)
Een grotere rempomp is aan te raden.
Ik heb bijvoorbeeld van Bjorn zijn rempomp (Nissin voor CBR600) overgenomen.
Dit is iets teveel van het goede, resulteert in veel ongewenste stoppies
tot dusver.
|
Pagina 2 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
KaWaReZ |
23-3-2004 16:26 |
Posts: 20582 |
*kick*
(Zijn wat mensen die interesse vertoonden voor dubbelschijf, bij deze faq btje geupdate )
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
arie-de-arier |
23-3-2004 17:03 |
Posts: 10000 |
ja ik had de faq al een keer gelezen en vind het wel handig, ben vanplan om het op mijn nsr te doen maar een grotere/betere rempomp is echt nodig? een van een 600 is duidelijk overkill, dat kon je zelf ook wel raden denk ik, maar een van 125 moet goed zijn of nog wat hoger 250?
|
|
Allah is beter |
|
Blukaap |
23-3-2004 17:17 |
Posts: 10006 |
Gaat om het aantal zuigers per klauw en de diameter van die zuigers.
|
|
Bastila is lief |
|
Sjoerd. |
26-7-2005 20:10 |
Posts: 2607 |
Rez dit is geweldig.
Maar ik zie weer eens iets over het hoofd wss sorry dus alvast..
Hoe krijg je die schijf aan de andere kant? Boor je die gaten dus gewoon door, waarin je die bouten draait? Ik ga het zeker proberen, egt mooi joH!
|
|
|
|
Joostvdw |
26-7-2005 20:15 |
Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: AR50Gast
Rez dit is geweldig.
Maar ik zie weer eens iets over het hoofd wss sorry dus alvast..
Hoe krijg je die schijf aan de andere kant? Boor je die gaten dus gewoon door, waarin je die bouten draait? Ik ga het zeker proberen, egt mooi joH!
bij MBX velgen (die rez dus heeft) zijn de bouten waarmee de schijf rechts vast zit al door en door, dus gewoon langere halen en dan zet je er ook zo eentje aan de andere kant
ik weet niet op het op AR velgen ook kan, mss kan je die gaten wel doorboren en dan lange bout en moer gebruiken.
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
hggf |
26-3-2009 10:37 |
Posts: 1404 |
Kan je, als je dubbele schijven hebt, gewoon je km aandrijver houden?
|
|
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers... |
|
Stiffmeister |
14-6-2010 17:12 |
Posts: 1582 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hggf
Kan je, als je dubbele schijven hebt, gewoon je km aandrijver houden?
Ik denk , van niet
|
|
.. Retro Active |
|
BenjaminDG |
14-6-2010 17:55 |
Posts: 4605 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: patrick_gpr
[...]
Ik denk , van niet
Kan wel hoor maar je moet schijven nemen met een grotere diamter, met 2 honda mb/mbx/nsr schijven word het wat krap.
Suzuki GSX 750 F schijven zijn daarvoor geschikt.
Dit model dus
http://www.motorbike...F_(Katana)_1992.aspx
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Stiffmeister |
21-6-2010 17:04 |
Posts: 1582 |
Even een lijstje wat je dus nodig hebt voor een 'dergelijk project'
- 2 x Buitenpoot (met klauwbevesteging)
- MB remklauw
- AR remklauw
- Nippel van 1 naar 2 uitgangen
- 2 remschijven.
Verder niet ? , en kan je de km aandrijving dus wel behouden?
(ookal is het dan 'wat krap?' )
|
|
.. Retro Active |
|
BenjaminDG |
21-6-2010 17:46 |
Posts: 4605 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: patrick_gpr
Even een lijstje wat je dus nodig hebt voor een 'dergelijk project'
- 2 x Buitenpoot (met klauwbevesteging)
- MB remklauw
- AR remklauw
- Nippel van 1 naar 2 uitgangen
- 2 remschijven.
Verder niet ? , en kan je de km aandrijving dus wel behouden?
(ookal is het dan 'wat krap?' )
Je moet niet perse een mb en ar remklauw nemen, een set brembo remklauwen aanpassan gaat ook of een andere remklauw.
gewoon een lange rembout nemen, dan kun je 2 aparte leiding nemen.
2 remschijven, honda nsr schijven of gsx750f schijven passen ook (wel gaten doorboren en zijn ook groter van diameter).
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 2 van 2
|
|